In welke baan blink je als beelddenker uit?

In welke baan blink je als beelddenker uit?

Beelddenkers in bedrijven: wat is de juiste baan?

Beelddenkers en hedendaagse organisaties, het gaat dikwijls moeilijk om in harmonie samen te leven omdat het wringt en ze elkaar vaak onbewust tegenwerken.

Regelmatig krijg ik dan ook de vraag: “In welke baan, functies of rollen functioneert een beelddenker het best?

 

De juiste baan?

In eerste instantie kan je gaan kijken naar een aantal randvoorwaarden die deze medewerkers nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren in een bedrijf.

Denk dan bijvoorbeeld aan volgende elementen om er een aantal te benoemen:
(lees ook: Beelddenken & de perfecte job, een onmogelijke combinatie?)

  • vrijheid om zelf beslissingen te kunnen nemen
  • ruimte om eigen werkmethodes te gebruiken
  • weinig routine taken
  • mogelijkheid om creatieve oplossingen te bedenken
  • veel afwisseling

 

Welke jobs sluiten hierop aan?

Ik gebruik bijgevoegd voorbeeld om een en ander duidelijk te maken, natuurlijk zijn er nog andere omgevingen waar beelddenkers echt gaan uitblinken.

Veel beelddenkers vinden het fijn om te werken voor een nieuwe organisatie of een start-up. Dit kan ook het opzetten van een nieuwe afdeling of productie eenheid met een zekere vorm van zelfstandigheid of autonomie, zijn binnen een grote organisatie.

Zo’n project biedt kansen om diverse rollen tegelijk op te pakken. Denk aan het opzetten en uitwerken van werkprocessen, het organiseren van allerhande activiteiten, onthaal van klanten, enz.

Anders gezegd, er zitten verschillende functies verwerkt in 1 baan omdat in jonge of kleine organisaties medewerkers gewoon verschillende rollen opnemen. Eens de organisatie groter wordt, zullen deze activiteiten verdeeld worden over verschillende medewerkers.

Beelddenkers zijn doorgaans goed in het combineren van deze diverse rollen in 1 functie, maar zijn minder goed om op de winkel te passen !

Dit wil zeggen dat ze tijdens of na de groeifase van een organisatie best vertrekken of een nieuw project toegewezen krijgen, willen ze hun creativiteit en veerkracht behouden. Zodra een bedrijf groeit, gaan meer en meer processen en procedures opgezet worden en nemen de routine activiteiten toe.

 

Een baan in een bedrijf of solo-ondernemer?

Als je dit allemaal op een rij zet, dan kom je uit bij het feit dat veel van deze randvoorwaarden doorgaans moeilijker in een bedrijf te realiseren vallen zodat velen noodgedwongen een zelfstandige activiteit gaan uitbouwen.

Er zijn uitzonderingen die er wel in lukken om als medewerker een job te creëren in organisaties. Dit gaat goed als 2 voorwaarden vervuld zijn:

  • Je leidinggevende en je collega’s erkennen je als de persoon die jij bent;
  • Je weet zelf heel goed waar je talenten zitten en je kan minder sterke kanten of aangeleerde vaardigheden duidelijk benoemen.

Een open communicatie, wederzijds respect en vooral vertrouwen zijn cruciaal om goed te functioneren als beelddenker en je team mee te laten profiteren van je unieke talenten.

 

Wat als de leidinggevende vertrekt?

Een wissel in leidinggevende kan voldoende zijn om niet meer erkend te worden en weg te kwijnen in je job.

 

Soccer_Field_by_Robert_Ingil 29dec13Kijk naar een sportteam!

Er zijn voorbeelden genoeg bij clubs en nationale teams waarbij een trainerswissel de ene speler gaat schitteren en boven zichzelf uitstijgt, terwijl anderen helemaal wegkwijnen. Toch zijn deze spelers dezelfde mensen gebleven.

Een “managerswissel” kan voor een beelddenker in een organisatie net hetzelfde effect hebben als een “trainerswissel” in een sportteam!

 

Elke keer de leidinggevende wijzigt, is het voor de beelddenkende medewerker bang afwachten:

  • Welke accenten wil de nieuwe manager leggen?
  • Heeft hij of zijn begrip voor het anders denken en handelen, zeg maar de diversiteit aan talenten en manier van werken in het team?
  • Of is het voor de beelddenker in de groep helemaal opnieuw beginnen met bewustwording te creëren en erkenning te krijgen voor zijn anders denken en handelen?

 

Hoe kan je dit als beelddenker oplossen?

Je kan dit verhelpen door zelf sterk in je schoenen te staan en de communicatie aan te gaan. Dit lukt alleen als je in staat bent om kort en bondig de kern van het anders denken en handelen te benoemen ttz “het proces” los van de emoties en de chaos die zo eigen is aan een beelddenker in stress toestand.

  • Hoe bespreek je dat je anders functioneert en hiervoor “ruimte” nodig hebt?
  • Hoe laat jij zien dat je bijdraagt aan het resultaat van je team op jouw manier?
  • Hoe bespreek je “diversiteit” zonder aanzien te worden als “die medewerker met kapsones waar we altijd iets speciaals voor moeten doen?” …

 

Heb je hier ervaring mee?

Laat dan van je horen door je reactie hieronder achter te laten !

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet

Elk begeleidingstraject begint met een kennismakingsgesprek.

4 Reactie's
  • Katelijne Crommen
    Geplaatst op 19:09h, 29 april Beantwoorden

    Dag Saskia,
    ik herken dit zo!!!! Ook staat op mijn cv zeer uiteenlopende jobtitels! Studies toerisme, ervaring als internationale reisleidster, vertegenwoordigster in de meubelsector, als uitzendconsulente gewerkt, en zonder ervaring in de retailwereld gestapt in een nieuwe internationale functie (wereldwijd) als visual merchandiser waar mijn talenten als beelddenker heb kunnen ontwikkelen ( nieuwe functie, opstart, uitwerken van een nieuw departement) Ik zie letterlijk altijd het ‘beeld’ waar ik wil geraken in een nieuwe functie! Ondertussen afgestudeerd als Lu Jong ( mindfulness in beweging) en Enneagram trainer! verder begeleid ik incentive reizen voor grote bedrijven en de scouting voor deze reizen. Ik kom ook altijd terecht in functies waar er een ‘verandering’ aan de gang is…,, heb ondertussen ook ervaren dat ik sterk ben in ‘conceptueel’ denken ( alles wat te maken heeft, met branding, visie en missie, welk beeld wil je neerzetten als ondernemer naar je klant, etc… ik kan hier enorm verbanden in ‘zien” ) kortom een creatieve generalist! alleen als zelfstandige sinds kort zie ik de bomen door het bos niet meer…. daar ik alles graag doe en geen keuze wil maken.. wordt het moeilijk! ik wil je graag contacteren voor een kennismakingsgesprek! door dit te lezen valt de puzzel op z’n plaats! zo, zo herkenbaar!! dank je wel! dingen worden plots duidelijk

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 14:39h, 30 april Beantwoorden

      Fijn om te horen. Ik stuur je een persoonlijke bericht met een uitnodiging voor een gesprek.

  • Ilse Schorrewegen
    Geplaatst op 19:34h, 30 december Beantwoorden

    Dag Saskia,

    Erg herkenbaar voor mij als beelddenker én als verzamelaar van ‘gecombineerde’ jobtitels. Zo werkte ik jaren als HR, Communicatie-en Office manager. Tegelijkertijd wel te verstaan. En in een nog verder verleden was ik binnen hetzelfde bedrijf eerst Marketing Assistente, dan Directiesecretaresse, om te eindigen als Redactiesecretaresse: omdat er een nieuwe redactie werd opgericht en ik het vele malen interessanter vond om bij dat nieuwe verhaal aan te sluiten, verliet ik zelfs mijn ‘veilige’ cocon binnen de directie om opnieuw ‘een trapje lager’ – én interessanter – te gaan werken…

    Hoe ik vandaag mijn CV probeer te ‘verklaren’ aan lineair denkende selectieverantwoordelijken? Door heel open te zijn, ook op LinkedIn. Door op mijn manier mijn professioneel verhaal te vertellen dat niet lineair is, net zomin als het leven zelf lineair is.
    Wanneer ik dat verhaal mondeling moet brengen, helpt het om ondersteuning te hebben in de vorm van een papieren CV: kwestie van niet te ver af te dwalen, want op storytellers zitten W&S-mensen meestal niet te wachten.

    In tijden waarin Vacature schrijft dat er nood is aan mensen die ‘learning agile’ zijn – http://issuu.com/vacature_references/docs/binder21-12-2013/13?e=1216925/6079526 – en in tijden dat externe consultants worden ingeroepen om te komen helpen bij ‘innovatief denken’, mag ik hopen dat er een kentering komt in de manier waarop mensen kijken naar CV’s van beelddenkers. Want beelddenkers zijn net heel ‘agile’ in hun manier van werken en leren, vandaar dat ze geregeld van rol of job wisselen. Niet omdat ze niet loyaal of betrokken zijn…

    Die flexibele mindset is een geweldige toegevoegde waarde voor elke onderneming, op voorwaarde dat die onderneming inziet dat beelddenkers uitdagingen nodig hebben, die ze desnoods zelf creëren. Zoals jij schrijft, kan dat perfect in de vorm van projecten, het kan ook via horizontale promotie en in bepaalde gevallen zelfs via demotie.

    Nood aan extra uitdaging hoeft zeker niet altijd een exit uit de onderneming of de functie te betekenen. Het betekent wel dat een HRM-beleid flexibel genoeg moet zijn om zij die erom vragen die extra uitdagingen te geven. Weg dus met beperkende functie-omschrijvingen. Dat impliceert natuurlijk dat ook leidinggevenden op een andere manier met ‘hun beelddenkers’ moeten leren omgaan. Allemaal zaken die kunnen ingebouwd worden in een mensgericht HRM-beleid. Vaardige en creatieve HR-medewerkers kunnen op die manier echt toegevoegde waarde brengen aan de business…bij schaarste op de arbeidsmarkt en roep naar talentmanagement toch geen overbodige luxe?

    Er is dus nog werk aan de winkel om mensen vertrouwd te maken met de bijzondere kwaliteiten van beelddenkers…gelukkig hou jij je daarmee bezig, waarvoor dank!

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 16:00h, 31 december Beantwoorden

      Dank Ilse voor de praktijk bevestiging en deze mooie aanvulling en uitnodiging om “Anders te durven kijken” vanuit mogelijkheden in plaats van beperkende hokjes.

Geef een reactie