Beter zichtbaar zijn? Het geheim van beelddenkerskwaliteiten ontrafeld.

Beter zichtbaar zijn? Het geheim van beelddenkerskwaliteiten ontrafeld.

artikel van Numentum zichtbaar zijn als beelddenker of multi-getalenteerde bruggenbouwer

Hoe maak jij jezelf onzichtbaar?

Alles lijkt goed geregeld. Je hebt een fijne job of baan. Je hebt zelf het gevoel veel harder te werken dan je collega’s. Maar je bent niet zichtbaar. Alle aandacht gaat naar je collega’s: promotie of uitdagend projecten glippen aan jouw neus voorbij.

Herkenbaar?

 

Talenten en aangeleerde vaardigheden… een wereld van verschil!

Als ik mijn klanten de vraag stel: “Ben jij met je talenten aan het werk of met aangeleerde vaardigheden?”

Is het antwoord: “Wat bedoel je? Ik kan dit werk echt wel aan!”

Ieder van ons heeft een aantal natuurlijke talenten. Dit zijn dingen die je goed kan en graag doet. Opdrachten waar jij blij van wordt. Ook als jij een mindere dag hebt, ben je in deze activiteiten nog beter dan anderen. Het zit in je vingers. Hierin blink jij uit en ben je zichtbaar.

Een aangeleerde vaardigheid is iets wat jij aangeleerd hebt. Iets waar je geen natuurlijke aanleg voor hebt. Het kost je moeite om dit onder de knie te krijgen. Hoe beter je in deze activiteiten wil worden, hoe meer je dit zal kosten. Je kan een degelijk basisniveau aanleren, maar zal nooit een uitblinker worden in deze activiteiten.

Bijvoorbeeld
Iedereen kan leren tennissen. Een aantal mensen gaan hierin uitblinken. Mits trainen komen ze in de top 10 van ’s werelds beste tennissers.

artikel van Numentum zichtbaar zijn met je talent

Hoe kan je dit verschil vergeten?

Onze westerse samenleving gebruikt standaarden en normen. Het start op school met leesniveau’s, tafelkoningen, limieten voor sportactiviteiten, …

De standaardnorm dient behaald alvorens je naar het volgende niveau mag gaan. Hierdoor ga je extra tijd maken om de dingen waar jij niet goed in bent, bij te werken. Dit zijn activiteiten die jij niet leuk vindt.
Waardoor er minder tijd overblijft om jouw unieke talenten verder te ontwikkelen.

 

Waarom is dit zo’n moeilijk onderscheid voor multi-getalenteerde bruggenbouwers (*)?

De meesten zijn zeer leergierig. Ze hebben altijd zin om iets nieuw te leren of te ontdekken.

Ze kijken en werken op een andere manier dan de begrips-, woord- of rationele denkers. Hun talenten behoren niet tot de vaardigheden die op school ontwikkelen en testen.

Omdat ze de dingen anders doen, hebben ze al zeer jong geleerd om zichzelf aan te passen. Niemand vindt het fijn om telkens opnieuw te moeten uitleggen waarom hij op een andere manier wenst te werken.

Aanpassen wordt een gewoonte. Het gebeurt constant en onbewust.

 

artikel van Numentum zichtbaar in het onderwijs

 

 

Hoe vertaalt zich dat op het werk?

Aanpassen is voor veel beeldenkers een automatische reflex.

Het zal op school wel een goede strategie geweest zijn om minder op te vallen. Ondertussen ben jij opgegroeid. Je bezit meer kennis en ervaring. Bovendien is de wereld om je heen ook compleet veranderd. Wat toen een slimme strategie om te overleven was, is dit nu absoluut niet meer!

 

Misschien positief op korte termijn,
maar een ronduit gevaarlijke strategie op lange termijn.

Pas jij dit aanpassen in je werkomgeving toe?

Dan is de kans groot dat je meer met je aangeleerde vaardigheden werkt dan met je talenten!

Omdat jij aangeleerde vaardigheden gebruikt, moet je harder werken dan je collega’s. Jij ervaart minder erkenning en waardering omdat jouw resultaten minder zijn.
Jullie mogen dezelfde functie en rol in de organisatie hebben. Jullie bereiken een verschillend resultaat: Omdat de ene persoon werkt met zijn natuurlijk talent en de collega met zijn aangeleerde vaardigheid.

Iedere persoon heeft een verschillende combinatie aan natuurlijke talenten en aangeleerde vaardigheden. Dit maakt elk van ons uniek.
Onze maatschappij legt de lat – de norm of standaard – voor iedereen op dezelfde hoogte. We meten altijd ten opzichte van dezelfde norm. We kijken zelden naar ieders unieke talenten.

 

Wat betekent dit nu voor jou als multi-getalenteerde bruggenbouwer?

Zit je dan in de foute job of baan?
Niet noodzakelijk. Zolang je meer van je talenten kan gebruiken dan je aangeleerde vaardigheden, gaat het goed.

Het is nodig om voor jezelf een duidelijk beeld te hebben van jouw persoonlijke situatie:

  • Wat zijn je natuurlijke talenten?
  • Waar zitten je aangeleerde vaardigheden?

Dit onderscheid dien jezelf duidelijk te maken.
Dit kan niemand in jouw plaats doen !!!

Op basis van deze informatie kan je zelf aan de slag gaan. Hiermee kan je een aantal veranderingen aanbrengen in je dagelijkse activiteiten, zodat jouw talenten wel zichtbaar worden.

 

Wil je meer weten?

Geprikkeld door dit artikel? En kan je hulp gebruiken om jouw toegevoegde waarde zichtbaar te maken?


 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

 

Opmerking: andere benamingen om beelddenkers te benoemen zijn onder andere:
multi-getalenteerde bruggenbouwer, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie