Luisteren om te begrijpen of snel oordelen: wat brengt je het meest op?

Luisteren om te begrijpen of snel oordelen: wat brengt je het meest op?

Numentum artikel luisteren geeft informatie, spreken herhaling

Luisteren of praten?

 

“Als je praat, herhaal je wat je al weet.

Als je luistert, ontdek je nieuwe kennis, inzichten en informatie.”

 

Wat doe jij dagdagelijks?

Een mooi gezegde om bij stil te blijven staan. Om mee te gaan experimenteren in je dagelijks leven. In eerste instantie ga je luisteren om te begrijpen. Vragenstellen als het niet duidelijk is. Met als doel te begrijpen wat de ander jou wil vertellen.

Dit wil zeggen dat jij je oordeel uitstelt en als een nieuwsgierige toeschouwer luistert om je gesprekspartner te verstaan. Je gaat dus niets invullen voor een ander. Net zo lang tot jij in je eigen woorden het verhaal kan herhalen.

Ga je het zelf invullen vanuit jezelf – op basis van wat jij kent en weet – dan kan je de bal compleet misslaan. Hierdoor is de kans groot dat je het gesprek overgaat in een discussie. Waarbij elke partij gelijk wil krijgen. Je vetrek van het feit – de vooronderstelling – dat iedereen hetzelfde “beeld” heeft van een situatie bij de start. Terwijl er verschillende “beelden” zijn afhankelijk van waaruit je naar de situatie kijkt.

 

Numentum artikel luisteren of praten?

Welk verhaal is de waarheid?

Laat me het verhaal vertellen van Lieve en de mislukte examenoefening.

In het bedrijf waar Lieve werkt, zijn een aantal medewerkers aangesteld om afdelingen te helpen hun werkmethodes te controleren en te verbeteren. Deze medewerkers volgen hiervoor een opleiding en leggen een proef af.

De onderdeel van de examenoefening bestaat uit een rollenspel met een onbekende gesprekspartner. Op basis van deze oefening zal de examencommissie oordelen over Lieve’s vaardigheden. Ze krijgt slechts één kans om te tonen dat ze het geleerde in praktijk kan brengen.

Een proef afleggen onder tijdsdruk en met onbekenden, creëert al onrust. Bovendien is het slagen voor deze test voor Lieve van heel groot belang voor haar verdere carrière.

De jury en haar medestudenten kijken aandachtig toe. De stress neemt toe en de zenuwen gieren door Lieve’s lichaam.

Lieve’s tegenspeler in het rollenspel is Ingrid, een speelse jonge dame. Zodra Lieve haar eerste vraag gesteld heeft, begint Ingrid te lachen. Het lachen maakt Lieve onzeker en nog zenuwachtiger. Ze voelt zich door Ingrid uitgelachen.
Lieve durft Ingrid hier niet op aanspreken door te vragen wat er gebeurt. Anderzijds, durft ze ook geen time-out te vragen zodat ze even tijd kan nemen om in alle rust opnieuw te starten aan de examen oefening.

Ze begint aan de oefening, maar maakt de ene fout na de andere omdat ze door de toenemende stress niet meer in staat is om rustig na te denken. Ingrid begint steeds harder te lachen. Lieve voelt al haar kracht en zelfvertrouwen wegstromen.
Hoewel ze dit soort oefeningen zonder problemen deed tijdens de opleiding, lukt het Lieve vandaag van geen kanten. Ze bezwijkt onder de druk.

 

Geen happy end

De examenjury is streng en oordeelt dat Lieve de opleiding moet overdoen.
De jury heeft geen oren naar Lieve’s verhaal dat ze zich uitgelachen voelde. Waarom Lieve totaal in paniek geraakte. Dat ze te bang was om even uitstel te vragen om tot rust te komen.
De jury heeft helemaal niet ervaren dat Ingrid, Lieve uitlachte. Ze vinden dat Lieve dit als excuus aanhaalt voor haar slechte prestatie. Ze beschuldigen Lieve er van om anderen als zondebok te gebruiken in plaats van hun eigen fouten toe te geven.

 

Wat leert Lieve hieruit?

Dat anderen haar verhaal niet geloven. Ze voelt zich niet goed genoeg om te slagen voor deze cursus en dit werk. Lieve ervaart dat ze zich van alles inbeeldt wat anderen niet zien. Dat ze iemand is die anderen altijd de schuld geeft van haar mislukking. Ze twijfelt aan zichzelf en haar zelfvertrouwen neemt af.

 

Hoe zou het anders kunnen?

Wat als de examencommissie Lieve na de oefeningen nieuwsgierig vragen was beginnen stellen. Om Lieve’s deel van het verhaal goed te begrijpen alvorens te oordelen?

De herkenning van Lieve’s persoonlijke ervaring, had haar waarschijnlijk rustiger gemaakt.
Nadien had Ingrid haar deel van het verhaal kunnen vertellen. De oorzaak van Ingrid’s lachen heeft waarschijnlijk niets met Lieve te maken.
Mogelijk maken beide verhalen duidelijk dat elke betrokkene een andere ervaringen heeft van dezelfde situatie. Er is niet één beeld van deze situatie, er zijn er verschillende.

Hierdoor zal Lieve zich begrepen voelen in plaats van persoonlijk aangevallen te zijn. Het stelt haar in staat om op een andere manier naar de situatie te kijken en te begrijpen wat er gebeurd is:
Lieve beseft dat ze door de examenstress een persoonlijke interpretatie maakte van de situatie zonder deze te controleren bij Ingrid. Dit maakte haar zenuwachtig en onzeker. Haar stress nam het over van het logisch nadenken waardoor ze de oefening totaal verkeerd aangepakt had. Had ze Ingrid tijdens de oefening hierover een vraag gesteld, dan had ze een ander beeld van de situatie gekregen. Een inzicht wat Lieve minder stress bezorgde en de oefening onder normale omstandigheden was kunnen verlopen.

Door er op deze manier naar te kijken, leert Lieve uit de mislukte oefening van het rollenspel. Ze heeft een inschattingsfout gemaakt door verder te gaan op basis van haar persoonlijke interpretatie. Lieve zoekt geen schuldigen voor haar falen.

Dit inzicht laat Lieve goeien: Ik ben er nu nog niet helemaal klaar voor, maar deze fout wil niet zeggen dat ik er niets van kan. Ik ben op goede weg en kan verder groeien!

Numentum artikel luisteren om te kunnen groeien en leren

 

Luisteren geeft kansen om te groeien!

Stel je eigen oordeel even uit. Luisteren om te begrijpen, geeft alle betrokkenen nieuwe inzichten en groeikansen. Herkennen van de persoonlijke ervaring van iemand anders, geeft openheid om andere invalshoeken toe te voegen.

Durf jij het vanaf nu aan om meer tijd te besteden aan echt luisteren? Om alle aandacht te geven aan de ander om te kunnen begrijpen alvorens je zelf in actie schiet?

 

Numentum quote: luisteren geeft inzicht, praten herhaling

 

 

Wil je meer te weten?

Geprikkeld door dit artikel? En kan je hulp gebruiken om jouw verhaal te leren vertellen om een korte en bondige manier, zonder over emotioneel te worden?

Vraag dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met Saskia.

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

 

Opmerking:

Andere benamingen om beelddenkers te benoemen zijn onder andere: multi-getalenteerde bruggenbouwer, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

Geen reactie's

Geef een reactie