Spreek jij ook Chinees?

Spreek jij ook Chinees?

En hou jij ook van hyperlinken?

Je wil je partner, collega’s of vrienden jouw voorstel uitleggen om een opdracht of project aan te pakken.

Je begint je verhaal. Je ziet de een na de andere afhaken en je vol onbegrip aanstaren. Ze ervaren je verhaal als pure chaos. Na een paar minuten luisteren, zijn ze het noorden kwijt.

Overkomt jou dit ook?

Dan ben je waarschijnlijk een associatieve denker. Ook wel beelddenker of visueel-ruimtelijke denker genoemd.

Als je als associatieve denker gaat praten zoals jij denkt, dan dienen je toehoorders geconcentreerd te zijn om je te kunnen begrijpen. En dan nog. Ze kunnen immers niet in je hoofd meekijken om de sprongen in je gedachten te volgen.

1 beeld zegt meer dan 1000 woorden …

Als je gaat praten zoals een beelddenker denkt, dan lijkt het alsof je constant aan het hyperlinken bent in je hoofd. Je surft van de ene gedachte naar de andere net zoals je op je computer, smartphone of tablet werkt.

 

Numentum hyperlinken en associatief denken

 

Stel je zoekt meer informatie over beelddenken.
Je computer en Google brengen je op een website met informatie over dit onderwerp. Mogelijk vind je op die pagina een link die je aandacht trekt of prikkelt. Je klikt hierop.

Via deze link kom je op een pagina met aanverwante informatie. 1 woord trekt je aandacht en je gaat op dit onderwerp verder zoeken.

Hetzelfde patroon gaat zich opnieuw herhalen. Na 10 minuten brengt het hyperlinken je van het ene bij het andere onderwerp. Je bent ver weg van je oorspronkelijke zoekwoord.

Van je hoofd naar je mond, van denken naar praten

Dit gebeurt ook zonder dat je erbij stilstaat als je als associatieve denker (of beelddenker) je collega’s of familie iets wil uitleggen. Dit wil zeggen dat je op dezelfde associatieve manier gaat praten als de denkprocessen in je hoofd.

Soms roept een vraag of opmerking van een van je luisteraars een nieuw idee op in jouw hoofd. Voeg je dit nieuwe element onmiddellijk toe aan je chaotische verhaal, dan geraken je toehoorders het spoor bijster. Ze begrijpen er niets van omdat ze een aantal cruciale stappen in je denkproces missen.

 

A.Gormley MiddelheimMuseum Antwerpen foto S.Smet

Hoe kan je dit vermijden?

Je dient je ideeën of gedachten te ordenen voor je gaat praten. Ordenen betekent een vorm van structuur aanbrengen. Je maakt het jezelf makkelijker als je dit vooraf kan doen.

Het helpt je om hoofd- en bijzaken van je oplossing te onderscheiden. Je hebt enkel de kern van je oplossing nodig om andere warm te maken voor je idee.

Het vertaalt jouw totaal beeld van de situatie, naar de tussenstappen die nodig zijn om van de start naar het eindresultaat te gaan. Stappen die niet-beelddenkers nodig hebben om jouw verhaal te kunnen volgen.

Het kan handig zijn om een getekende schets, mindmap of flowchart te maken. Gebruik deze dan ook tijdens je verhaal want dit maakt je denkproces duidelijker voor je toehoorders.

Geen tijd om een voorbereiding te maken?

Teken of schets dan tijdens het vertellen van je verhaal. Nodig de luisteraars uit om je nieuwsgierige vragen te stellen. Dit helpt jou om je gedachten te ordenen. Je merkt zelf sneller waar onduidelijke overgangen zitten.

Het helpt de luisteraars om de sprongen of hyperlinks in jouw gedachtengang makkelijker te begrijpen. Het zal jou en je toehoorders veel onbegrip en frustratie besparen.

 

Meer weten?

artikelen die je mogelijk interesseren:

 

 

Interesse gewekt om meer te weten over beelddenken in werksituaties:

Beelddenken aan het werk: informatie over beelddenken

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Geen reactie's

Geef een reactie