Drama Queen & Koele Kikker? Wat gebeurt er met emotionele reacties op het werk?

Hun emotionele reacties brengen beelddenkers of multi-getalenteerde bruggenbouwers regelmatig in lastige situaties op het werk. De reacties kunnen zo hevig zijn dat het lijkt alsof er een bom ontploft.
Het emotionele gedrag trekt alle aandacht. Waardoor collega’s en leidinggevenden reageren op de persoon en geen of meer hebben voor het proces of systeem wat fout loopt.
Hoe buig je dit om naar iets positiefs en constructiefs?


Ben jij een Drama Queen of een Koele Kikker op het werk?

Multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers lijken zeer emotionele mensen voor hun omgeving. Ongeacht wat er gebeurt, alles lijkt hen persoonlijk en heel diep te raken.

Hun rationeler ingestelde collega’s of manager vinden dat ze té emotioneel reageren. Hierdoor nemen anderen de collega’s beelddenkers niet altijd au sérieux. Vaak ergeren ze zich aan dit emotionele gedrag op het werk.


Waarom hebben emoties een verlammend effect?

Beelddenkers vallen letterlijk over iets wat anderen niet opmerken of zien. Emoties kunnen hen totaal overweldigen en compleet verlammen. Het lijkt alsof een “klein detail” hen compleet onderuit kan halen, zowel mentaal als fysiek.

Het gegeven kan zo’n gigantische proporties gaan aannemen dat ze er gewoon niet meer omheen kunnen. Je normaal zo rustige collega lijkt ineens het temperament te bezitten van een Spaanse furie. Alle frustratie en onmacht moet er in een keer uit, net alsof er een bom ontploft.


Waar zit het verschil?

Beelddenkers denken en voelen met al hun zintuigen. Ze voelen ook perfect aan wat er speelt in een team. Datgene wat onderhuids aanwezig is maar niemand ooit durft uit te spreken. Al deze elementen nemen ze onbewust mee in hun analyse van een situatie.

Als je rationeel denkt, baseer je je beslissingen op feiten en analyse resultaten. Voor een multi-getalenteerde bruggenbouwer voelt dit aan als een koele kikker benadering.

De frustratie ontstaat omdat de rationele redenering een aantal “emotionele of intuïtieve elementenniet in het besluit meeneemt. Het is er wel degelijk en speelt een rol in de situatie.


Emoties: drama queen of koele kikker op het werk?


Stel je niet aan!

Een goed bedoelde opmerking zoals “Zet je hierover, je bent ondertussen volwassen!”, helpt je niets. Hierdoor verdwijnen de emoties niet maar gaan ze zich ergens in je lichaam vastzetten als een blokkade.

De situatie gaan onderzoeken en bekijken (al dan niet met een begeleider) om te ontdekken wat hier nu echt aan de hand is, kan jou wel een oplossing bieden.

In zo’n analyseproces is het belangrijk om als neutrale waarnemer naar de situatie terug te durven kijken. Waarbij het belangrijk is om de inbreng van de verschillende betrokken partijen in het probleem te onderscheiden en jouw persoonlijk aandeel te (h)erkennen. Op zoek te gaan naar de trigger of prikkel die jouw emotionele reacties veroorzaakt heeft. 

Met die inzichten kan jij aan de slag gaan.
Je bent enkel verantwoordelijk voor jouw aandeel in het geheel. Op dit vlak ben jij vrij om te beslissen of je iets wil veranderen aan je houding en je gedrag.

De beslissingen en acties die anderen nemen in deze situatie, daarvoor ben jij niet verantwoordelijk! Leren inzien en aanvaarden dat jij niet verantwoordelijk bent voor een falend proces of het aandeel van andere betrokkenen, geeft je rust en versterkt je zelfvertrouwen.


Als neutrale waarnemer jouw emotionele reacties onderzoeken

Afstand nemen van de situatie en vooral van je emoties en van daaruit kijken, kan verhelderend zijn. Sommigen noemen dit “kijken vanuit de metapositie.”

Ikzelf gebruik hiervoor een beeld uit de Muppetshow. Ik zet me tussen Statler & Waldorf in de loge op het balkon om de situatie als een neutrale waarnemer te bekijken.

Ik zet mezelf als het ware buiten de situatie. Op dat moment ben ik een neutrale waarnemer die naar een schouwspel op het toneel kijkt.

Ik bekijk het geheel vanop afstand om duidelijk het aandeel van de verschillende betrokkenen te zien. Dus ja, ik kijk even kritisch naar mijn persoonlijk gedrag als naar het gedrag van mijn medespelers.


Wat als de Drama Queen wint?

In rationele werkomgevingen kunnen anderen hard reageren op emotioneel gedrag om te voorkomen dat ze zelf moeten omgaan met alle emoties die in de bewuste situatie spelen. Hierdoor spelen ze het op de persoon in plaats van op het proces zodat de groep zo snel mogelijk uit deze voor veel mensen “netelige” en onvoorspelbare situatie weg kan geraken.

Ben je toch gepakt door de situatie en heb over-emotioneel gereageerd op je werk?

Het bespreken van emoties in een werk omgeving is in veel organisaties nog geen standaard proces.

Elk probleem of onrechtvaardige beslissing die jij als beelddenker vanuit zo’n “emotionele toestand” probeert aan te kaarten, gaan anderen direct van tafel vegen om uit deze lastige emotionele situatie weg te komen.

Jij ervaart dit als afwijzing van jouw inbreng – de feiten die mislopen – datgene wat jij wil aankaarten. Telkens je op deze manier afgewezen wordt, gaat dit knagen aan jouw zelfvertrouwen. Dit doet je aan je inzichten twijfelen, terwijl er in de meeste gevallen een bron van waarheid in zit.


Wat kan je wel doen?

Zorg dat je een “time-out” vraagt of creëert op het moment dat je in gesprek of dialoog dient te gaan met collega’s of leidinggevenden zodat je zelf eerst terug even tot rust kan komen.

Als jij nog te veel in de emotie zit, ben je veel kwetsbaarder om door pure rationele elementen onderuit gehaald te worden. Je komt er dan niet toe om je totaal andere insteek naar voren te brengen.

Als beelddenker leren omgaan met je eigen emoties, geeft je een kans om je unieke kijk op het project of opdracht te uiten. Jouw opmerkingen doen er toe, maar zolang je niet voorbij de emotionele reacties geraakt, hoort niemand wat je zegt.

Jouw inzichten komen niet aan bod omdat niemand jou hoort. Jij kan geen bijdrage leveren aan het team.


Gedeelde verantwoordelijkheid als het over emoties gaat

Als beelddenker je emoties leren kanaliseren, dat heb je zelf in de hand.

De verantwoordelijkheid om emoties bespreekbaar te maken op het werk, ligt niet alleen bij de beelddenker! Drama Queens en Koele Kikkers kunnen allemaal een steentje bijdragen.

Ben je teamleider of manager, zoek dan manieren om iedereen op een veilige en niet confronterende manier zijn verhaal te laten doen.

Je zou bijvoorbeeld de werkwijze van “De 6 denkende hoofddeksels” van E. De Bono kunnen inzetten om binnen teams alle nuttige invalshoeken mee te nemen bij de besluitvorming of het oplossen van problemen. Het gebruik van de rode hoed geeft ruimte om de emoties die bij de situatie horen, een plaats te geven.


4 gekleurde hoeden van De Bono


7 stressfactoren voor multi-getalenteerde bruggenbouwers

Emoties zijn een van de 7 stressfactoren waar multi-getalenteerde bruggenbouwers of beeldenkers regelmatig onbewust tegenaan lopen. Je vindt ze alle 7 kort beschreven in dit downloadbare overzicht (2 pagina’s).

De volgende stressfactor in deze reeks : Informatie verwerken.

Herkenbaar?
Fijn om je commentaar hieronder achter te laten !


Meer weten?

De basis waarvan begeleidingstrajecten van Numentum vertrekken, is bewustwording van de onderlinge verschillen tussen mensen en de meerwaarde die je hiermee voor teams kan creëren!


Gun je zelfvertrouwen een stevige boost door tijd te reserveren voor zelfzorg.
Zelfverzekerd overkomen begint met elk gesprek aan te durven gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit gaat inzetten op de best mogelijke samenwerking.
Resultaat: De efficiëntie en de productiviteit nemen toe net zoals de rust in je team.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Wat doet Saskia Smet van Numentum?

Saskia werkt met multi-getalenteerde ondernemers en leidinggevenden die zich herkennen in de kenmerken van beelddenken. Leiders die met hun unieke kwaliteiten op een positieve manier willen bijdragen aan het succes van bedrijven. Door voorbij het label ‘beelddenken’ te kijken zodat je op een constructieve manier de collega’s, medewerkers, klanten of leveranciers met de juiste kennis kan samenbrengen.

Efficiënter door verbindend samenwerken & zelfzorg voor multi-getalenteerde leiders
Bedrijfsadvies, sparring partner, facilitator, trainer, coach & mentor


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 24 juli 2013. Om deze publicatie up to date te houden, wordt ze regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten uit de praktijk ervaring. De laatste update gebeurde op 15 juli 2019.


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

Volgende

8 Reacties

  1. Anja Leinders

    Herkenbare inhoud Saskia! Bedankt.

    Wanneer je tot de bruisers of steuners behoort, kunnen emoties inderdaad sneller opkomen dan je ze kunt bedenken. Ik ga dan met mensen altijd kijken welke de onderliggende boodschap is. En 8 van de 10 keren komen we dan uit op een verlangen naar goedkeuring of naar controle.

    Zonde, want net met dat verlangen maak je het jezelf zo lastig. Wanneer ze dan dat verlangen loslaten, verdwijnen METEEN de heftige emoties. Dan is er alleen maar een heerlijke rust, waardoor er weer ruimte vrijkomt voor de dingen die er echt toe doen.

    Antwoord
  2. Anita van der Zwaan

    Interessante en herkenbare informatie Saskia! Ben benieuwd over meer zijn Die zich hierin herkennen. Ik loop er geregeld tegenaan bij organisatiewerk in teamverband. Ben benieuwd hoewe hiervan ook onze kracht kunnen maken bijv. Misschien is een intervisiegroep met beelddenkendebegrleidingsprofessionals hiervoor een idee? Wie heeft daar interesse in evt?

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank Anita voor je reactie.
      Ik speel inderdaad met het idee van een intervisiegroep, zodra het concreet is, hoor je meer.

      Antwoord
  3. Manja

    allemaal erg herkenbaar, veel managers willen controlle maar hebben geen flauw idee, wat ze teweeg brengen met de manier van brengen of zelfst van hun eigen non verbale communicatie. met als gevolg een hoop onrust en weer een knauw van je zo zwaar verkregen zelfvertrouwen. Begrip van de managers kant?? Waarom ze begrijpen het gewoon weg niet.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank voor je reactie. Misschien begrijpen ze het niet omdat ze het nu (nog) niet zien?

      Antwoord
  4. Judith

    Hoe herkenbaar; ik ging als kind al in mijn hoofd op een berg zitten, om alles wat me bezig hield goed te kunnen overzien in het dal.
    Helaas kwam ik van de week pas de term beelddenken tegen; jeetje wat een herkenning zeg, 40 jaar later helaas… Nu nog ermee leren omgaan!
    Het helpt in ieder geval te weten waarom ik regelmatig niet begrepen word, of waarom ik inderdaad altijd vanuit een gewenst resultaat denk, en in no-time kom met een manier of wat om tot zo’n resultaat te komen!

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Schitterende oplossing die je als kind al had!
      Weet je, als het een troost mag zijn: beelddenkers zijn dikwijls laatbloeiers.
      Veel plezier met het ontdekken van extra kwaliteiten 😉

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen