Hoe groot is jouw know-like-trust factor op je werk?

Hoe groot is jouw know-like-trust factor op je werk?

know-like-trust factor en multi-getalenteerde bruggenbouwers

Hoeveel invloed heeft de know-like-trust factor op het werk?

 

All things being equal, people do business with, and refer business to people they know, like and trust

Bob Burg

(vrije vertaling: Als alle elementen gelijkwaardig zijn, doen mensen zaken met en gaan ze ook makkelijker anderen doorverwijzen naar mensen die ze kennen, appreciëren en vertrouwen.)

 

Deze quote van netwerk expert Bob Burg, geldt naar mijn gevoel niet alleen als het op netwerken aankomt maar kan je zo goed als in elke situatie toepassen.

 

Waarom?

Vaak ontstaat stress en frustratie in teams omdat mensen een andere taal gebruiken.

Waar de ene heel kort & bondig zakelijk spreekt, zal de andere persoon heel verhalend en beeldend praten. Het duurt langer voor deze laatste persoon tot de kern van de zaak komt. Tijd die de meeste collega’s meestal niet hebben waardoor ze vroegtijdig afhaken.

Daarnaast zal je merken, dat beide collega’s totaal verschillende woorden gebruiken: de taal of de woordenschat is anders!

Bij korte en zakelijke taal, hoort een bepaald taalgebruik. denk bijvoorbeeld aan realistisch, accuraat, berekend of gevalideerd. Je merkt dat dit rationeel gericht is.

Een persoon die beeldende taal gebruikt, spreekt in verhalen. In dit geval hoor je beelden en metaforen, fantaseren, intuïtie en voorspellend. Je merkt dat dit experimenteel gerichter is.

Met andere woorden, beide groepen gebruiken andere woorden.

Bovendien geef je soms ook een verschillende definitie aan woorden waardoor de kans op misverstanden toeneemt. Omdat mensen verder gaan op wat ze veronderstellen dat de andere persoon bedoelt, zorgt dit voor genoeg elementen om frustratie te veroorzaken.

Hoezo verschillende definities voor hetzelfde woord?

Dit voorbeeld van een van mijn klanten, wil ik gebruiken om dit te verduidelijken.

Op het einde van een lang traject, omschreef deze persoon zijn ideale job als “crisismanager”. Ik begreep perfect wat hij hiermee bedoelde en waarom dit zijn droombaan zou zijn.

Anderzijds, sloeg de schrik mij om het hart als hij me vertelde: “Ik ga een afspraak maken met de personeelsdienst en aangeven dat ik graag wil dat dit de invulling van mijn volgende functie zal zijn.”

Geschrokken door mijn reactie, vroeg hij me wat er mis was.

Als beelddenkers onder elkaar en omdat ik heel je traject mee gestapt ben, begrijp ik heel goed waarvoor deze term voor jou staat. Wat deze wil zeggen. Ik vermoed als je dit op deze manier en zonder verder uitleg gaat vertellen, je de functie gaat krijgen waar jij van gruwelt.

 

crisismanager en multi-getalenteerde bruggenbouwers

 

Wat begrepen wij uit de omschrijving van een crisismanager op basis van heel zijn persoonlijk groeiproces?

Een functie die mensen samenbrengt om projecten die vastzitten over de verschillende afdelingen van een bedrijf, terug vlot te krijgen. En rol die niemand wil opnemen omdat er zoveel tegenstrijdige belangen meespelen. Om mensen te verbinden, binnen en buiten de organisatie. Om gesprekken op gang te brengen zodat er opnieuw mogelijkheden ontstaan. Kortom de persoon die het project terug op gang krijgt en alle teams aan boord houdt.

Wat is de klassieke definitie van een crisismanager?

De (externe) manager die gevraagd wordt om een organisatie te re-organiseren met als doel de efficiëntie en de effectiviteit te verhogen. In veel gevallen ligt in dit geval de nadruk op de cijfers en veel minder op de medewerkers en samenwerking.

 

Wat veroorzaakt dit?

Als voorondersteld wordt dat iedereen dezelfde definitie van hetzelfde woord gebruikt, is het resultaat altijd fout. Het is niet wat beide partijen verwachten omdat ze nalieten af te toetsen of ze hetzelfde begrepen.

Het onderlinge respect en vertrouwen neemt af omdat het resultaat van een opdracht of vraag anders is dan jij voor ogen had.
En dit geldt in beide richtingen ! Het is dus wederzijds.

De situatie verzuurd makkelijk door onbewuste communicatie misverstanden in de relatie met je collega’s of leidinggevende.

Waarom overkomt dit meer multi-getalenteerde bruggenbouwers?
  • Omdat collega’s vaak het gevoel krijgen dat ze een opdracht ingewikkelder maken dan ze is.
  • Omdat ze op een andere manier problemen oplossen. Dus absoluut niet stap voor stap te werk gaan.
  • Omdat ze te veel vragen stellen die niemand begrijpt maar door je collega’s wel ervaren “show stoppers”: een reden of excuus om niet in actie te komen en alles voor zich uit te schuiven.

Hoe zit het met je know-like-trust factor?

Jouw know-like-trust factor gaat dalen. Collega’s gaan je minder om raad vragen. Je gaat minder uitgenodigd worden om deel te nemen aan teams of projecten. Waardoor het vertrouwen in jou nog verder afneemt.

Iets wat veel multi-getalenteerde bruggenbouwers regelmatig overkomt. Hoewel ze een zeer waardevolle bijdrage kunnen leveren in organisaties.

 

Hoe keer je deze negatieve spiraal om?

Begin met het vertrouwen opnieuw op te bouwen. Dit kost tijd en kan je niet forceren of afdwingen! Hoewel geduld niet de sterkste factor is van de snel denkende multi-getalenteerde bruggenbouwer, is dit toch wat je zal nodig hebben.

Ik wil hier in het volgende artikel dieper op igngaan door manieren aan te reiken om jouw know-like-trust factor te vergroten.

geduld bij multi-getalenteerde_bruggenbouwers

 

 

Wil je meer te weten?

Geprikkeld door dit artikel? En wil je hier meer over weten?

Vraag dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met Saskia.

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

 

Opmerking:

Andere benamingen om beelddenkers te benoemen zijn onder andere: multi-getalenteerde bruggenbouwer, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

Geen reactie's

Geef een reactie