Selecteer een pagina

Collega’s die niet naar je luisteren omdat jij van de hak op de tak springt. Overkomt het je ook?

Als multi-getalenteerde bruggenbouwers in een gesprek van de hak op de tak springen, ervaren ze dit zelf als een natuurlijk fenomeen. Voor elke lineaire denker of niet-beelddenker wordt zo’n verhaal volstrekt onverstaanbaar. Wat gebeurt er op dat moment in het hoofd van zo een associatieve denker? Hoe maak je dit verhaal verstaanbaar?


Multi-getalenteerde bruggenbouwers springen in gesprek van de hak op de tak.

Je wil je partner, collega’s of vrienden jouw voorstel uitleggen om een opdracht of project aan te pakken.

Je begint je verhaal. Je ziet de een na de andere afhaken en je vol onbegrip aanstaren. Ze ervaren je verhaal als pure chaos. Na een paar minuten luisteren, zijn ze het noorden kwijt.

Herkenbaar? Dan ben je waarschijnlijk een associatieve denker. Ook wel beelddenker (*) of visueel-ruimtelijke denker genoemd.


Spreek jij ook Chinees?

Beelddenkers volgen vaak een aparte gedachtegang. Hun brein springt snel van de ene gedachte naar de andere. Het resultaat is dat je als luisteraar dit verhaal niet kunt volgen, omdat jij niet dezelfde gedachtesprongen maakt.

Het gebeurt onbewust als beelddenkers spreken. Voor deze persoon is dit volstrekt logisch en natuurlijk. Voor niet-beeldenkers of lineaire denkers waarmee je in gesprek bent, compleet onbegrijpbaar!

Als je als associatieve denker gaat praten zoals jij denkt, dan dienen je toehoorders geconcentreerd te zijn om je te kunnen begrijpen. En dan nog. Ze kunnen immers niet in je hoofd meekijken om de sprongen in je gedachten te volgen.

Lineaire denkers ervaren dit als storend, onproductief en niet functioneel. Zij denken op een logische stap voor stap manier. De associatieve manier van denken van beelddenkers is voor hen totale chaos.

Tijdens gesprekken met andere beelddenkers zal je merken dat dit probleem zich niet voordoet. Ze volgen je vanzelf als jij van de hak op de tak gaat springen omdat ze gewoon zijn om net hetzelfde te doen. Het lijkt alsof jullie lekker samen van de ene ingeving naar de andere associatieve gedachten fietsen.


Hou jij ook zo van hyperlinks in je hoofd?

Multi-getalenteerde bruggenbouwers zijn heel druk in hun hoofd. Hun gedachten staan als het ware nooit stil. Wat ze zien, zorgt onmiddellijk voor nieuwe:

  • inzichten of kennis
  • verbindingen tussen informatie
  • ideeën
  • associaties of combinaties van onderwerpen

Sterk zijn in associatief denken is kenmerkend voor deze profielen. Als je gaat praten zoals een beelddenker denkt, dan lijkt het alsof je constant aan het hyperlinken bent in je hoofd. Je surft van de ene gedachte naar de andere.

Vergelijk het met iets opzoeken op internet. Je begint met een zoekterm in te typen. Deze geeft je informatie en vanaf die pagina kan je weer doorklikken naar bijkomende of aanverwante informatie.


Hoe werkt zon’ associatieve brein?

Stel je zoekt meer informatie over beelddenken. Je computer en Google brengen je op een website met informatie over dit onderwerp. 

Mogelijk vind je op die pagina een link die je aandacht trekt of prikkelt. Je klikt hierop.

Via deze link kom je op een pagina met aanverwante informatie. 1 woord trekt je aandacht en je gaat op dit onderwerp verder zoeken.

Hetzelfde patroon gaat zich opnieuw herhalen. Na 10 minuten brengt het hyperlinken je van het ene bij het andere onderwerp. Je bent ver weg van je oorspronkelijke zoekwoord.


Hoe werkt het brein van een multi-getalenteerde bruggenbouwer?


Dit is net hetzelfde als wat er gebeurt in het brein van een multi-getalenteerde bruggenbouwer:

Ze hoppen als het ware van het ene idee naar het andere. Aangezien het snelle denkers zijn, gebeurt dit razendsnel zonder dat ze erbij stilstaan. Ze hoeven hier ook niets voor te doen, het gebeurt van zelf. Voor hen is dit een natuurlijke manier van werken.

Vaak beseffen beelddenkers niet dat andere mensen deze constante drukte in hu hoofd niet ervaren. Dat er in niet-beelddenkers hun hoofd op sommige momenten geen enkele gedachte kan zijn.


Hoe ziet van de hak op de tak springen in je hoofd er uit?


Van je hoofd naar je mond, van denken naar praten

Dit gebeurt ook zonder dat je erbij stilstaat als je als multi-getalenteerde bruggenbouwer je collega’s of medewerkers iets wil uitleggen. Dan ga je op dezelfde associatieve manier praten als de denkprocessen in je hoofd.

Soms roept een vraag of opmerking van een van je luisteraars een nieuw idee op in jouw hoofd. Voeg je dit nieuwe element onmiddellijk toe aan je chaotische verhaal, dan geraken je toehoorders het spoor bijster. Ze begrijpen er niets van omdat ze een aantal cruciale stappen in je denkproces missen.


Ben je zelf geen beelddenker?

Durf een beelddenker te onderbreken op het moment dat jij het verhaal niet meer kan volgen. Vraag om een stap terug te zetten als de beelddenker een gedachtesprong maakt in zijn hoofd zonder mondelinge toelichting. Stel vragen ter verduidelijking.

Herhaal regelmatig in jouw woorden wat je gehoord en begrepen hebt om misverstanden te voorkomen.


Hoe neem jij je luisteraars mee in je gedachtegang?

Als beelddenker, kan je dit eenvoudig weg oplossen door regelmatig even zelf stil te staan tijdens een gesprek. Vertraag en geef heel duidelijk aan je luisteraars aan wanneer je overgaat naar een ander onderwerp.

Dat is als beelddenker even oefenen, maar het voorkomt veel ergernis en frustratie. Je zal dingen minder snel moeten herhalen. Je toehoorders kunnen je direct volgen en zowel zij als jij varen hier wel bij!

Het helpt als jij je ideeën of gedachten leert ordenen alvorens direct te beginnen praten. Ordenen betekent een vorm van structuur aanbrengen. Je maakt het jezelf makkelijker als je dit vooraf kan doen.

  • Het helpt je om hoofd- en bijzaken van je oplossing te onderscheiden. Je hebt enkel de kern van je oplossing nodig om andere warm te maken voor je idee.
  • Het vertaalt jouw totaalbeeld van de situatie, naar de tussenstappen die nodig zijn om van de start naar het eindresultaat te gaan. Stappen die niet-beelddenkers nodig hebben om je verhaal te kunnen begrijpen.
  • Het kan handig zijn om een getekende schets, mindmap of flowchart te maken. Gebruik deze dan ook tijdens je verhaal want dit maakt je denkproces duidelijker voor je toehoorders.


Geen tijd om een voorbereiding te maken?

Teken of schets dan tijdens het vertellen van je verhaal. Nodig de luisteraars uit om je nieuwsgierige vragen te stellen zonder enige vorm van oordeel.

Deze vragen helpen je om je gedachten te ordenen. Je merkt zelf sneller waar onduidelijke stappen zitten in je denkproces. Het helpt je luisteraars om de sprongen of hyperlinks in jouw gedachtegang makkelijker te begrijpen.

Het zal jou en je toehoorders veel onbegrip en frustratie besparen en het geeft een positieve boost aan de samenwerking binnen de groep.


Op welke manier kan je de verschillen in teams inzetten als extra meerwaarde voor de groep?
Hoe gebruik je de unieke kwaliteiten van multi-getalenteerde bruggenbouwers op een positieve en duurzame manier?
Resultaat: Verhoging van de efficiëntie en productiviteit en meer rust in de groep.
Wil jij hier meer over weten?

Vraag nu je kennismakingsgesprek aan.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Wat doet Saskia Smet van Numentum?

Saskia werkt met multi-getalenteerde ondernemers en leidinggevenden die zich herkennen in de kenmerken van beelddenken. Leiders die met hun unieke kwaliteiten op een positieve manier willen bijdragen aan het succes van bedrijven. Door voorbij het label ‘beelddenken’ te kijken zodat je op een constructieve manier de collega’s, medewerkers, klanten of leveranciers met de juiste kennis kan samenbrengen.

Efficiënter door verbindend samenwerken & zelfzorg voor multi-getalenteerde leiders
Bedrijfsadvies, sparring partner, facilitator, trainer, coach & mentor


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 24 september 2014. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 27 april 2020.


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenker profielen zijn onder andere: 

visueel-ruimtelijke denker, multi-getalenteerde bruggenbouwer, multi-talent leider, multi-talent leader, polymath, multi-potentialist, multi-talented, maverick, learnatics, T-shaped professional, Tree-Shaped profile, creatieve generalist, multipassionates, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, een overtreffende trap professional, jack of all trades, master of none, …

Vorige

Volgende

2 Reacties

  1. P. Vandenberghe

    Aanvulling: Durf ze toch ook niet te snel te onderbreken maar toon vooreerst interesse, an open mind. Houd je lineaire dwang onder bedwang en maak een lijstje aan van vragen terwijl je de moeite doet los te laten en te luisteren. Als je dat als lineaire denker moeilijk valt, investeer dan tijd in kennismaken met appreciative inquiry als een minder dwingende manier van vragen stellen, of begin de voordelen te zien die deep democracy ook voor lineairen biedt . Bedenk ook hoe tirranniek die dwang van dat lineaire (gewees)t is en hoe dat steeds minder rijmt met “agile” of verbinding met talent in de netwerkmaatschappij. Leer jezelf open en wendbaar op te stellen. Ontbubbel en maak zelf mee de verbinding.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank je wel voor deze waardevolle aanvulling.
      Dit voegt een bijkomend element toe aan het artikel!

      Het gaat er inderdaad om in eerste instantie heel aandachtig te luisteren om te begrijpen. Als je de persoon gaat onderbreken – zoals in het artikel aangegeven – is het om als luisteraar de draad te kunnen blijven volgen in het betoog. De gedachtensprong die nooit uitgesproken werd, te laten uitspreken zodat je niet gaat afhaken.
      Op dit ‘onderbreken’ zit geen enkel oordeel of reden om de spreker van gedachte te doen veranderen. Het is enkel bedoeld om de luisteraar het verhaal te laten volgen om te kunnen begrijpen.

      De luisteraar het verhaal laten herhalen in zijn of haar woorden, is er om even stil te staan en te kijken of het verhaal inderdaad begrepen was zoals bedoeld.
      Tot op dit punt is er geen enkel oordeel van de luisteraar! Dit wil niet zeggen dat hij of zij akkoord moet gaan met het verhaal.

      De suggestie om andere vragen te noteren, is een zeer juiste aanvulling!
      Eens er duidelijkheid is dat het verhaal goed begrepen, is zijn je vragen heel waardevol.
      Op dit punt kan je de spreker door jou vragen verder helpen, bijvoorbeeld:
      1) Om een idee of voorbeeld verder te verfijnen
      2) Om in dialoog te gaan over het verhaal en aan te geven waar de meningen verschillend zijn en hoe je hier samen mee verder an gaan
      3) …

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen