Wanneer nemen je emoties het van je over?

Wanneer nemen je emoties het van je over?

Emoties en beelddenken

Een visueel-ruimtelijke denker of beelddenker neemt waar met al zijn zintuigen. Op deze manier  vorm je het totaal beeld van de situatie. Je neemt dus elke externe prikkel of emotie op.

Soms prikkelt “iets” je persoonlijk. Bijvoorbeeld een goedbedoelde opmerking of gebaar. Zo’n prikkel kan verbonden zijn met een negatieve ervaring uit jouw verleden. Dit veroorzaakt angst met als gevolg dat je brein het letterlijk overneemt: je raakt in paniek en emoties overvallen je.

Diezelfde prikkel kan iets zijn wat absoluut geen reactie uitlokt bij mensen uit je omgeving. Het is perfect mogelijk dat ze het niet eens opmerken.

Als beelddenker neem je “alles” op uit je omgeving. Ben je in een gesprek met een andere persoon, dan voel je ook wat er speelt en onuitgesproken is. Je neemt de situatie als geheel waar. Gebeurt dit onbewust, dan is er is geen onderscheid tussen je gesprekspartner en jezelf. Het geheel raakt verstrengeld. Je weet niet meer welke gevoelens en emoties van jou zijn en welke jij hebt overgenomen.

Veel beelddenkers zijn op dit punt al heel hun leven niet serieus genomen. Je hebt een automatische reflex aangeleerd om eerst bij jezelf te gaan zoeken waardoor een heel mechanisme start:

  • Je eigen handelen en gedrag in vraag te stellen.
  • Je begint opnieuw aan jezelf te twijfelen.
  • Je gaat je onzeker voelen en het probleem bij jezelf leggen.
  • Je gaat jezelf aanpassen waardoor je je minder sterk in je schoenen gaat staan.

Vaak zijn deze prikkels, signalen om in oude patronen te hervallen. Je gaat jezelf aanpassen om niet op te vallen of om niet afgewezen te worden. Je brein wil je beschermen. Je emoties nemen de overhand.

Dat zijn patronen die vroeger waarschijnlijk heel nuttig en zinvol waren. Nu je volwassen bent, meer kennis en ervaring hebt, zijn ze niet meer relevant. Sterker deze oude patronen gaan tegen je werken.

numentum emoties

 

Hoe gaat werkt dit mechanisme?

Ben je in gesprek met iemand die probeert weg te stoppen dat hij angstig is? Dan neem je ook die angst over.

Zit je op dat moment goed in je vel?
Geen probleem. Als je zeker bent van je stuk, zal je zelfvertrouwen je helpen om het onderscheid te maken: deze gevoelens zijn van mij, dit is van de ander.
Met de emoties van een ander, hoef jij niets te doen. Je hoeft dit niet op te lossen of op je te pakken.
Voel je jezelf echter onzeker op dat moment?
Dan ga je je eigen onzekerheid nog versterken door de angst van de ander mee over te nemen.
Er is geen duidelijk onderscheid meer tussen je eigen angst en die van je gesprekspartner.
Je hebt de “oorzaak of trigger” nodig om jouw emoties te kunnen verwerken en je oude patronen te doorbreken. Het gaat zeker niet om je emoties gewoon weg te drukken of te minimaliseren. Op deze manier gaan ze je blijven achtervolgen.

 

Hoe voorkomen om opnieuw in de val te trappen?

Numentum theater,toneel en emotiesWees je bewust dat jij als beelddenker naar het geheel kijkt met al je zintuigen. Al deze verschillende prikkels samen vormen het beeld van de situatie.
Wil je voorkomen dat je alle externe prikkels je doen hervallen in oude patronen?

  • Blijf rustig zodat frustratie of stress niet de overhand neemt.
  • Stel je eigen oordeel even uit.
  • Ga de situatie onderzoeken.
  • Kijk als neutrale en onpartijdige toeschouwer naar het gebeuren:
    • Wat gebeurt er hier eigenlijk?
    • Wat speelt er?

 

Met andere woorden, leer goed het onderscheid te maken tussen wat jouw gevoelens, gedachten of emoties zijn en die van je omgeving !

Enkel voor jouw emoties of gedrag ben jij verantwoordelijk of kan je beslissen om het te wijzigen !

 

 

Artikelen die je mogelijk interesseren:

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Pixabay

Geen reactie's

Geef een reactie