Hoeveel afleiding kan jij weerstaan?

Hoeveel afleiding kan jij weerstaan?

Numentum beelddenker tip over paradox tussen afleiding en focus

Afleiding is kostelijk, zelfs als het onbewust gebeurd!

Hoewel multitasken en afleiding voor multi-getalenteerde bruggenbouwers natuurlijk lijken, kost het veel. Je verspilt er je tijd maar ook je kostbare energie aan.

Elke afleiding zet je brein aan het werk om nieuwe verbindingen te creëren en start het zoekproces. Je laat los waar je aan bezig was. Je gaat volledig op in het nieuwe en voor je dit kan afwerken, ben je door een nieuwe prikkel afgeleid.

 

Bijvoorbeeld:

Wanneer je snel iets wil opzoeken op internet voor de taak waar je nu aan werkt. Mij overkomt het regelmatig en misschien herken jij het ook wel. Als mijn brein in ‘associatieve modus’ staat, overkomt het mij meer dan eens dat ik mezelf na 30 minuten afvraag wat ik aan het zoeken was. Met hoeveel van mijn kostbare tijd mijn brein ongevraagd en ongezien, aan de haal is gegaan.

 

Associatief denken?

Let wel, als beelddenker ben je een associatieve denker. Met andere woorden dit is je kracht en de manier om nieuwe ideeën te ontdekken of tot innovatie doorbraken te komen.

Als je iets wenst af te werken, dan is het wenselijk om 100% gefocust te kunnen werken. Dit zijn periodes waarin je jezelf volledig afsluit van elke prikkel die je brein in de stand ‘associatief denken’ kan brengen.

 

Voorbeelden van afleiding:

Elektronische gadgets, meldingen op je telefoon of computer, collega’s die een vraag komen stellen.

 

Afwisseling werkt!

Wissel periodes van focus en opperste concentratie af met momenten dat je associatieve brein alle kanten mag en kan uitgaan. Dit hoort bij jou en dit heb je nodig om nieuwsgierig, gemotiveerd en alert te blijven!

Soms ga je onbewust zelf afleiding momenten uitlokken omdat sommige taken en activiteiten je minder liggen. Ze ruiken naar routine of je hebt er een hekel aan.
Uitstellen en ze voor je uitschuiven, is geen oplossing omdat je er bij een aantal activiteiten moeilijk onderuit kan komen!

 

Hoe pak je deze tegenstrijdigheid aan?

Drie tips om om te gaan met deze paradox. Ga ermee experimenteren om te kijken en vooral te ervaren wat voor jou werkt. Pas ze aan zodat ze perfect aansluiten bij wat jij nodig hebt!

 

Tip1: gun je brein rust

Het begint bij een goede nachtrust. Vaak is je brein nog behoorlijk actief door de laatste nieuwtjes op internet die binnenkomen via email, sociale media, … om direct in slaap te vallen. Elke prikkel die binnenkomt zet ons associatieve brein aan het werk!

Wat als je zou experimenteren met een soort voor het slapen gaan “routine”?
Waarbij je alle elektronische toestellen afsluit vanaf 21u. Eindig de dag met een boek, een mediatie, een fijn gesprek, … waardoor je met een rustig hoofd je bed in stapt.

Wat als je die “afsluiting van het internet” zou kunnen doortrekken tot 8u of 9u ’s morgens? Op deze manier gun je je brein een langere periode om zichzelf te ‘resetten’ zodat je ’s morgens fris bent om de dag met een leeg hoofd te beginnen.

 

Numentum beelddenker tip over voordelen van rust en een ontspannen brein

 

Tip2: routine verveeld

Routine – in alle mogelijke vormen – de meeste beelddenkers hebben er een broertje aan dood. Steeds hetzelfde doen, wiegt je in slaap, doet je focus verliezen en je aandacht afnemen.

Het levert je echter flink wat extra tijd op om “terugkerende taken en activiteiten” te groeperen in plaats van ze elke keer apart te gaan uitvoeren.

Hoe zou je deze paradox naar je hand kunnen zetten?
Groepeer een aantal kleinere activiteiten op vaste momenten. Je gaat ze laten samenkomen om dan in één keer alles af te werken.
Denk bijvoorbeeld aan je betalingen of administratie. Je verzamelt alle documenten op een bepaalde plek. 1 keer per week of per maand, handel je alles samen af.

Om te zorgen dat jij je focus behoudt en zo weinig mogelijk afleiding, combineer je dit met het gebruiken van technieken zoals de Pomodore techniek.

Iedere persoon heeft een eigen tempo of combinatie van tijden om optimaal te kunnen functioneren: ga experimenteren voor jezelf welke tijd voor jou ideaal is om gefocust te werken.
Voor de ene werken focus periodes van 25minuten en 5 minuten pauze – de klassieke Pomodore tijd – voor de andere mag dit langer of korter.

 

Numentum beelddenker tip evenwicht vinden tussen afleiding en routine

 

Tip3: wat is je volgende stap?

Wat als … de voorziene tijd is verlopen en je taak of project is niet af?

Alvorens je deze activiteit aan de kant schuift, is het goed om de eerst volgende stap of actie die je dient te ondernemen vast te stellen en te noteren.

Doe dit consequent omdat het op dit moment eenvoudig is om te weten wat de volgende stap is. Je zit immers helemaal in de flow van het project en weet je wat er nog nodig is. Dus alvorens te stoppen, noteer je jouw eerst volgende actie zo duidelijk mogelijk.

Als je dit nalaat en je wil een week later opnieuw starten, dan is het eerste wat je dient te doen: helemaal opnieuw doorheen het project stappen om te kijken wat als gedaan was, waar je al gekomen was.
Dit kost niet alleen tijd, maar veroorzaakt bij de meeste beelddenkers ook een vorm van frustratie: Dit project schiet niet op, in je hoofd zit je al veel verder, maar blijkbaar niet in praktijk, … en dit ruikt ook naar ROUTINE! Waardoor het associatieve brein van een multi-getalenteerde bruggenbouwer nog meer wil ontsnappen.

Misschien heb je de neiging om verder te werken aan dit project en andere projecten aan de kant en/of achteruit te schuiven?
Niet doen! Vermoedelijk gaat je aandacht na de vooropgestelde periode verslappen, waardoor je trager gaat werken omdat je brein ‘routine of herhaling’ ruikt.
Ook op deze manier verlies je onbewust en vooral ongewild veel tijd!

 

Numentum beelddenker tip productiever werken door afleiding of wisselen met focus periodes

 

 

Afleiding en afwisseling houden jou in balans!

Wil je echter een aantal (routine) activiteiten afgewerkt krijgen, dan zorg je best voor afgebakende periodes.

Wissel momenten van hyperfocus af met periodes waarin ons associatieve brein alle mogelijkheden krijgt om zijn eigen logica en gevoel te volgen. Reserveer zeker ook genoeg tijd om helemaal terug tot rust en tot jezelf te komen.

 

Wat is jouw ervaring op dit vlak?

Heb jij aanvullingen of wil je je ervaringen delen?
Doe gerust onderaan dit artikel.

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

 

Opmerking:

Andere benamingen om beelddenkers te benoemen zijn onder andere: multi-getalenteerde bruggenbouwer, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

 

6 Reactie's
  • Esther Jongste
    Geplaatst op 00:00h, 19 mei Beantwoorden

    Saskia schreef:
    “Doe dit consequent omdat het op dit moment eenvoudig is om te weten wat de volgende stap is. Je zit immers helemaal in de flow van het project en weet je wat er nog nodig is. Dus alvorens te stoppen, noteer je jouw eerst volgende actie zo duidelijk mogelijk.”

    Tegenwoordig maak ik wel een screenshot met daarop aantekeningen, waar ik op dat moment in het traject gebleven ben. Die verwijzen dan naar de volgende actie zoals jij beschrijft.
    En de screenshot sla ik op in de map waar ik mijn project heb opgeslagen.

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 09:52h, 19 mei Beantwoorden

      Wat een top idee zo’n screenshot!
      Dank voor de waardevolle aanvulling, Esther!

  • Esther Jongste
    Geplaatst op 23:54h, 18 mei Beantwoorden

    Heel veel herkenning in this artikel, Saskia 🙂 Fijn ook om het nu uitgeschreven te zien wat er vaak door mijn hoofd spelt 🙂

    Die afwisseling is inderdaad zeer belangrijk.

    Ook herken ik zeer de behoefte aan het vasthouden van de focus. Bij een lastig karwei heb ik vaak genoeg oortjes op gedaan met prettige muziek om me niet te veel af te laten leiden door mijn collega’s en/of naaste omgeving destijds.
    Muziek lijkt tegenstrijdig in dit geval, maar voor mij werkte dat prettiger vanwege de voorspelbaarheid en herkenning dan prikkels die er van mijn naaste omgeving op mij afkwamen die er voor mij niet toe deed.
    Ik legde dit van te voren uit aan de collega’s en die begrepen het dan ook eerder.

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 09:51h, 19 mei Beantwoorden

      Esther, dank voor de aanvulling en je inzicht!

      Ik doe dit ook vaak als ik in de co-werking aan het werk ben.
      Thuis doe ik het enkel als er te veel ongewone achtergrond geluiden zijn.
      Muziek leidt me op ‘gewone momenten’ af en werkt irritatie op.

      Ik heb er echter nooit bij stilgestaan waarom ik het op sommige momenten echt nodig heb.
      Jouw antwoord geeft mij nu het antwoord:
      je creëert op dat moment een ‘vertrouwde bubbel‘ om op jouw manier te kunnen werken!
      En de ‘prikkels’ te kunnen filteren.

  • Ilse Schorrewegen
    Geplaatst op 15:32h, 18 mei Beantwoorden

    Supertips Saskia!
    Dit vond ik altijd al een moeilijke: hoe verzoen ik die nood aan ‘veel ineens en liefst allemaal tegelijkertijd’ met ‘focus zorgt ervoor dat je dingen gedaan krijgt en zorgt voor rust in je chaotische hoofd’?

    Nu alleen nog een manier vinden om me te houden aan de met mezelf afgesproken tijd, ook als de taak nog niet klaar is: dan doe ik meestal gewoon door tot ik vind dat het klaar genoeg is om te stoppen en schuif ik met de rest van mijn agenda. Dat lukt helaas niet altijd en op die momenten ga ik heel blij zijn met jouw tip 3.

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 17:16h, 18 mei Beantwoorden

      Wat fijn om te horen Ilse, blij dat je er mee aan de slag wil gaan!

      Dank je wel voor je aanvulling.

      Het is en blijft inderdaad zoeken naar een balans of evenwicht aangezien ‘perfectionisme’ ook een kwaliteit is die vele multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers stevig ontwikkeld hebben.

Geef een reactie