Resultaten spreken

Resultaten spreken

kwaliteiten zien door actie te ondernemen en resultaten te tonen

Resultaten brengen je het meest op.

Wat verkies jij een positieve of een negatieve houding?

Reageren of zelf in actie komen? Wat helpt je het meest vooruit?

Zelf aan de slag gaan om je omgeving proberen te veranderen of te verbeteren? Zelf actie ondernemen; Ook al dien je tegen de stroom in te gaan of het voortouw te nemen; Ook al bestaat er een kans dat je poging mislukt.

Of zeuren en klagen. Jezelf in de slachtoffer-rol duwen. Het probleem of de schuld bij iemand anders neerleggen. Maar vooral afwachten tot iemand het voor je oplost?

 

afwachten tot probleem opgelost wordt?

 

Beiden opties hebben ongetwijfeld voor- en nadelen. Misschien kies je bewust voor een van beide opties. Afhankelijk van het moment en onze ingesteldheid, komt iedereen wel eens in de actie of reactie modus terecht.

Stel dat je consequent wenst te kiezen voor de positieve houding waarbij je zelf in actie komt. Wat zou dit op werkgebied kunnen betekenen?

 

Je toegevoegde waarde

Je hebt kwaliteiten. Eigenschappen waar je jezelf en je team een onschatbare dienst mee kan bewijzen. Ook al worden deze momenteel niet herkend door je organisatie of leidinggevende. Bovendien zijn dit de activiteiten die je heel graag, goed en makkelijk kan. Met andere woorden ze kosten je geen moeite, terwijl je resultaten wel het verschil kunnen maken.

Je kan zeuren en zagen dat niemand je acties en kwaliteiten herkent. Je kan dwarsliggen, aandacht eisen en tegenwerken. Het probleem bij je collega’s of leidinggevende leggen. Hierdoor ga je meer en meer negatief ingesteld geraken. Je collega’s of leidinggevende gaan jouw kwaliteiten nog minder zien. Jouw cirkel van invloed gaat verkleinen.

Stephen R. Covey beschrijft in zijn boek (*) de cirkels van betrokkenheid en invloed die ieder van ons dagdagelijks ervaart. Op sommige zaken heb je invloed, op anderen absoluut niet. Alle elementen waar je invloed op hebt, zitten in je cirkel van invloed. Door je aandacht te richten op datgene waar jij zelf invloed kan op hebben, kan je deze cirkel vergroten. Dit vraagt om een positieve houding. Het resultaat is dat jij je invloed vergroot.

 

Het gesprek aangaan

Je ziet taken die makkelijker kunnen. Of op een andere manier georganiseerd kunnen worden. Je ziet problemen in werkmethodes al voor ze zich voordoen.

In gesprek gaan met je collega’s of leidinggevende op een rustige manier, kan een mogelijkheid zijn. Helaas is de taal van een multi-getalenteerde bruggenbouwer of beelddenker wollig. Het verhaal zit vol beeldspraak. Het is chaotisch en weinig concreet. Van de hak op de tak springen, maakt het voor je luisteraars alleen maar lastiger om je te begrijpen. De dialoog die jij zo belangrijk vindt, komt er niet. Mensen haken af, ervaren het als verprutste tijd, … En jij kan je resultaten niet tonen.

 

Resultaten in plaats van praten

Keer het om. In plaats van afhankelijk te zijn van anderen, kom je zelf in actie. Je pakt de opdrachten binnen je cirkel van invloed aan op jouw efficiëntere manier. Dit wil zeggen, dit zijn taken die jij zelf kan herorganiseren zonder toelating te hoeven vragen.

Dit is toch niets speciaals? Dit doe ik toch nu al.
Prima. Dit is de perfecte start om de volgende stap te zetten.

Voor wie doe jij deze taken?
Kijk eens welke doelen of resultaten deze persoon wenst te behalen.

Kan jij door je werk anders te doen of iets extra’s toe te voegen, deze persoon helpen om een beter resultaat te behalen?

Begin klein. Doe het en evalueer. Je werkt aan het vertrouwen en jullie onderlinge relatie. Bovendien de creëer je een mogelijkheid om ongevraagd te tonen wat jij in je mars hebt.

 

Wat houd je tegen om dit te doen?

  • Dit kan je je toch niet ongevraagd doen?
  • Wat gaat die wel niet van mij denken, dat ik zijn werk wil overnemen?
  • Alsof ik vind dat hij niet goed werkt?
  • Het lijkt wel of ik me overal mee wil bemoeien.
  • Dit voelt als ‘vleien’ om iets extra te krijgen.
  • Straks geef ik de indruk dat ik niet genoeg werk heb.

Kan je zelf nog een aantal elementen vinden? Waarom je vooral geen actie zou ondernemen? Vast wel!

Allemaal vooronderstellingen om niet pro-actief te zijn of zelf ongevraagd in actie te komen.

 

Waarom doe je dit dan toch?

Je doel is om je kwaliteiten te tonen aan de hand van concrete resultaten en voorbeelden. Als communicatie niet je sterkste kant is, dan kan dit een manier zijn om je kwaliteiten op een eenvoudige manier te laten zien.

Je beleeft er zelf plezier aan omdat je echt met je talenten aan de slag kan gaan. Het kost je geen moeite om die extra mijl te gaan om je collega of leidinggevende te helpen.

De persoon die het resultaat ontvangt, bezorg je meer dan verwacht. Je toont en verkoopt je expertise aan de hand van resultaten. Dat is veel makkelijker dan proberen uit te leggen, waarom je iets anders wil gaan doen.

Kort en bondig uitleggen hoe het anders zou kunnen is niet je sterkste kant als beelddenker. Bovendien missen stap voor stap denkers meestal het totaal beeld. Met andere woorden, je denkt vaak een paar stappen vooruit voor hen. Waardoor ze niet altijd begrijpen wat je wil doen.

 

De ander helpen door mee te werken aan de oplossing

 

Begin klein. Kijk wat er gebeurt.

Mogelijk groeit het vertrouwen van de ander in jou. Misschien krijg je een vraag om mee te denken over andere vraagstukken die aanleunen bij jouw kwaliteiten.
Door klein te beginnen, kan je makkelijk bijsturen en bijschaven. Je geeft de ander ook ruimte om dit te doen.

Start je ineens met iets heel ‘groot’ dan kan het voor de ander aanvoelen dat je hem wil overtroeven. Echt zijn job of baan wil gaan overnemen. Dit voelt aan als een bedreiging. Het creëert weerstand. Wat in niet je bedoeling is !

 

Wat is wil je bereiken?

Je wil meer met je talenten of je kwaliteiten kunnen werken omdat dit jouw manier is om een positieve bijdrage te leveren aan de resultaten van de organisatie.

 

opmerking:

(*) Het idee van de cirkels van betrokkenheid en invloed zijn overgenomen uit het boek ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’ van Stephen R. Covey.

 

 

Wil je meer te weten?

Geprikkeld door dit artikel? En kan je hulp gebruiken om jouw toegevoegde waarde zichtbaar te maken?

Vraag dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan met Saskia.

 

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Opmerking:

Andere benamingen om beelddenkers te benoemen zijn onder andere: multi-getalenteerde bruggenbouwer, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie