Selecteer een pagina

Hoe groot is jouw probleemoplossend vermogen?

Het probleemoplossend vermogen van een persoon is het vermogen om een probleem te herkennen en tot een plan te komen om het op te lossen. In de Westerse wereld leert iedereen om een probleem stap voor stap of lineair aan te pakken om tot een oplossing te komen. Er zijn echt nog andere manieren om problemen op te lossen.
Multi-getalenteerde bruggenbouwers zien eerst de oplossing en gaan daarna terugstappen om te kijken hoe ze tot die oplossing kunnen komen. Misverstanden ontstaan omdat mensen onwetend zijn. Ze zijn zich niet bewust van de verschillende methodes om probleemoplossend te werken.


Probleemoplossend denken

In de Westerse wereld leren we al heel jong om problemen analytisch en rationeel op te lossen.

Dit wil zeggen stap voor stap onderzoeken volgens een bepaald stappenproces:

  • informatie verzamelen
  • analyseren
  • op basis hiervan een besluit nemen of richting kiezen.


Hoe lost een beelddenker een probleem op?

Multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers, zijn visueel-ruimtelijke denkers. Zij zien het eindresultaat of de oplossing alvorens ze starten met het zoeken naar manieren om het probleem op te lossen.

Eerst “zien” ze oplossing in gedachte als een holistisch of totaal beeld van de situatie. Daarna gaan ze dan stap voor stap terug in het proces om te kijken hoe ze er geraken.

Tijdens dit terugstappen, gaan ze alle elementen die van toepassing zijn groeperen of samenbrengen. Hierdoor brengen ze gaande weg meer structuur aan in de gedachten in hun hoofd. Zeg maar orde scheppen in de chaos.

Let wel, ze scheppen orde in de chaos in hun brein op een eigenzinnige en unieke manier. Dit is voor de persoon zelf heel logisch. Voor een buitenstaander blijft het lastig om dit proces te volgen en te begrijpen.

Bij de start van dit proces vormt zich een overzichtsbeeld van het probleem en de oplossing met alle mogelijke risico’s, gevaren of beren op de weg. Alle nuttige informatie om het probleem op te lossen, brengen ze samen in één beeld. 

Aangezien multi-getalenteerde bruggenbouwers snelle denkers zijn, gebeurt dit allemaal in een fractie van een seconde. Zonder dat ze zich hiervan bewust zijn. Hun brein legt verbanden tussen het probleem en kennis die al opgeslagen werd in hun hoofd.

Het lineaire denkproces gaat trager. Vermits je bij deze manier van probleem oplossend denken, stap voor stap werkt. Daarom ziet iemand die lineair te werk gaat, de mogelijke risico’s of gevaren pas wanneer hij in die stap van het proces aankomt.


Waardoor ontstaat er dan miscommunicatie en ergernis?

Multi-Getalenteerde bruggenbouwers zien oplossingen of problemen veel sneller dan ze iets met woorden kunnen uitleggen. Hierdoor ontstaat een verhaal wat op het eerste zicht totaal niet samenhangt.

Als de beelddenker aan zijn collega, wil uitleggen dat er op een bepaald punt een gevaar of hindernis zal opduiken, brengt deze beelddenker een chaotische en onduidelijke boodschap.

Is de stap voor stap denker nog niet aangekomen waar het gevaar zich mogelijk kan voordoen, dan ziet hij de hindernis nog niet. Deze persoon begrijpt de opmerking niet omdat de informatie te vroeg komt, hoewel ze zeer terecht en waardevol kan zijn.

Bij de stap voor stap analysemethode is de hindernis waar de beelddenker over praat, nu nog niet aan de orde. Omdat dit een ander probleem is wat niets bijdraagt aan de oplossing van het probleem in deze stap. De beelddenker zal gevraagd worden om bij het probleem te blijven en er geen extra elementen aan toe te voegen.


Verschillen in probleemoplossend denken uitleggen aan de hand van een doolhof
Het maakt een gigantisch verschil of je in het doolhof stapt en zo je weg zoekt naar buiten.
Of dat je van bovenaf naar het doolhof kijkt. Als je van bovenaan kijkt heb je een overzichtsbeeld: zie je het probleem, namelijk het doolhof en je ziet de oplossing, namelijk de manier om er uit te geraken.


Welke vorm van probleemoplossend vermogen heeft de voorkeur?

Misverstanden ontstaan als teams en collega’s zich hier niet van bewust zijn van de verschillende manieren van werken. Waardoor beiden door elkaar gebruikt worden op hetzelfde moment en onwetend leidt tot discussies, onbegrip en frustraties.

Het stap voor stap, of lineair probleem oplossend werken, bezorgt beelddenkers angst.
Angst om beperkt te worden in een lineaire manier van denken, terwijl ze chaos nodig hebben om tot oplossingen te komen.

Problemen ontstaat omdat er verschillende manieren van probleemoplossend werken onbewust samen gebruikt worden.


Hoe buig je dit om naar een positief voordeel?

Hun probleem oplossend vermogen ontstaat in de chaos als ze hun gedachten de vrije loop laten. Zodra je hen een probleem voorlegt, vorm zich in hun hoofd een beeld van de situatie en de oplossing.

Verplicht je een beelddenker om deel uit te maken van een team wat op een lineaire manier problemen oplost, dan loopt deze persoon verloren in de groep.

De combinatie van een chaotisch verhaal over mogelijke hindernissen wat collega’s niet begrijpen, geeft de beelddenker het gevoel dat hij geen erkenning krijgt. Als dit meermaals voorkomt, ontstaat twijfel aan de eigen inzichten en ideeën.

De ergernis of frustratie groeit verder omdat de beelddenker ervaart dat dingen niet werken en problemen onopgelost blijven. Zelf zien ze een oplossing, maar blijkbaar wil de omgeving niets zien of hiermee aan de slag gaan.

Bewust zijn van de verschillende manier van probleem oplossend denken, laat het zelfvertrouwen van elke beelddenker groeien. Omdat je beseft, dat je inzichten relevant en nuttig zijn als ze op het juiste moment en op de juiste manier aangebracht worden.

De juiste manier betekent de juiste taal en woordenschat gebruiken om vertrouwen op te bouwen:

  • Als beelddenker praat je immers over een hindernis die je collega’s op dat moment nog niet kunnen zien.
  • Kies dus de aangepaste manier om je boodschap te brengen zodat verbindend samenwerken mogelijk is.


probleemoplossend werken is teamwerk


Het gaat er niet om wie gelijk heeft.

Het belangrijkste is om als team zo snel en goed mogelijk het probleem opgelost krijgt.

Verbindend samenwerken draait om alle vormen van probleem oplossend vermogen binnen een groep zo goed mogelijk te gebruiken om het team resultaat te behalen.

Als een beelddenker hinder ondervindt van een van de 7 stressfactoren, dan ontstaat bij deze persoon een interne crisis die alle energie en aandacht opeist. De eerste zorg voor multi-getalenteerde bruggenbouwers bestaat erin om de interne crisis te herkennen en op te lossen.

Op zo’n momenten lukt het niet om verbindend samen te werken met je team.


7 stressfactoren voor multi-getalenteerde bruggenbouwers

De manier om problemen aan te pakken, is een van de 7 stressfactoren waar multi-getalenteerde bruggenbouwers of beeldenkers regelmatig onbewust tegenaan lopen. Je vindt ze alle 7 kort beschreven in dit downloadbare overzicht (2 pagina’s).

Dit was het laatste artikel in de reeks van de 7 stressfactoren voor multi-getalenteerde bruggenbouwers op de werkvloer.
Lees meer : 10 kenmerken van beelddenkers op het werk en hoe jij hier voordeel uithaalt.


Meer weten?

De basis waarvan begeleidingstrajecten van Numentum vertrekken, is bewustwording van de onderlinge verschillen tussen mensen en de meerwaarde die je hiermee voor teams kan creëren!


Geef je zelfvertrouwen een stevige boost. Leer om zelfzeker elk gesprek aan te gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit kan inzetten op de best mogelijke samenwerking. Zodat het werkplezier en de onderlinge verbinding in de groep groeit, efficiëntie en productiviteit toenemen. Waardoor er minder ruimte blijft voor ergernis en frustratie. Daar wil ik jou mee helpen.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.


Saskia Smet is de auteur van dit artikel.
Saskia werkt met creatieve en innovatieve ondernemers en leidinggevenden.
Ze creëert rust en vergroot het zelfvertrouwen zodat ze de positieve invloeden ontdekken van efficiëntere communicatie om verbindend samen te werken met hun team, collega’s, klanten en leveranciers.
Het resultaat is vermindering van stress en frustratie waardoor het werkplezier toeneemt, de productiviteit stijgt en de efficiëntie verhoogt.


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 31 januari 2013. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten uit de praktijk. De laatste update gebeurde op 26 augustus 2019.


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

Volgende

20 Reacties

  1. Anja Leinders

    Bedankt voor deze waardevolle informatie Saskia.
    Dankzij jouw artikels begin ik steeds beter te begrijpen waar het mis ging tussen mij en de organisaties waar ik in gewerkt heb.
    Buiten het feit dat ik een sterke beelddenker ben, wordt ik door mensen uit mijn omgeving ook wel eens “Miss Daadkracht” genoemd 🙂 En die 2 eigenschappen, samen met een groot zelfvertrouwen zijn de ideale mix om als een grote bedreiging over te komen in een omgeving waar alles lineair verloopt.
    So be it. Ik heb er vrede mee.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dag Anja, fijn dat je kennis en kracht haalt uit de informatie. Je verhaal is heel herkenbaar ! groet, Saskia

      Antwoord
  2. Kristel Mertens

    Dag Saskia,
    Met aandacht heb ik de tip gelezen en idd, nu begin ik te begrijpen waar het mis is gegaan in de verschillende bedrijven waar ik gewerkt heb en ook in mijn persoonlijke relaties. Maar wat een opluchting te bemerken dat ik er niet alleen voor sta. Hartelijk dank voor je goede tips en keep up the good work!
    Kristel

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank voor je reactie Kristel ! Fijne complimenten doen deugd en geven inspiratie om verder te werken.

      Antwoord
  3. paul speijcken

    bij mij werd verteldt dat dit te maken heeft met een stoornis bin.nen het autistische spectrum.
    anders denken, anders zien van problemen en ook anders kijken naar de oplossing.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dag Paul, dank voor je reactie. Ik vermoed dat dit extra label je in 1ste instantie stress en onzekerheid geeft omdat men dit beschrijft als een stoornis of beperking. Stel dat je het van een andere kant zou kunnen bekijken en hierdoor zien welke mogelijkheden of opties dit je kan geven? Neem je tijd om de 1ste emoties van het label toe te laten. In een 2de fase kan je gaan kijken naar welke mogelijkheden dit geeft.
      “Als er ergens een deur sluit, gaat er elders een nieuwe open.” Groet, Saskia

      Antwoord
  4. chris

    Hé Saskia,
    Ik vind het prachtig om je teksten te lezen. Het geeft me vertrouwen dat er ruimte komt en onderwijs EINDELIJK zal kunnen steunen op een volledig(er) beeld van het menselijk denken.
    Steeds aanpassen aan een leftbrain-wereld is een uitputtingslag. Al die kinderen, volgeplakt met labels, bulkend van het talent dat niet erkend wordt.
    Zelf vind ik het nog steeds moeilijk om wat voor mij ZO helder is in ‘duidelijke’ taal te kunnen neerzetten maar ik besef dat dat geen afbreuk doet aan de inhoud ervan.
    Succes!

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank je Chris voor de fijne reactie. Blijf sleutelen en schaven aan de duidelijke verwoording van wat je wil neerzetten. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd: elke keer je het neerzet, wordt het een beetje duidelijker. Groet, Saskia

      Antwoord
  5. PITTEVILS GINA

    AL HEEL LANG BEN IK OP ZOEK NAAR EEN VERKLARING VOOR BEPAALDE EIGENSCHAPPEN VAN MEZELF: NAAST EEN GOED ZELFVERTROUWEN HEB IK OP BEPAALDE MOMENTEN EEN ENORME FAALANGST. IK BESEF AL LANG DAT HET MET AUTOMATISEREN VAN DINGEN GEPAARD GAAT (FAALANGST KOMT PAS BOVEN ALS IK MEZELF NIET GOED VOORBEREID VOEL OF ALS IK MOET ANTWOORDEN OP EEN PLOTS TOT MIJ GERICHTE VRAAG. IK BEN TOT DE ONTDEKKING GEKOMEN DAT IK EEN BEELDDENKER BEN EN NA HET LEZEN VAN JE INFO VALLEN PUZZELSTUKJES OP ZIJN PLAATS….. IK WIL STEEDS MAAR HANDELEN. DADELIJK INITIATIEF NEMEN, ZIE DE MOGELIJKHEDEN VAN WAT IK LEERDE IN EN WIL ER DADELIJK MEE AAN DE SLAG! HEEL WAT COLLEGA’S VINDEN MIJ DAN OOK VEEL TE IMPULSIEF EN WEINIG PLANMATIG… ALHOEWEL DAT IK PERFECT IN MIJN HOOFD ALLES GEPLAND HEB… DANK VOOR DE HELDERHEID IN MIJN HOOFD, IK BLIJF ZEKER CONTACT HOUDEN,

    GINA

    Antwoord
  6. jim

    zoals die ene keer op school, ik had de oplossing maar die leerkracht bleef volhouden dat het ergens anders moest gezocht worden. ik demonteerde de boel, deet er mijn ding mee en het was gefixt. ik zie hem nog staan vol verstomming. ik waardeer jou analizes heel erg saskia, jij geeft me het inzicht en de gebruiksaanwijzing van mijn brein. dank je voor de bijzondere wetenschap. sucses in je volharding. mvg jim

    Antwoord
  7. Drees

    Saskia,
    Wat jij met je verhalen wel allemaal met mij doet is onvoorstelbaar. Ik val in de ene na de andere verbazing. Het is 100% ik. Na mijn dat mijn eigen speelgoedwinkel falliet ging, ben ik weer bij een werkgever gaan werken. Het gaat daar niet zo goed en ik zie kansen en oplossingen genoeg. Maar steeds word ik tegengehouden of mij ideen doen ineens in het niets op. Het frustrerend om te zien hoe mijn werkgever topt over problemen die ik voor hem kan oplossen. Mijn ervaring in de retail is vele malen groter dat van zijn. Ik wil hem graag helpen maar hij wil het niet. Ondertussen ben ik ziek thuis uit frustraties. Bezig om toch maar weer zelfstandig te worden. Eert maar 1 dag minder werken en de tijd benutten om mijn eigen zaak op de rit te zetten. Geeft ook afleiding. Ik wil dat ik bij mijn huidige werkgever mij niet drukt maakt over de dagelijkse gang van zaken die mijn inziens veel beter kan.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank voor je reactie. Blijven zoeken naar een manier die bij je past en hoe het je wel lukt !

      Antwoord
  8. Koos Fockens

    Hallo Saskia,
    Dank je voor de artikelen. Het is voor mij ook allemaal zeer herkenbaar, en dat geldt ook voor de reacties van anderen. Alleen aflevering 6 over “Hoe werk jij het liefst”, vond ik nogal chaotisch en de inhoud niet duidelijk. Er waren ook geen reacties op.

    Vraag: Hoe is de relatie met Autisme? Binnen het autisme is beelddenken ook veel voorkomend, zelf ben ik een Asperger.
    Mvgr,
    Koos

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank voor je reactie.
      Er is naar mijn persoonlijke mening een verband tussen beelddenken en sommige vormen van autisme, net als met de andere labels (zoals: autisme, AD(H)D, hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid, dyslexie.)

      Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat elke beelddenker autisme heeft of elke persoon met autisme dus een beelddenker is.
      Wat ik merk is dat elke beelddenker zich herkent in een aantal kenmerken van de andere labels.
      Soms kan dat situatie gebonden zijn. Bijvoorbeeld zal een beelddenker die onder enorme druk of stress staat, in bepaalde gevallen enorm terugvallen op structuur en vaste processen. Terwijl diezelfde persoon, in normale omstandigheden, een absolute hekel heeft aan routine processen en taken die altijd hetzelfde en voorspelbaar zijn.

      Antwoord
  9. Lies Neeleman

    Als ik in een vergadering zit en denk de oplossing te weten ben ik toch vaak geneigd niets te zeggen. Dit komt omdat de anderen mij vaak niet begrijpen en ik denk dan “ik denk weer te simpel””
    Maar door jouw informatie heb ik mooie inzichten gekregen.
    Bedankt !!!!!

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank je wel voor deze leuke feedback en heel veel succes ermee!

      Antwoord
  10. Rachel

    Ik voel me zo aangesproken. zelf heb ik ADD en ik heb nooit kunnen verklaren waarom ik met zon snelle oplossing aankom. Ik ben niet goed in woorden maar ben erg creatief met het oplossen van het ieder probleem. Het maakt niet uit wat maar ik kan nooit uitleggen. Vaak snappen mensen mij het niet. Uiteindelijk gebeurd ook dingen die ik altijd zien aankomen, ik kan dit alles voorkomen maar als mensen mijn uitleg niet begrijpt, wat moet ik dan doen? Moeten zij hiervan leren? Terwijl mijn manier van werken en denkwijze hebben, grotendeels van de chaos opgelost gaat worden.
    Mensen zijn mij sowieso 1 groot chaoot maar ik ben wel een oplosser van alles, zolang ze mij begrijpen….. Ze vinden dat ik erg goed ben in dingen die ik doe maar wanneer er iets groots aankomt, snappen zij mij niet, hoe moet dit dan opgelost worden. Soms heb ik vermoeden dat ik de enige beeldenker ben, want iedereen zegt atlijd, dat ik 6 stappen verder ben en tussenstap sla ik het over…. kan ik er hier iets aan doen? Het kost mij heel veel moeite als zij mij niet kunnen volgen. Ook frustratie…. veelste veel soms…

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Je verhaal is herkenbaar. Neen, je bent niet alleen. Er zijn veel beelddenkers.
      Ja, beelddenkers geven anderen soms het gevoel om een aantal stappen vooruit te lopen.
      Omdat we op bepaalde vlakken anders kijken naar de wereld, is dat ook voor een deel zo.

      Ik ben van mening dat beide manieren van denken waardevol zijn.
      Soms is de ene werkwijze beter of sneller dan de andere.

      Je kan alleen voor jezelf dingen veranderen en dat begint inzichten en persoonlijke groei.
      Als je weet wat er speelt, kan je op een andere manier te werk gaan; Een manier die bij jou past en die je collega’s makkelijker laat meegaan of meedenken met je oplossing.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen