7 gezichten van Anders Denken (deel5): Hoe leer jij het liefst?

7 gezichten van Anders Denken (deel5): Hoe leer jij het liefst?

Hoe leer jij het liefst?

anders denken, visueel-ruimtelijke denkers, leerstijlen, stap voor stap leren, context leren. Hoe leer jij het liefst?

 

Mensen leren op verschillende manieren.

Er is al veel verteld over de verschillende leerstijlen zoals:

  • Meervoudige Intelligentie (MI) volgens Howard Gardner
  • De leerstijlen van David Kolb of van Jan Vermunt
  • leren via de zintuigen
  • andere leermodellen

Zeker beelddenkers of mensen die Anders denken, leren vaak sneller op andere manieren dan de “klassieke methodes” die we gebruiken in onze Westerse wereld. Studeren of nieuwe zaken leren, gaat makkelijker met de leerstijl die bij je past.
Uiteraard spelen ook nog andere factoren mee in een leerproces, zoals motivatie en interesse, maar ik wil in dit artikel focussen op de manier van leren.

 

Klassieke basis van leren of context leren?

In de klassieke manier van opleiden, begeleidt de leerkracht of opleider je stap voor stap naar een bepaald einddoel. Door het proces stap voor stap te volgen, zal het je wel duidelijk worden wat het einddoel wordt. Het is een lineaire methode die niet voor iedereen doeltreffend is.

Beelddenkers kunnen hun aandacht er op deze manier niet bijhouden. Ze zijn niet meer geconcentreerd.

Zoals ik al vermeldde in eerdere artikels, heeft een beelddenker overzicht of een totaal beeld van een situatie nodig. Dit geldt ook voor het leren of opnemen van nieuwe informatie.

  • Waartoe leidt dit?
  • Hoe is dit verbonden met de rest? (andere schoolvakken, mijn projecten op het werk, de organisatie waar ik deel van uitmaak)
  • Hoe past dit in het geheel wat ik al ken?
  • Wat is het nut de relevantie om dit te leren?
  • Waar draagt dit toe bij?
  • enz.

Context versus relaties

Een beelddenker heeft “context” en “relaties” nodig om informatie op te nemen en te verwerken. Zijn de context en de relaties niet duidelijk, dan zal de beelddenker het zeer lastig hebben om bij de les te blijven. Misschien probeert hij het nog uit beleefdheid of heeft hij als leerling op school geen keus, maar de kennis zal niet echt binnenkomen of onthouden worden.

Ziet een beelddenker de verbinding met het geheel, dan is leren een fluitje van een cent. Sterker nog, hij verbindt de nieuwe kennis onmiddellijk met alle andere kennis en informatie die hij al heeft. Met andere woorden deze persoon zal de nieuwe kennis direct linken aan informatie uit andere vakgebieden of zijn persoonlijke ervaringen.

In tegenstelling tot iemand met een voorkeur voor begripsdenken. Deze persoon zal nieuwe kennis en informatie eerder onderwerp per onderwerp onthouden en minder snel de onderlinge verbanden opmerken.

 

Laatbloeiers?

Beelddenkers worden ook wel als “laatbloeiers” omschreven. Ze worstelen behoorlijk met ons onderwijssysteem. Velen slagen er niet in om een diploma te behalen. Beelddenkers zijn echter doorheen hun schoolcarrière al zo dikwijls geconfronteerd met mislukkingen en afwijzing dat ze het niet fijn vinden om voor hun werk naar een “klassieke” opleiding gestuurd te worden. Terwijl het zeer leergierige personen zijn die steeds nieuwe dingen willen leren en experimenteren.

Hoe meer ze echter hun eigen leermethodes mogen ontwikkelen en gebruiken, hoe sneller ze kennis en informatie opnemen.
 Persoonlijk kan ik dit beamen. Ik was nooit een echte hoogvlieger op school of universiteit, met enorm wisselende resultaten tot gevolg. Terwijl mensen mij nu regelmatig aanspreken op mijn enorme kennis en bijzondere intelligentie.

 

Ben jij een beelddenker?

Ga dan op onderzoek en experimenteer op welke manier jij het makkelijkst leert !

Je bewust zijn van je eigen leerstijl is uiteraard voor iedereen belangrijk.

Linda Kreger-Silverman heeft hier veel onderzoek naar gedaan zoals beschreven in haar boek “Upside-down brilliance, The Visual-Spatial learner”.

Ik kan het niet beter samenvatten dan Brandy Agerbeck in deze inspirerende TEDx talk, waarin ook naar Linda Kreger-Silverman verwezen wordt: “Shape Your Thinking”

Wil je graag reageren op deze tip?

Voel je vrij om dit hier te doen !

 

Het volgende deel in deze reeks 7 gezichten van Anders Denken (deel6): Hoe werk jij het liefst?

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet

Wil je meer weten?

Geprikkeld door dit artikel? En kan je hulp gebruiken om jouw toegevoegde waarde zichtbaar te maken?

16 Reactie's
  • Alex Mulder
    Geplaatst op 22:28h, 07 maart Beantwoorden

    Ik ben Beelddenker en Aspie.
    De leermethode op de lagere school (en zelfs nog op de middelbare) paste absoluut niet bij mijn manier van “denken”.

    Tafels van vermenigvuldiging of rijtjes woorden (meervouden of zo). Dat ging bij mij (hoog IQ) zo:
    Als ik een tafel moest opzeggen bijv. die van 6, dan begon ik met 1 x 6 = 6 en dan begon ik met te zeggen 2 x 6 = en ondertussen telde ik 2 beelden van het getal 6 flitsend op en sprak het antwoord uit: 12. Ik dacht dat iedereen het zo deed.
    Die beelden waren zoals op speelkaarten of dominostenen twee groepjes stippen 6 was 3 + 3 en 7 was 3 + 4 stippen. Het grootste cijferbeeld was dus 5 + 4 = 9 ik kon gewoon heel snel weer het beeld van 6 bij het voorgaande getal “tellen”; eigenlijk “zag” ik het antwoord en sprak het dan uit. Het gevolg was (en nog steeds enigszins is), dat ik wel de tafel snel en foutloos kan opzeggen, maar als ik zomaar 7 x 8 moet weten, komt het juiste (ant)woord niet snel bij me op. In plaats daarvan verdubbel ik 7 3 maal flitsend en kom dan op 14, 28, 56. En zo heb ik erg veel trucjes om hoofd te rekenen.

    Ik ken nog steeds het rijtje onregelmatige meervouden in het Duits uit mijn hoofd (auditief serieel), maar wanneer ik alleen het meervoud van Dorf (Dörfer) wil weten, moet ik de hele rij in mijn hoofd opdreunen en dat gaat traag, niet flitsend.

    Nee, taal en rekenen, dat waren niet mijn sterke kanten. Wel stereometrie, natuur- en scheikunde, geschiedenis (behalve jaartallen) en zo.
    Gelukkig kwam ik na mijn schooltijd toevallig in de IT terecht en daar ben ik gebleven tot mijn pensioen. Heerlijk, ruimtelijk (multidimensionaal) schema’s en structuren, patronen, netwerken en algoritmen. 🙂
    Wat het groeperen van informatie betreft was ik al snel achter het nut van hypertekst gekomen (zeg maar linkjes) om relaties tussen stukken info vast te leggen. Dat heeft me erg goed geholpen en nog steeds.

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 19:24h, 08 maart Beantwoorden

      Wat een mooi voorbeeld van proces ontwikkelingen om iets snel te kunnen. Dank je wel.

  • Theo van Emden
    Geplaatst op 15:40h, 19 november Beantwoorden

    Ik vroeg mijn leidinggevende een keer waar ik viltstiften kon vinden. Ze graaide in een paar laden en gaf me twee stiften. Ik bedoelde, maar communiceerde dat blijkbaar niet duidelijk, waar ik materialen kon vinden voor de les, zodat ik zelfstandig dat kon pakken en dat niet elke keer hoefde te vragen. Voor mijn leidinggevende was het probleem al lang opgelost en deed ik moeilijk dat ik die twee pennen als oplossing onbevredigend vond. Ik noem dit als regelmatig terugkerend voorbeeld. Het gegeven antwoord is niet het antwoord op mijn vraag. Ik ervaar het antwoord niet als in samenhang met andere antwoorden. Of ik zie het antwoord als een oplossing forceren, voorbij het moreel handelen. Vaak zie ik het als 1-dimensionale oplossingen in een meer dimensionale wereld. Twee verschillende werelden die nauwelijks tot elkaar in gesprek kunnen komen, omdat ze elkaar ontmoeten in elkaars allergie.

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 11:25h, 21 november Beantwoorden

      Heel herkenbaar, voor beide partijen.
      Wat als je een beeld gebruikt om dit voorval duidelijk te maken? Naar mijn gevoel ga je er in een gesprek nooit tot een oplossing komen.

      Dit komt nu in mijn op bij het lezen van je post:
      Wil je iemand vis geven zodat hij een dag eten heeft? Of leer je hem vissen zodat hij in de toekomst elke dag eten heeft?

  • jim
    Geplaatst op 21:40h, 18 februari Beantwoorden

    beste saskia, ik had het geluk om tijdens mijn studie autotechniek, begeleid te zijn door een beelddenker, iemand die het geheel auto, in stukjes uiteen rafelde en met didaktisch materiaal ons de werking ervan aanleerde. je begrijpt dat ik thuis niet hoefde te studeren en saaie opsommingen vanbuiten hoefde te leren maar ik zag in mijn film hoe het werkte. voor sommige leerlingen was zijn uitleg moeilijk te volgen maar voor mij is hij nog steeds de beste.
    dank voor uw didactisch beeldmateriaal. jij bent de beste
    veel sucses saskia
    mvg jim

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 22:20h, 18 februari Beantwoorden

      Jim, Ik hoop dat alle tips jou helpen op je zoektocht naar een fijne nieuwe job !

  • Margaretha
    Geplaatst op 12:12h, 09 oktober Beantwoorden

    Verschil maakt leven op deze wereld interessant, maar niet altijd leuk als de ander niet begrijpt hoe iemand anders kan denken bij processen. Dat geeft soms onbegrip en labeling.

    Sommige mensen kunnen goed leren en lezen van tekst of van de gemiddeldde leerstijl maar sommige mensen hebben een andere leerstijl.

    Sommige mensen ervaren dit als storend. Het lijkt goed dat er meer bekend wordt over verschillen in denkprocessen. Als het door de omgeving tenminste goed wordt opgepakt. Er is veel onbegrip maar ook jaloezie en afgunst. Dat is jammer. Onwetendheid lijdt vaak tot onnodige ruis. Beelddenken omvat een enorm veld.

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 11:17h, 10 oktober Beantwoorden

      Dank voor je reactie ! Alle info en ideeën om beelddenken verder te verspreiden zijn welkom !

  • Liesbeth Lintner
    Geplaatst op 14:59h, 21 augustus Beantwoorden

    Ik ben een groot fan van je Saskia.
    Je weet het gegeven zo mooi in woorden te vatten en “op te hangen”.
    ga zo door.
    xxx

  • david
    Geplaatst op 21:16h, 01 april Beantwoorden

    Dank je Saskia, mooie cadeautjes voor ‘ons’ soort 🙂

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 13:02h, 02 april Beantwoorden

      Graag gedaan ! Jullie reacties geven mij inspiratie vleugels 😉

  • Pien Van den Boorn
    Geplaatst op 20:37h, 01 april Beantwoorden

    Saskia heeft een opvallend artikel neergezet, waarin zij helder maakt hoe verschillend de beelddenkers in de wereld staan! Voorwaar geen eenvoudige opgave!
    Met het filmpje heeft ze nog eens een handvol onderwerpen aangereikt waarmee de beelddenker mag gaan inzien met creativiteit het denken in haar of zijn omgeving te mogen inspireren, aanvullen, vervangen om het zelfs een volstrekt nieuwe kant op te helpen.
    Dank je, Saskia, je bent een kei geweest dit voor mij zo helder neer te zetten.

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 13:03h, 02 april Beantwoorden

      Graag gedaan ! We lijken wel communicerende vaten: we inspireren elkaar !

  • Janita
    Geplaatst op 11:24h, 01 april Beantwoorden

    Ik ben er een groot voorstander van! Blijf de wereld prikkelen en voeden met deze kennis!

Geef een reactie