Selecteer een pagina

3 tips om vertrouwen op te bouwen op het werk als multi-getalenteerde bruggenbouwer

Een multi-getalenteerde bruggenbouwer denkt veel sneller dan hij de redenering die zich in zijn hoofd afspeelt, kan uitleggen. Daarom is het voor collega’s, medewerkers, klanten of leveranciers lastig om te begrijpen waar ze naartoe willen. Omdat dit aanleiding geeft tot misverstanden, ergernis en frustratie, is het ontzettend belangrijk om extra aandacht te geven aan het opbouwen van vertrouwen op de werkvloer. De volgende 3 tips helpen elke beelddenker op weg.


Multi-getalenteerde bruggenbouwers zijn snelle denkers maar onduidelijke praters

Een multi-getalenteerde bruggenbouwer of beelddenker (*) is een snelle denker:

  • Iemand die veel dingen tegelijk ziet.
  • Een persoon die elke situatie vanuit verschillende hoeken bekijkt.
  • Al deze informatie tegelijkertijd verwerkt en combineert met de kennis die al in zijn hoofd aanwezig is.

Een multi-getalenteerde bruggenbouwer denkt veel sneller dan hij de redenering die zich in zijn hoofd afspeelt, kan vertellen. Het gevolg is dat wat ze uitleggen niet altijd even makkelijk te volgen en te begrijpen is voor hun collega’s, medewerkers, klanten of leveranciers.

Sommige beelddenkers zijn zich hiervan bewust, anderen helemaal niet. Hierdoor is de kans natuurlijk veel groter dat de mensen in je directe omgeving je verkeerd begrijpen of totaal niet begrijpen. waardoor het onderlinge vertrouwen afbrokkelt.


Hoe vertrouwen winnen?

Als multi-getalenteerde bruggenbouwers heb jij er alle belang bij om goede relaties op te bouwen met je collega’s en medewerkers zodat er een open sfeer heerst waar iedereen durft vragen stellen of aangeeft wanneer iets nog onduidelijk is.

Jij zit waarschijnlijk al enkele stappen verder in het proces op weg naar de oplossing, terwijl je collega’s bijvoorbeeld nog steeds in de analyse fase van het probleem zitten. Als je hier op dat moment ligt overgaat, schaadt je het vertrouwen enorm.


Hoe kan je vertrouwen in iemand terugkrijgen?


Deze 3 tips helpen je om dit te voorkomen en de samenwerking te verbeteren.

1) Gebruik het ABC

In dit geval betekent ABC : Aandacht – Begrip – Compliment.

Je kan jezelf leren om aandachtig te blijven kijken of je collega’s en medewerkers je verstaan.  Wees je bewust dat je in al je enthousiasme zo kan opgaan in je verhaal en je gedachtengang, dat je zelfs niet merkt dat anderen al lang afgehaakt zijn.

Kijk regelmatig of je je publiek nog mee hebt. Collega’s en medewerkers haken af als je te veel stappen in je redenering overslaat.

Zij kunnen immers niet meekijken hoe alles zich razend snel afspeelt in je hoofd! Let dus ook op lichaamstaal of non-verbale reacties.

Toon begrip en respecteer dat niet iedereen even snel denkt en over dezelfde informatie beschikt als jij in je brein. Het kan helpen door zoveel mogelijk je volledige gedachtegang te verwoorden en elke stap uit te leggen.

Reageer niet chagrijnig als je collega of medewerker blijft herhalen dat hij je niet begrijpt. Geef hen een compliment omdat ze de moeite willen doen en tijd investeren om te begrijpen waar jij naartoe wil.


2) Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen

Neem zelf het initiatief om regelmatig in het gesprek te kijken of je collega’s of medewerkers je nog kunnen volgen. Of ze begrijpen welk idee of oplossing je voor ogen hebt. Waar jij met je betoog naartoe wil.

Verbindend samenwerken met je team gaat over het samen creëren van oplossingen voor uitdagingen of problemen. Samenwerken aan de oplossing heeft veel meer voordelen dan jouw idee bij je collega’s of medewerkers eenzijdig opdringen.

Door je collega’s en medewerkers aan te moedigen om jou vragen te stellen, nodig je hen uit om mee te denken. Dit versterkt het onderlinge vertrouwen en versterkt de groep.

Geef zelf het goede voorbeeld. Stel vragen en luister naar je collega’s of medewerkers. Creëer een omgeving in je team zodat anderen vragen durven stellen.

Ga er vanuit dat er geen domme vragen zijn. Alle vragen en antwoorden zorgen voor nieuwe inzichten.


Als je begint met vertrouwen te geven, kan je geschonden vertrouwen herstellen


3) Stortingen op de team rekening

Stephan Covey introduceerde de metafoor van de emotionele bankrekening in zijn boek “The Seven Habits of Highly Effective People” of “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap”.

De emotionele bankrekening staat voor de mate van vertrouwen die aanwezig is binnen de relatie van 2 personen.

Het principe geldt altijd ongeacht of het gaat om:

  • de vertrouwensrelatie op werkgebied tussen collega’s, medewerkers en managers;
  • het onderling vertrouwen in een schoolomgeving;
  • de relaties tussen familieleden of vrienden.

Een emotionele bankrekening is dus een symbolische rekening tussen 2 mensen.
Ieder van ons heeft dus meerdere van deze bankrekeningen.


Hoe meer vertrouwen opbouwen?

Door te storten op de symbolische emotionele bankrekening van je collega, bouw je een reserve op. Het onderlinge vertrouwen groeit.

Er ontstaat begrip en wederzijds vertrouwen:

  • Hierdoor geef je elkaar toelating om fouten te maken.
  • Het is mogelijk om het onderlinge vertrouwen te schaden.

Bijvoorbeeld door niet de tijd te nemen om je collega je volledige gedachtengang te vertellen. Hierdoor ga jij als snelle denker, je collega een oplossing opdringen die gebaseerd is op een redenering die hij niet kan volgen.

Als je op deze manier jouw oplossing gaat opdringen, haal je geld af van jullie gezamenlijke emotionele bankrekening.

Er is echter 1 voorwaarde: jullie emotionele bankrekening dient altijd een positief saldo te hebben.
Je kan het saldo positief houden door tussendoor regelmatig een nieuwe storting te doen.

Het saldo verhogen, het vertrouwen opbouwen en onderhouden, kost tijd en moeite. Het is een investering op lange termijn.

Stel dat je steeds onbeleefd zou zijn, geen respect toont of je collega onheus gaat behandelen. Dan haal je elke keer geld af van de emotionele bankrekening. Jouw krediet neemt af en het onderlinge vertrouwen is geschonden.

Hoeveel krediet hou je op termijn nog over bij je collega’s, medewerkers of leidinggevende, als je niet regelmatig een nieuwe storting doet?

Covey spreekt over 6 belangrijke vormen van stortingen op de gedeelde emotionele bankrekening:


Je begrijpt de ander

Het gaat er om je collega, medewerker of manager te respecteren als individu en te begrijpen wat voor hem belangrijk is.

Begrip is de basis voor elke storting.

Zolang je de andere niet begrijpt, weet je ook niet wat een storting voor iemand betekent. Wat jij ziet als een investering of storting zou de ander helemaal anders kunnen zien.


De details maken het verschil

In relaties wegen de kleine dingen zwaar door. De details die voor jou misschien onbelangrijk zijn, maar voor de ander een wereld van verschil maken.

Elke onvriendelijke reactie, gebrek aan respect, botte repliek, hoe klein ook, zijn een aanslag op je emotionele bankrekening.


Belofte maakt schuld

Het houden of breken van je woord heeft een grote invloed op het saldo van je bankrekening: een toename of afname van het beschikbare saldo.

Jouw collega’s of manager, rekenen op je dat je de afgesproken taken uitvoert. Slaag je in je opzet dan groeit het vertrouwen en jouw bankrekening.

Je stelt het vertrouwen van de ander serieus op de proef als je een belofte niet nakomt. Hierdoor pleeg je een aanslag op het krediet op de bankrekening. Bij een volgende gelegenheid geloven je collega’s of manager je minder snel.


Verwachtingen verduidelijken

Als mensen hun verwachtingen niet duidelijk omschrijven, dan denken ze dat ze hetzelfde bedoelen zonder dit te controleren. De kans bestaat dat misverstanden zich opstapelen door onuitgesproken verschillen.

Wat de ene aanvoelt als een goed bedoelde storting, is in de ogen van de ander een serieuze geld opname van de gedeelde bankrekening.


Eerlijk duurt het langst

Eerlijkheid en oprechtheid geven vertrouwen. Integriteit houdt in je beloftes na te komen en de verwachtingen in te lossen.

Het is de basis om krediet te kunnen opbouwen of anders gezegd: storten op iemands emotionele bankrekening.


Oprechte verontschuldigingen zijn grote stortingen

Het gaat dan wel om oprechte en welgemeende verontschuldigingen en niet om je excuses aanbieden om welke andere reden dan ook.

Je kan een inschattingsfout maken in een bepaalde situatie door te snel te oordelen. Hierdoor haal je misschien ongewild een enorm bedrag van de emotionele bankrekening. Enkel oprechte excuses zijn in zo’n geval stortingen die de afname zullen compenseren.


Hoe krijg je meer vertrouwen van collega's of medewerkers?


Leer vertrouwen opbouwen op het werk

Met deze 3 tips kom je al een heel eind als het gaat om vertrouwen geven en ontvangen op de werkvloer.

Voor elke bruggenbouwer zal dit in normale omstandigheden aardig lukken om op deze manier de samenwerking met collega’s en medewerkers te verbeteren.

In een crisissituatie of in heel drukke omstandigheden, herval je makkelijk in je eigen patronen en loopt het wel eens grondig mis. Dit knaagt aan jouw zelfvertrouwen en doet het vertrouwen in teams


Geef je zelfvertrouwen een stevige boost. Leer om zelfzeker elk gesprek aan te gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit kan inzetten op de best mogelijke samenwerking. Zodat het werkplezier en de onderlinge verbinding in de groep groeit, efficiëntie en productiviteit toenemen. Waardoor er minder ruimte blijft voor ergernis en frustratie. Daar wil ik jou mee helpen.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.


Saskia Smet is de auteur van dit artikel.
Saskia werkt met creatieve en innovatieve ondernemers en leidinggevenden.
Ze creëert rust en vergroot het zelfvertrouwen zodat ze de positieve invloeden ontdekken van efficiëntere communicatie om verbindend samen te werken met hun team, collega’s, klanten en leveranciers.
Het resultaat is vermindering van stress en frustratie waardoor het werkplezier toeneemt, de productiviteit stijgt en de efficiëntie verhoogt.


Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 25 okt 2012. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 2 december 2019.


Andere artikelen over multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers:


(*) Opmerking:

Andere benamingen om beelddenkers profielen te beschrijven zijn onder andere: 
visueel-ruimtelijke denker, multi-getalenteerde bruggenbouwer, polymath, multi-potentialist, multi-talented, maverick, learnatics, T-shaped professional, Tree-Shaped profile, creatieve generalist, multipassionates, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, een overtreffende trap professional, jack of all trades, master of none, …



Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

2 Reacties

  1. Sabina beckers

    Heel mooi omschreven !
    DIt zijn inderdaad allemaal waarden waar je als beelddenker zeker moet aan houden .
    Niet altijd makkelijk ,maar uiteindelijk gaan ze u ten goede komen !!!

    Dit is eigenlijk het systeen van Gon-begeleiding in een school . Als je geluk hebt een goeie gon-leerkracht te treffen die je kind begrijpt .

    Mvg,
    Sabina Beckers

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen