Selecteer een pagina

Sprekende beelden raken mensen zodat ze in beweging komen

Goed gekozen beelden spreken onmiddellijk ieders verbeelding aan. Beelddenkers ontwikkelen voor zichzelf beelden om zicht te krijgen op gelijk welke situatie. Ze zijn in staat om een complex probleem om te zetten in een krachtig beeld maar gebruiken deze kwaliteit nog vaak te weinig in dagelijkse werksituaties. Beelden kunnen ingezet worden als krachtige instrumenten om de samenwerking op de werkvloer te verbeteren.


Een beeld dat blijft plakken

Het Wereld Economisch Forum en andere onderzoeken geven een duidelijke verschuiving aan in de talenten die in de 21ste eeuw aan belang zullen winnen. Multi-getalenteerde bruggenbouwers (*) bezitten deze kwaliteiten als natuurlijke talenten, maar beseffen dit vaak niet.

Op welke manier kunnen multi-getalenteerde bruggenbouwers deze talenten verzilveren?
Al te vaak beschouwen mensen dit nu nog als minder waardevolle kwaliteiten op het werk.

Dit is het vierde artikel uit een reeks van 5 gebaseerd op de talenten van de toekomst: visuele communicatie.


Waarom is beeld zo belangrijk?

Een beeld kan helpen om duidelijk te maken wat je wil zeggen. Visuele communicatie helpt om moeilijke of complexe zaken bespreekbaar te maken. Een beeld maakt het overzichtelijk en duidelijk zodat het verstaanbaar is voor je collega’s en medewerkers.

Als multi-getalenteerde bruggenbouwer merk je intuïtief direct op:

  • Waar zaken fout zullen gaan.
  • Wat er stroef verloopt.
  • Welke processen en systemen slecht op elkaar afgestemd zijn.

Maar hoe leg je dat op een eenvoudige manier uit zonder cijfers en gedetailleerde informatie te gebruiken? Je wil dat mensen met je boodschap in actie komen en mee zoeken naar mogelijke oplossingen.


Beelden en verhalen raken mensen

Door een probleem, een idee of toekomstdroom voor te stellen in een beeld of verhaal ga je anderen inspireren. Hoe complexer jij het beeld maakt, hoe lastiger voor klanten, leidinggevenden of collega’s om het te begrijpen.

Eenvoud siert.
Minder is meer.


Eenvoud kost tijd

Het vraagt tijd om te schaven totdat jouw voorstelling klopt met de reële situatie: Het moet één totaalbeeld zijn. Gebaseerd op feiten en data, intuïtie, onuitgesproken elementen en de mogelijke verandering of transformatie die er zit aan te komen.

Een beeld kan verschillende vormen aannemen:
Een eenvoudige getekende schets, een mindmap, flowchart. Het kan ook een verhaal of metafoor zijn, al dan niet in combinatie met een beeld.

Het belangrijkste is de herkenbaarheid van het beeld of verhaal.

  • Eenvoudig, dus niet complex of ingewikkeld;
  • Klaar en duidelijk zodat iedereen het direct zelf kan navertellen en uitleggen;
  • Het beeld werkt zoals een kompas: iedereen kan er op elk moment naar teruggrijpen.


Een beeld vertelt meer dan 1000 woorden


Waarom zijn multi-getalenteerde bruggenbouwers hier zo goed in?

Een multi-getalenteerde bruggenbouwer heeft op elk moment een overzicht van een situatie nodig. Zonder dit overzicht kunnen ze geen taak of project starten.

Geef je hen een uitdaging of probleem, dan is het eerste wat ze doen de situatie zo volledig mogelijk in kaart brengen:

  • Waar gaat dit over?
  • Op welke manier past dit in het grotere geheel van ons bedrijf, team of project?
  • Hoe zit dat in elkaar?
  • Waarom doen we dit?

Zonder overzicht komt er geen actie omdat ze het niet zien. Het is een natuurlijke reflex om zoveel mogelijk vragen stellen te stellen om het beeld op te bouwen. Voor deze profielen is elk beeld belangrijk omdat hun persoonlijk welbevinden en functioneren er vanaf hangt.


Hoe herken je een beelddenker die werkt zonder zijn overzichtsbeeld?

Als beelddenkers gedwongen worden om te starten zonder beeld van de situatie, zie je hen stuntelig te werk gaan. Vergelijkbaar met een marionet die een marionettenspeler gebruikt in zijn voorstelling: houterig en mechanisch.

Ze doen exact wat hen gevraagd wordt zonder nadenken. Ze volgen bijvoorbeeld een proces tot in de kleinste details zonder of de stappen na te denken. Je merkt dat ze systematisch dezelfde fouten blijven maken omdat ze absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn.


De kracht van verhalen in organisaties

Het gebruik van verhalen in organisaties geeft oneindig veel mogelijkheden. Beelden en verhalen werken voor iedereen.

De ene persoon is sterker om het verhaal te starten, de ander is beter om het verhaal verder te helpen verfijnen. Verhalen vertellen en gebruiken zit in onze cultuur. Het is niet enkel een kwaliteit van multi-getalenteerde bruggenbouwers. Voor deze laatsten is het wel een dagelijkse activiteit.

Door een veilige en respectvolle omgeving te creëren, kan je multi-getalenteerde bruggenbouwers uitnodigen om hun verhalen met anderen delen. Zij maken van nature van elke situatie een beeld om goed te kunnen functioneren.


Verhalen verbinden mensen

Een goed gekozen verhaal, maakt de visie en de filosofie van het bedrijf op een eenvoudige manier duidelijk voor alle medewerkers. Van directie tot arbeiders, een verhaal legt op eenvoudige wijze uit waarvoor het bedrijf wil staan.


Een verhaal van oma’s gebreide sokken

Meer dan 10 jaar geleden bezocht ik een fabriek van een grote autoconstructeur. Een verhaal van oma en haar gebreide sokken voor de familie, lichtte de kwaliteitsfilosofie in de fabriek toe.

Dit eenvoudige verhaal maakte de kwaliteitsrichtlijnen voor elke medewerker klaar en duidelijk. Vandaag kan ik nog steeds de kern van de kwaliteitsfilosofie van dit bedrijf navertellen. Een sterk bewijs van de kracht van verhalen.


Oma's sokken leggen het kwaliteitssysteem uit


De kern van een krachtig beeld

Verhalen die blijven plakken voldoen aan een aantal voorwaarden. Daarover kan je meer informatie vinden in de literatuur.

Elke multi-getalenteerde bruggenbouwer is geoefend in het creëren van zijn overzichtsbeelden van situaties. Het opmaken van zo’n totaalbeeld om te delen met je collega’s of medewerkers, lukt nooit zonder een goede voorbereiding!

Deze 3 stappen helpen multi-getalenteerde bruggenbouwers op weg:

  1. Kom tot de essentie.
  2. Controleer het beeld
  3. Test de herken- en herbruikbaarheid.


1. Kom tot de essentie:

Zorg dat de onderlinge verhoudingen en relaties klaar en duidelijk zijn. Je vertrekt van een complexe situatie waarin je alle elementen in kaart brengt. Daarna ga je dit vereenvoudigen door alle overbodige details uit het beeld weg te halen.

Dit wil niet zeggen dat de weggehaalde informatie onbelangrijk is. Ze is zeker zinvol bij de verdere ontwikkeling of invoering van een oplossing bijvoorbeeld. De details zijn overbodig als je het als groep of team eens wil worden over de kern van de zaak.


2. Controleer het beeld:

Neem je tijd en doe de moeite om je beeld vanuit verschillende hoeken te bekijken. Op elk moment dienen alle onderdelen van het verhaal de situatie correct weer te geven.

Kloppen niet alle onderdelen van de gekozen metafoor? Zoek en schaaf verder aan het beeld tot alles wel klopt.

Metaforen die een probleemsituatie uitvergroten en uit een totaal andere context komen werken goed omdat ze niet bedreigend zijn voor de betrokkenen. Daarnaast tonen ze het probleem op een manier waar niemand naast kan kijken.

Dit motiveert mensen om in actie te komen en oplossingen te zoeken. Zelden zet een goed gekozen metafoor aan tot het zoeken van de schuldige van het probleem. Als alle aandacht gericht wordt op het aanduiden van de verantwoordelijke van het probleem, is er geen verbondenheid om als groep naar oplossingen te zoeken.


3. Test de herken- en herbruikbaarheid

Een krachtig en eenvoudig beeld geeft houvast en duidelijkheid tijdens het proces. Complexe beelden onthouden mensen het niet.

Het krachtig beeld is zoals een kompas. Je kan er op elk moment naar teruggrijpen om te controleren of een beslissing van het team het project de goede richting uit laat gaan.


Ga je een verhaal opleggen of samen ontwikkelen?

In sommige gevallen, wil je medewerkers, collega’s of klanten uitnodigingen om mee te helpen. Om samen een beeld te ontwikkelen waar je naar kan verwijzen en teruggrijpen tijdens de samenwerking bijvoorbeeld.

Een mooi afgewerkt beeld, laat mensen praten mensen over de tekening. Ze zijn geneigd om opmerkingen te geven over de kwaliteit van de tekening alsof het om een kunstwerk gaat. Hierdoor gaat het gesprek over de tekening zelf en niet over de inhoud of de kern van de zaak.

Iets opleggen aan mensen, leidt in veel gevallen tot discussies en weerstand. Dit komt de verbindende samenwerking binnen de groep niet ten goede


Een metafoor legt duidelijk het probleem op tafel


De truc met de onaffe tekening

Een onafgewerkte tekening nodigt uit om mee te denken. Je vraagt om inhoudelijk informatie toe te voegen en te praten over het probleem.

Als je begint me een onaf beeld te tonen, nodig je anderen uit om dit ruwe idee mee te verfijnen en te verbeteren. Zeker in het geval teams samen problemen gaan oplossen, kan een onaffe schets de aandacht richten op de oplossing.

Je vermijdt hierdoor dat kostbare tijd en aandacht verloren wordt aan het zoeken naar de schuldige. Als mensen zich geviseerd voelen als oorzaak van een probleem, zullen ze zichzelf beginnen verdedigen in plaats van mee te werken aan een oplossing.

Samen een beeld creëren, vergroot de draagkracht voor verandering in de groep. Het is onze gezamenlijke creatie en niet iets wat ons werd opgedragen.


Iets opleggen creëert vaak weerstand.
Iemand uitnodigen om mee te helpen, werkt verbindend.



Op welke manier kan je de verschillen in teams inzetten als extra meerwaarde voor de groep?
Hoe gebruik je de unieke kwaliteiten van multi-getalenteerde bruggenbouwers op een positieve en duurzame manier?
Resultaat: Verhoging van de efficiëntie en productiviteit en meer rust in de groep.
Wil jij hier meer over weten?

Vraag nu je kennismakingsgesprek aan.



De talenten van de toekomst

Elk artikel uit deze reeks geeft meer informatie over de één van de 5 kwaliteiten voor de toekomst die in de internationale literatuur beschreven zijn.  Voor de meeste beelddenkers zijn dit natuurlijke talenten die nu nog onder benut worden:



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Wat doet Saskia Smet van Numentum?

Saskia werkt met multi-getalenteerde ondernemers en leidinggevenden die zich herkennen in de kenmerken van beelddenken. Leiders die met hun unieke kwaliteiten op een positieve manier willen bijdragen aan het succes van bedrijven. Door voorbij het label ‘beelddenken’ te kijken zodat je op een constructieve manier de collega’s, medewerkers, klanten of leveranciers met de juiste kennis kan samenbrengen.

Efficiënter door verbindend samenwerken & zelfzorg voor multi-getalenteerde leiders
Bedrijfsadvies, sparring partner, facilitator, trainer, coach & mentor


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 22 maart 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 4 mei 2020.


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenker profielen zijn onder andere: 

visueel-ruimtelijke denker, multi-getalenteerde bruggenbouwer, multi-talent leider, multi-talent leader, polymath, multi-potentialist, multi-talented, maverick, learnatics, T-shaped professional, Tree-Shaped profile, creatieve generalist, multipassionates, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, een overtreffende trap professional, jack of all trades, master of none, …

Vorige

Volgende

2 Reacties

  1. Marion Boersma

    Beste Saskia,

    Zeer herkenbaar! Als rasechte multi-getalenteerde bruggenbouwer ben ik zeer nieuwsgierig geworden naar het verhaal achter oma’s gebreide sokken. Zou je dit willen delen?

    Hartelijke groet,
    Marion Boersma

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank voor je reactie & leuke vraag!

      Het kwaliteitsverhaal van Oma en de gebreide sokken:
      Oma was al maanden in de weer om sokken te breien voor lid van haar uitgebreide familie. Op deze manier lag er voor iedereen het juiste kado onder de kerstboom in de juiste welke maat, kleur, dikte, …
      Oma wist perfect wat elk familielid wenste omdat ze doorheen het jaar naar iedereen luisterde, systematisch te werk ging en alles gedetailleerd documenteerde.

      Door het kwaliteitsverhaal van de fabriek op deze manier tastbaar te maken, begreep elke medewerker veel makkelijker waarom bepaalde handelingen nodig waren. Het maakte dit “abstract” gegeven van een kwaliteitssysteem, heel concreet en toegankelijk.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen