Verschillende werkwijze, zelfde resultaat?

Verschillende werkwijze, zelfde resultaat?

Numentum multi-getalenteerde bruggenbouwer andere manier van werken

Alle wegen leiden naar Rome …

Lineair of stap voor stap denken is een manier van werken. Vertrekken vanuit een totaal beeld is een andere werkwijze. Beiden zijn verschillend, de ene methode is niet beter dan het andere.

Ben je je hiervan onbewust, dan kan je verzanden in eindeloze discussies omdat je letterlijk naast elkaar aan het praten bent.

Laat me als voorbeeld het oplossen van een probleem nemen.

 

Stap voor stap werkwijze van probleem naar oplossing.

Als je stap voor stap of lineair gaat werken, gebeurt het volgende. In de eerste stap, ga je het probleem onderzoeken. Je kijkt wat er aan de hand is, welke mogelijke hindernissen er zijn op dit moment. Na een grondige analyse van de situatie, ga je naar de volgende stap. Ook in deze stap wordt de situatie grondig bekeken en onderzocht. Zo ga je stap voor stap verder werken tot de laatste stap. En tot de oplossing voor het probleem gevonden is.

 

voorstelling van een stap voor stap methode

 

Je zou dit proces kunnen voorstellen zoals in de afbeelding hierboven.
De onderste lijn stelt de verschillende processtappen voor. Terwijl de ‘sterren’ de mogelijke hindernissen aangeven in elke stap.

 

Eerst de oplossing zien. Daarna zoeken hoe je er kan geraken.

Bij deze werkwijze, vertrek je van een totaal beeld. Probleem en oplossing bevinden zich in ‘hetzelfde beeld’. Ze zitten dus samen. Er zijn geen verschillende stappen, alles gebeurt gelijktijdig en op hetzelfde moment.

Dit zou je kunnen voorstellen zoals de afbeelding hieronder.
Je ziet direct dat er geen opeenvolgende onderdelen zijn bij deze methode. Alle mogelijke ‘hindernissen’ lijken door elkaar gegooid.

 

Voorstelling van een totaal beeld van probleem en oplossing

 

Waar zitten de verschillen?

Als je beide figuren naast elkaar zet dan zie je dat beide werkwijzen vertrekken van een totaal andere situatie. 2 verschillende startpunten of beelden.

Dit geeft verwarring. Als jouw afdeling beide methodes naast elkaar gebruikt kunnen worden door verschillende teamleden.

 

Hoezo?!?

Stel dat Jan, een van je teamleden, vertrekt vanuit een totaal beeld. Dan is het best mogelijk dat Jan gaat aandringen om te starten met de hindernis met nummer 5. Door te starten mer hindernis nummer 5, kom je sneller tot de oplossing.

Echter alle teamleden die de stap voor stap methode gebruiken, zien deze hindernis nog niet bij de start. Voor hen is dit in stap 1, een nieuw element. Het draagt niets bij aan de oplossing omdat dit extra problemen toevoegt. Het is dus een irrelevante opmerking in stap 1. Het zorgt voor irritatie omdat Jan over iets totaal anders begint!

 

twee verschillende methodes, elk heeft een totaal ander beeld bij de start van dezelfde situatie

 

Als Jan de oplossing probeert uit te leggen als de collega’s in stap 1 zitten, horen en begrijpen ze hem totaal niet. Jan krijgt het gevoel alsof er niemand naar hem luistert.

Als de teamleden verder doorheen het proces gaan, komen ook zij op een gegeven moment instap 5. Afhankelijke van de omvang van het probleem kan dit enkele uren, weken of maanden duren.

In stap 5 gaat Lies, een van de teamleden, de oplossing zien. Lien legt de oplossing haarfijn uit aan haar collega’s. Dit is echter identiek dezelfde oplossing die Jan bij de start probeerde aan te geven. De oplossing die toen niemand begreep. Dezelfde oplossing waarvoor iedereen Lien nu prijst: ‘Waarom hadden we dit niet vroeger gezien?’.

Het team is blij dat Lien het probleem oploste. Jan blijft gefrustreerd en verbaasd achter. Hij had dit toch van bij het begin gezegd, maar toen wilde niemand wilde het horen?!?

 

Hoe kan je dit voorkomen?

In een aantal gevallen zal Jans’ werkwijze veel sneller tot een oplossing komen. Wat voor bedrijven en organisaties waardevol kan zijn.

Voor menig multi-getalenteerde bruggenbouwer of beelddenker, een pijnlijk herkenbare situatie: Je ziet de oplossing, maar niemand lijkt naar je te willen luisteren.

Hoe vaker jou dit overkomt, hoe groter de kans dat je gefrustreerd gaat afhaken. Je doet geen moeite meer om je oplossing voor te stellen. Uit angst om irritatie op te wekken omdat je collega’s je niet verstaan. Dit is natuurlijk ontzettend jammer.

Er zijn meerdere manieren om hiermee om te gaan. Je kan je collega’s vragen stellen zodat ze zelf veel sneller doorheen de verschillende processtappen gaan. Stel gerichte vragen, je hebt ten slotte de oplossing al voor ogen!

 

Meer weten?

artikelen die je mogelijk interesseren:

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Opmerking:

Andere benamingen om beelddenkers te benoemen zijn onder andere: multi-getalenteerde bruggenbouwer, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

 

2 Reactie's
  • Manuel Bilderbeek
    Geplaatst op 10:44h, 06 september Beantwoorden

    De situatie is herkenbaar en de beschrijving uitgebreid en mooi. Aan het eind staat dat er meerdere manieren zijn om met deze situatie om te gaan. Er wordt er eentje genoemd (vragen stellen). Welke zijn er nog meer?

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 17:38h, 07 september Beantwoorden

      Dank voor je fijne reactie.
      Ik laat je nog even in spanning. Hoewel in de artikels waar onderaan naar verwezen wordt, vind je ook tips.
      Hou de blog in het oog, het volgende artikel gaat hierop verder.

Geef een reactie