Beelddenker in je team? Hoe motiveer je deze medewerker?

Beelddenker in je team? Hoe motiveer je deze medewerker?

Een beelddenker in je team?

Hoe kan je deze persoon motiveren zodat je team kan blijven profiteren van de briljante beelddenkerstalenten die deze medewerker zo uniek maken.

 

Hoe de beelddenkers in je team gemotiveerd en geëngageerd houden?

Je leest het hier als je liever leest dan kijkt:

Welkom bij de videoblog van Numentum voor beelddenkers op het werk.
Vandaag wil ik het met je hebben over beelddenkers in je team.

Beelddenkers zijn heel enthousiaste medewerkers. Ze zitten nooit om een idee verlegen of geven je voor de vuist weg een tip voor de verbetering van je processen.

Ga je kijken naar sollicitatiegesprekken, dan vallen hierdoor op tijdens zo’n gesprek. Ze springen er letterlijk uit door hun enthousiasme, inspiratie en ideeën.

 

Mismatch tijdens de sollicitatie over het hoofd gezien?

Maar eens aan boord van jouw team, blijft er van die sprankelende persoonlijkheid na enkele maanden niet veel meer over als jullie voor een „klassiek” georganiseerd bedrijf werken.
De passie verdwijnt. De sprankel in ogen verdwijnt, de ideeën stroom neemt af. Het lijkt alsof ze langzaam wegkwijnen.

Met een klassiek bedrijf bedoel ik: een organisatie die heel rationeel georganiseerd is, met strikte processen en een strakke hiërarchie.

Dit is namelijk niet de omgeving waar beelddenkers zich makkelijk kunnen ontplooien. Ze lopen vast in strikte processen en procedures.

 

Een voorbeeld maakt het concreter

Denk aan de afhandeling van een klacht waarbij meerdere afdelingen betrokken zijn in een grotere organisatie. Elke afdeling is verantwoordelijk voor een onderdeel van de oplossing, elke afdeling volgt eigen regels. Lineaire processen die ”hokjes denken” in de hand werken, terwijl een beelddenker het volledige plaatje in een oogopslag ziet. Vanuit dit totaalbeeld zal een beelddenker ook het probleem voor de klant willen oplossen.

 

Iedereen zijn eigen ding laten doen?

Natuurlijk kan je niet iedereen even zijn persoonlijke werkmethode laten ontwikkelen en over alle afdelingen heen alle regels over boord gooien.

Het helpt wel om je beelddenkers enthousiast en vol ideeën te houden, als je waar mogelijk hen de ruimte geeft om hun eigen manier van werken te gebruiken.

 

Hoe pak je dit aan?

Je legt het speelveld of kader waarbinnen gewerkt dient te worden vast. Je beschrijft het eindresultaat en de termijn van oplevering.
Dit is voor een beelddenker genoeg informatie om aan de slag te gaan.

Je krijgt als medewerker veel meer ruimte om je werk te organiseren zoals het je best uitkomt. Efficiënter, logischer, … Jij bepaalt het zelf binnen het speelveld wat je kreeg.
Je neemt zelf initiatief en bent zelf verantwoordelijk voor het resultaat. Beelddenkers ervaren hierdoor meer voldoening en uitdaging. Het maakt hen enthousiast en geeft energie.

 

Werkt dit voor iedereen?

Neen !

Besef wel dat er ook een groep medewerkers is die graag van zijn of haar leidinggevende hoort wat en hoe opdrachten dienen uit gevoerd te worden. Zij voelen zich best als ze een duidelijke proces hebben wat ze stap voor stap kunnen volgen.

Dit is een totaal andere manier van werken en op zich is er met deze keuze ook niets mis. Deze medewerker maak je heel ongelukkig door enkel het kader, het resultaat en de oplever datum te geven.

 

Welke methode je ook verkiest, beiden zijn OK maar totaal anders!

Dit houdt verband met je persoonlijke voorkeur die voor iedere mens anders is.
Welke de voorkeur denkstijl is van je medewerkers, is niet belangrijk zolang iedere medewerker zoveel mogelijk aangesproken wordt op de manier van werken die zijn/haar voorkeur wegdraagt.

Ik ben Saskia Smet. Ik begeleid met Numentum beelddenkers op het werk die willen investeren in hun persoonlijke groei zodat ze succesvol zijn in rationele organisaties en dit heb bovendien minder moeite en stress kost om zichtbare resultaten bij te dragen.

 

Deze video & artikel zijn gemaakt en geschreven door Saskia Smet

Bron afbeeldingen: Numentum

 

Elk begeleidingstraject begint met een kennismakingsgesprek.

1Reactie

Geef een reactie