Beelden spreken en raken (deel 4)

Beelden spreken en raken (deel 4)

beelden spreken

Een beeld dat blijft plakken

In de literatuur vind je 5 talenten die in de 21ste eeuw aan belang zullen winnen, terugkomen. Multi-getalenteerde bruggenbouwers(*) bezitten deze kwaliteiten als natuurlijke talenten.

Dit is het vierde artikel uit een reeks van 5 gebaseerd op de talenten van de toekomst (zie Heb jij de talenten van de 21ste eeuw?) : Beelden spreken en raken

Op welke manier kunnen multi-getalenteerde bruggenbouwers dit talent verzilveren?

 

Eén beeld …

Een beeld kan helpen om duidelijk te maken wat je wil zeggen. Visuele communicatie helpt om moeilijke of complexe zaken overzichtelijk en zichtbaar te maken. Hierdoor is het begrijpbaar voor iedereen.

Soms merk je intuïtief direct op waar zaken fout gaan. Wat er stroef verloopt. Welke processen en systemen slecht op elkaar afgestemd zijn. Hoe leg je dat uit zonder cijfers en informatie te gebruiken?

 

Beelden en verhalen raken mensen

Door een probleem, een idee of toekomstdroom voor te stellen in een beeld of verhaal kan je mensen raken. Hoe complexer jij het geheel maakt, hoe lastiger voor klanten, leidinggevenden of collega’s om het te begrijpen.

 

Eenvoud vraagt tijd

Het vraagt tijd om te schaven totdat het beeld of verhaal klopt. Als één geheel dat gebaseerd is op feiten en data, intuïtie, onuitgesproken elementen en de mogelijke verandering of transformatie die er zit aan te komen.

Een beeld kan verschillende vormen aannemen:
Een eenvoudige getekende schets, een mindmap, flowchart. Het kan ook een verhaal of metafoor zijn, al dan niet in combinatie met een beeld.

 

Het belangrijkste is de herkenbaarheid van het beeld of verhaal.

  • Eenvoudig, dus niet complex of ingewikkeld;
  • Klaar en duidelijk zodat iedereen het direct zelf kan navertellen en uitleggen;
  • Een kompas waar iedereen telkens kan naar teruggrijpen.

 

verbod om te fotograferen

Waarom zijn multi-getalenteerde bruggenbouwers er gedreven in?

Een multi-getalenteerde bruggenbouwer heeft op elk moment een overzicht nodig van een situatie. Geef je hen een uitdaging of probleem, dan is het eerste wat ze doen de situatie zo volledig mogelijk in kaart brengen:

  • Waar gaat dit over?
  • Op welke manier past dit in het grotere geheel van ons bedrijf, team of project?
  • Hoe zit dat in elkaar?
  • Waarom doen we dit?

Zonder overzicht komt er geen actie omdat ze “het niet zien”. Het is een natuurlijke reflex om vragen te stellen om het beeld op te bouwen. Ze ontwikkelen deze kwaliteit omdat hun persoonlijk welbevinden er vanaf hangt.

In het geval ze gedwongen worden om te starten zonder ‘beeld’ te hebben van de situatie, zie je hen mechanisch te werk gaan. Ze doen wat gevraagd wordt zonder nadenken.
Ze volgen bijvoorbeeld een proces tot in de kleinste details. Je merkt dat ze systematisch dezelfde fouten maken omdat ze absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn.

 

De kracht van verhalen in organisaties

Het gebruik van verhalen in organisaties geeft oneindig veel mogelijkheden. Beelden en verhalen werken voor iedereen.

De ene persoon is sterker om het verhaal te starten, de ander is beter om het verhaal verder te helpen verfijnen. Het is niet enkel een kwaliteit van multi-getalenteerde bruggenbouwers. Verhalen vertellen en gebruiken zit in onze cultuur.

Door een veilige en respectvolle omgeving te creëren, kan je multi-getalenteerde bruggenbouwers uitnodigen om hun verhalen met anderen delen. Zij maken van nature van elke situatie beelden om te kunnen werken.

 

Verhalen verbinden mensen

Een goed gekozen verhaal, maakt de toekomst visie en de filosofie van het bedrijf op een eenvoudige manier duidelijk voor alle medewerkers. Van directie tot arbeiders, een verhaal legt op eenvoudige wijze uit waarvoor het bedrijf wil staan.

Een verhaal van oma’s gebreide sokken

Meer dan 10 jaar geleden nam ik deel aan een fabrieksbezoek bij een grote autoconstructeur. Het verhaal van oma en gebreide sokken voor de familie, lichtte de kwaliteitsfilosofie in de fabriek toe. Dit eenvoudige verhaal maakte de richtlijnen voor elke medewerker klaar en duidelijk. Vandaag kan ik nog steeds de kern van de kwaliteitsfilosofie van dit bedrijf navertellen. Een sterk bewijs van de kracht van verhalen.

 

Het verhaal van de sokken van oma

De kern van een krachtig beeld

Verhalen die blijven plakken voldoen aan een aantal voorwaarden. Daarover kan je meer informatie vinden in de literatuur.

Elke multi-getalenteerde bruggenbouwer sterk is in het creëren van overzichtsbeelden. Het gaat nooit zonder een goede voorbereiding! Deze 3 stappen helpen je op weg:

  • Kom tot de essentie:
    Zorg dat de onderlinge verhoudingen en relaties klaar en duidelijk zijn; Alle overbodige details haal je uit het beeld weg.
  • Controleer het beeld:
    Neem je tijd en doe de moeite om je beeld vanuit verschillende hoeken te bekijken. Op elk moment dienen alle onderdelen van het verhaal de situatie correct weer te geven. Klopt het niet? Zoek en schaaf verder aan het beeld tot alles wel klopt.
  • Krachtig en eenvoudig beeld:
    Dit geeft houvast en duidelijkheid tijdens het proces. Het beeld werkt als een kompas. Complexe beelden onthouden mensen het niet.

 

Opleggen of samen ontwikkelen?

In sommige gevallen, wil je medewerkers, collega’s of klanten uitnodigingen om mee te helpen. Om samen een beeld te ontwikkelen waar je naar kan verwijzen en teruggrijpen tijdens het vervolg van het proces.

Zen “mooi afgewerkt” beeld, laat mensen praten mensen over de tekening. Ze zijn geneigd om opmerkingen te geven over de kwaliteit van de tekening alsof het om een kunstwerk gaat.

 

kracht van een onaffe tekening

De truc met de onaffe tekening

Een “onaffe tekening” juist uitnodigt om mee te denken. Je gaat inhoudelijk informatie toevoegen en praten over het probleem. Starten me een “onaf beeld”, nodigt anderen uit om dit ruwe idee mee te verfijnen en te verbeteren.

Zeker in het geval teams samen problemen gaan oplossen, kan een onaffe schets de aandacht richten op de oplossing. je voorkomt dat alle kostbare tijd en aandacht gaat naar het zoeken van een schuldige.

Hier samen aan werken vergroot de draagkracht voor verandering in de groep. Het is onze gezamenlijke creatie en niet iets wat ons werd opgedragen. Iets opleggen creëert vaak weerstand. Iemand uitnodigen om mee te helpen, werkt verbindend.

 

Herkenbaar?

Laat van je horen en deel jouw ervaringen.

 

Het volgende artikel gaat over: visuele communicatie.

De 5 kwaliteiten die terug te vinden zijn in de internationale literatuur en in Heb jij de talenten van de 21ste eeuw? zijn:

  1. herkaderen en herformuleren
  2. testen en experimenteren
  3. empathie en verbeelding
  4. visuele communicatie
  5. samenwerken

 

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

 

(*)Opmerking:

Andere benamingen om een multi-getalenteerde bruggenbouwer te omschrijven zijn onder andere: beelddenker, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

 

2 Reactie's
  • Marion Boersma
    Geplaatst op 11:43h, 25 oktober Beantwoorden

    Beste Saskia,

    Zeer herkenbaar! Als rasechte multi-getalenteerde bruggenbouwer ben ik zeer nieuwsgierig geworden naar het verhaal achter oma’s gebreide sokken. Zou je dit willen delen?

    Hartelijke groet,
    Marion Boersma

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 12:47h, 29 oktober Beantwoorden

      Dank voor je reactie & leuke vraag!

      Het kwaliteitsverhaal van Oma en de gebreide sokken:
      Oma was al maanden in de weer om sokken te breien voor lid van haar uitgebreide familie. Op deze manier lag er voor iedereen het juiste kado onder de kerstboom in de juiste welke maat, kleur, dikte, …
      Oma wist perfect wat elk familielid wenste omdat ze doorheen het jaar naar iedereen luisterde, systematisch te werk ging en alles gedetailleerd documenteerde.

      Door het kwaliteitsverhaal van de fabriek op deze manier tastbaar te maken, begreep elke medewerker veel makkelijker waarom bepaalde handelingen nodig waren. Het maakte dit “abstract” gegeven van een kwaliteitssysteem, heel concreet en toegankelijk.

Geef een reactie