Hoe verkoop jij jezelf en je werk?

Hoe verkoop jij jezelf en je werk?

Hoe verkoop je wat je doet?

Sommige mensen werken snel en gebruiken een totaal andere werkwijze. Ze voeren ook andere opdrachten uit die niet beschreven staan in hun takenpakket of opgenomen zijn in hun functiebeschrijving.

Regelmatig krijgen ze extra opdrachten van een directeur of manager die niet hun directe baas is. Dit kan afgunst creëren omdat het lijkt alsof ze meer “leuke” projecten krijgen, terwijl ze hun eigen taken niet 100% volgens het boekje of zoals het zou moeten uitvoeren.

 

In een bedrijfscultuur van lineair of hokjes denken, leidt dit tot wrevel en frustratie.

In zo’n omgeving verwacht de organisatie dat je alle diploma’s, certificaten, competenties of vaardigheden behaalt of ontwikkelt alvorens je kan doorgroeien naar het volgende niveau.

Voorbeeld van junior naar senior analist.

Beelddenkers pikken veel op wat ze anderen zien doen. Ze leren door ervaring en houden van nieuwe uitdagingen. Het zijn zeer leergierig mensen als gaat om onderwerpen die binnen hun interesse gebied vallen. Ze leggen ook direct verbanden tussen hun kennis en ervaring waardoor nieuwe manieren van werken en mogelijkheden ontstaan. Misschien bezitten ze niet alle nodige diploma’s of certificaten, ze hebben de kennis wel in huis en zelfs veel meer dan dat.

Voorbeeld:
Ze zijn niet goed in het schrijven van projectrapporten maar kunnen perfect voorspellen waar het project fout zal lopen en wat een mogelijke oplossing is.

 

Onzichtbare bijdragen

In zo’n bedrijfsomgeving zullen deze medewerkers eerder lager gekwalificeerd worden dan op hun echte waarde beoordeeld. Jammer voor het bedrijf en voor de persoon omdat hierdoor een aantal kwaliteiten miskend worden.

Voorbeeld:
Een consultant met ettelijke jaren ervaring die niet op een project geplaatst kan worden omdat hij niet in het klassieke meetsysteem past. De vereiste vaardigheden zijn niet allemaal behaald en de “extra kwaliteiten” worden niet meegerekend in het intern evaluatiesysteem. Deze consultant zal intern ondergewaardeerd worden.
Werkt deze medewerker bij een klant, dan is deze uitermate tevreden. Ze huren een junior profiel in en krijgen een consultant met veel meer kennis en ervaring die echt het verschil maakt voor het project.

Beelddenker Tip hoe verkoop je jezelf als consultant

Voorbeeld laboratoriumanalist:
Bij de standaardanalyses vindt de analist regelmatig onbekende elementen in de analysegrafieken. De piek in de grafiek wordt als onbekend gerapporteerd waarmee het onderzoek is afgehandeld.
Het samenvoegen van informatie uit verschillende standaardanalyses en vergelijken van de analysegrafieken, leidt tot het benoemen van een aantal “onbekende” pieken of elementen in de analyserapporten. Al deze losse informatiestukjes bij elkaar leggen, maakt het mogelijk om in toekomstige analyses meer elementen te kunnen identificeren.
Dit geeft een extra verkoopelement naar klanten toe, als meer elementen kunnen gedetecteerd worden in de producten die zij laten analyseren. Dit vraagt dat een analist systematisch verder gaat onderzoeken dan datgene wat gerapporteerd moet worden. Dus meer doen dan gevraagd is.

Hoe verkoopt een laboratorium analist zichzelf

 

Hoe maak je dan wel zichtbaar wat je doet? Hoe verkoop ik mijn werk?

Wil jij een positief beeld behouden van je werk, dan is het belangrijk om regelmatig bij te houden welke resultaten jij behaald hebt.
Jezelf en je verwezenlijkingen verkopen, is niet de sterkste kant van beelddenkers.

Waarom moet ik beschrijven wat ik doe of realiseer? Dat ziet mijn leidinggevende toch?

Voor een deel wel, maar lang niet alles!

De “klassieke meetsystemen” zien maar een fractie van het werk van een beelddenker omdat de resultaten afwijken van de klassieke meetwaarden!

Daarom moet je zelf helpen en jouw bijdrage zichtbaar maken. Deze zijn door de afwijkende aanpak en manier van werken, moeilijker te meten via de klassieke meetsystemen.

Hoe maak ik het resultaat van mijn werk duidelijk, zichtbaar of tastbaar?

In een taal die helder, concreet en duidelijk is. Je gaat dus veel meer nadruk op feiten en data, dan je van nature zelf zou doen.
Maak er een beeld van zodat duidelijk wordt welk resultaat je hebt neergezet. Waarom je bepaalde keuzes al dan niet hebt gemaakt;

Met andere woorden maak het tastbaar en concreet wat jouw toegevoegde waarde is aan een opdracht of project.

 

Redenen waarom je hier tijd voor wil maken:

  • Je wil meer van dit soort opdrachten (als dit jouw passie en talenten doet schitteren).
  • Zichtbaar maken wat jouw persoonlijke bijdrage is aan de resultaten van het team. Anders gezegd, waarvoor moet jij in dit team zitten?
  • Je (interne) klant is super tevreden, maar je eigen team ziet de meerwaarde niet. Wat is jouw aandeel in het resultaat van het project? Hoe kan je dit op een andere manier vertalen naar een (bedrijfs)resultaat van jouw team?
  • Een duidelijke en specifieke taakomschrijving als deze afwijkt van de klassieke rollen en profielen binnen de organisatie.
  • Om zelf een vinger aan de pols te kunnen houden zodat je kan evalueren of jouw profiel nog steeds in het team of de organisatie past.
  • De reden waarom je bepaalde keuzes maakt om opleidingen te volgen of informatie op te zoeken die afwijken van het door het bedrijf voorop gestelde traject.
  • Als voorbereiding voor een beoordelingsgesprek, CV, portfolio, … want anders heb je geen idee welke feiten en data je zou kunnen inbrengen.

 

Redenen om dit achteruit te schuiven en geen tijd vrij te maken:

  • Je ervaart dit als tijd- en energieverspilling: dit weet ik toch?
  • Ik wil niet opscheppen met wat ik doe. Ik doe gewoon mijn werk.

 

Keer dit eens om: wat als jij jezelf niet verkoopt?

Hoe vaak gaat een collega met het resultaat van jouw werk of een idee aan de haal omdat jij geen enkele moeite doet om jouw bijdrage in de kijker te zetten?

Hoe lang wil je jezelf nog blijven verdedigen om te bewijzen dat jouw activiteiten echt wel bijdragen aan het resultaat van je afdeling, project, … omdat je beoordeeld wordt op basis van de foute meetresultaten?

 

Herkenbaar?

Laat dan je reactie achter onderaan dit artikel.

 

Interesse gewekt?

Wil jij meer weten hoe beelddenker-zijn een negatieve invloed kan hebben op je dagelijks leven en werk? Hoe je zelf aan de slag kan om dit te veranderen? Neem contact op met Saskia Smet voor een vrijblijvend gesprek.

Elk begeleidingstraject begint met een kennismakingsgesprek.


Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

 

2 Reactie's
  • Anja Neubauer
    Geplaatst op 08:42h, 09 augustus Beantwoorden

    Wat is dit ontzettend herkennbaar. Je gaat toch niet opscheppen met je successen? Dat je net weer een groep deelnemers helemaal tevreden achtergelaten hebt? Dat doen de collega’s toch ook, waarom zou ik het extra moeten benoemen?
    Dit artikel geeft mij in elk geval het gevoel dat ik meer voor mezelf mag opkomen als ik resultaten presenteer. Want het is niet allemaal vanzelf sprekend.

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 10:08h, 09 augustus Beantwoorden

      Fijn om te horen. Ik ben benieuwd hoe je dit voor jezelf gaat vorm geven op jouw manier!

Geef een reactie