Ritme kwijt? 3tips om je balans terug te vinden.

Ritme kwijt? 3tips om je balans terug te vinden.

Mooie liedjes eindigen!

Vakantie is een heerlijke tijd om alle regelmaat en structuren los te laten.

Leven en genieten op je eigen tempo.
Tijd voor vrienden en familie. Vreemde omgevingen op te zoeken.
Leven in het moment, zonder concrete plannen.
Leven als god in Frankrijk.

Na de vakantie is het lastig om de draad opnieuw op te pakken. Om opnieuw balans of evenwicht te vinden in de dagdagelijkse sleur. Dit geldt zowel voor jou als voor je gezinsleden.

 

Regelmaat!

Beelddenkers zijn gevoelige mensen. Ze reageren onbewust op elementen van buitenaf.

Hoewel beelddenkers “routine taken en activiteiten” absoluut vermijden, hebben de meesten wel behoefte aan een vorm van structuur en regelmaat. Zeg maar een vorm van persoonlijk basisritme.

Juiste deze structuur laat je in de vakantie totaal los. Dit brengt je uit balans. Je gaat opnieuw naar een evenwicht zoeken als je terug gaat werken.

 

3 tips om je ritme sneller terug te vinden na de vakantie:

1. Omgevingsfactoren (bv rustige omgeving of externe prikkels)

Op vakantie heb je een andere ritme. Mogelijk neem je het ritme over van je omgeving. Denk aan huisgenoten die ’s nachts leven, terwijl jij een ochtend mens bent. Maak je een reis in groep dan pas je je aan het tempo van de groep.

Je wijkt dus af van je persoonlijke routine. Tijdens een vakantie heb je minder stress en kan je verder afwijken van je basisritme. Je hebt de mogelijkheid en tijd om rust te zoeken.

Als je uit vakantie terugkeert, liggen stress en werkdruk weer op de loer. Behoud je dit “vakantieritme” dan is de kans reëel dat je binnen de kortste keren volledig oververmoeid bent. Je geraakt totaal uit balans ondanks het feit dat je net vakantie hebt gehad.

Zodra je je dagdagelijks leven opnieuw oppakt, plan je bewust een aantal “rustmomenten” in je agenda. Dit kan een wandeling zijn, een sauna bezoek, een boek lezen, een afspraak met jezelf, enz. Datgene wat jou een rustig gevoel geeft.

 

2. Voedingsstoffen (bv koffie, alcohol of andere voedingswaren)

Als je gevoelig bent, weet je uit ervaring op welke voedingsstoffen je reageert. Dit kan in extreme gevallen gaan om voedingsallergie. Maar zelfs koffie of alcohol, kan ongemakken veroorzaken bij een beelddenker uit balans of onder stress.

Tijdens de vakantie wijk je ook af van je voedingsgewoonten. Je proeft andere smaken, gerechten en producten.

Wil dit zeggen dat je jezelf alles gaat ontzeggen?
Neen! Ga hier echter bewust het hele jaar door mee experimenteren.

Voel bewust welke voedingsmiddelen jou energie geven. Deze kunnen je helpen om sneller in balans kunnen brengen.
Ervaar welke elementen je slechter kan verdragen in stress situaties. Ben je je ritme kwijt, dan weet je dat je tijdelijk een aantal zaken dient te vermijden om het evenwicht te herstellen.

 

3. Regelmaat (bv vaste dagrituelen van opstaan, eten en naar bed gaan).

De vakantieperiode is een tijd om alle vaste patronen los te laten.
Menig beelddenker heeft behoefte aan een vorm van regelmaat. Zeg maar vaste dagrituelen om op te staan, bepaalde eetgewoonten, vast ritueel voor het slapen gaan, enz.

Om goed uitgerust te blijven, is het handig om deze patronen zo snel mogelijk opnieuw op te pakken als je terug gaat werken.

Dit wil niet zeggen dat je je hele dag strak gaat plannen. Het gaat om een aantal vaste “ijkpunten” te herkennen die je helpen.

 

Numentum Yin & Yang balans in evenwicht

Yin & Yang

Het lijkt wel een paradox: beelddenkers vermijden vastgelegde systemen en kiezen bewust voor afwisseling. Toch hebben ze een vorm van regelmaat  en structuur nodig om goed te kunnen functioneren. Het ene kan niet zonder het andere!

Het grote verschil is dat elke beelddenker zijn persoonlijke structuur zal creëren. Aangepast aan de eigen behoeften om voor zichzelf de balans in evenwicht te houden. Van buitenaf opgelegde systemen of processen werken absoluut niet!

 

Meer weten?

artikelen die je mogelijk interesseren:

Interesse gewekt om meer te weten over beelddenken in werksituaties:

Beelddenken aan het werk: informatie over beelddenken

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Geen reactie's

Geef een reactie