1 beeld zegt meer dan 1000 woorden …

1 beeld zegt meer dan 1000 woorden …

1 beeld zegt meer dan 1000 woorden, … en toch zien we niet hetzelfde.

 

Hoe dikwijls kijken we niet met z’n allen naar hetzelfde plaatje en zien iets totaal verschillend zonder dat we het beseffen?

Discussies barsten los omdat we het idee hebben over hetzelfde te praten. Vaak nemen we niet de tijd om even stil te staan bij wat we zien of horen. We veronderstellen dat iedereen dezelfde informatie heeft en ziet. Snel oordelen en analyseren is ons aangeleerd.

Herkenbaar?

 

Een vloot schepen of een brug? Of beiden?

Lesgevers en opleiders beschikken over een uitgebreide collectie beelden om dit aan hun cursisten te laten ervaren. Klassiekers zoals het beeld van de oude & de jonge vrouw, de Eskimo of de Indiaan, de vaas of de 2 gezichten, …

Afhankelijk vanuit welke hoek je naar zo’n beeld kijkt, zie je iets helemaal anders.

 

Wat zie je een vloot schepen of een brug? Of beiden?

 

Er is geen goed of fout beeld, niemand heeft gelijk. Maar zonder het je te realiseren, praat je wel over iets totaal anders.

 

Kijken vanuit verschillende perspectieven

Het lijkt een spel maar het gaat steeds vlotter & spontaner om dagdagelijks vanuit verschillende hoeken of perspectieven naar een beeld te zien. Dit houdt in dat je jezelf toelaat om constant naar elke situatie te zien vanuit verschillende hoeken.

Wat zo’n kleine 10 jaar geleden begon als een oefening om eens anders te kijken tijdens een creativiteitsopleiding, pas ik nu spontaan toe op alle mogelijke situaties.

Voor mij zit het ondertussen ingebakken in mijn houding:
Stel dat ik iemand een keuze of beslissing zie nemen die ik niet versta. Alvorens te gaan oordelen of reageren vanuit mijn kennis en wat ik ervaar, ga ik eerst even in de positie van die andere persoon staan. Ik probeer de situatie vanuit die hoek te bekijken. Eventueel stel ik bijkomende vragen om dit beeld helder te krijgen.
Dit levert me dikwijls een totaal ander beeld op van dezelfde werkelijkheid. Elementen die ik vanuit mijn perspectief over het hoofd gezien had.
Het maakt mijn kennis veel rijker. Het heeft mij doen beseffen dat niet iedereen hetzelfde ziet of denkt.

Het helpt mij om andere oplossingen te vinden in onderlinge co-creatie: met minder weerstand en veel meer energie !

 

Herkenbaar?

Voor de meeste beelddenkers is dit 360° rondkijken, iets wat ze constant en meestal onbewust doen.

Jammer genoeg verleren de meeste mensen dit omdat in onze Westerse wereld vanaf het moment dat we op de schoolbanken terecht komen, de focus veel sterker ligt op die ene oplossing die je moet vinden. Je wordt dus als kind niet langer uitgedaagd of aangemoedigd om meerdere optie of perspectieven te bekijken.

Ik nodig je uit om de volgende dagen de tijd te nemen om eens vanuit verschillende hoeken naar een situatie te zien. Kijk wat dit je aan inzichten en inspiratie oplevert.

Ik hoor graag je reacties in het commentaar veld.
Dit artikel is geschreven door Saskia Smet

2 Reactie's
  • Christian
    Geplaatst op 16:36h, 03 maart Beantwoorden

    Op school wordt elk kind de Euclidische meetkunde aangeleerd, die er bvb van uitgaat dat twee parallel lopende lijnen elkaar nooit zullen snijden. In de wetenschap kan men sommige zaken pas verklaren als men niet-Euclidische meetkunde toepast, die (tegenintuïtief) ervan uitgaat dat twee parallelle lijnen elkaar juist wél zullen snijden.

    Of hoe je een nieuwe wereld kunt ontdekken door je eigen aannames eens volledig op z’n kop te zetten. 😀

    http://wetenschap.infonu.nl/wiskunde/125175-niet-euclidische-meetkunde-een-weerlegging-van-kant.html

Geef een reactie