Selecteer een pagina

Hoe waardevol is het om goede relaties te onderhouden op het werk?

Wat is het verband tussen de know-like-trust factor en het opbouwen en onderhouden van een zakelijk netwerk? Waarom zou je hierin investeren? Wat zorgt ervoor dat het voor elke multi-getalenteerde bruggenbouwer nog veel belangrijker is om goede relaties te onderhouden op het werk?


Hoe groot is jouw know-like-trust factor op het werk?

“All things being equal, people do business with, and refer business to people they know, like and trust”
Bob Burg

(vrije vertaling: Als alle onderdelen gelijkwaardig zijn, doen mensen zaken met en gaan ze ook makkelijker anderen doorverwijzen naar mensen die ze kennen, appreciëren en vertrouwen.)

Deze quote van netwerk expert Bob Burg, geldt naar mijn gevoel niet alleen als het op netwerken aankomt maar kan je zo goed als in elke situatie toepassen.


Waarom is goede relaties onderhouden op het werk zo belangrijk?

Vaak ontstaat stress en frustratie in teams omdat mensen een andere taal gebruiken.

Waar de ene heel kort en bondig zakelijke taal spreekt, zal de andere persoon heel verhalend en beeldend praten.

Het duurt langer voor deze laatste persoon tot de kern van de zaak komt. Tijd die de meeste collega’s meestal niet hebben waardoor ze vroegtijdig afhaken.

Daarnaast zal je merken, dat beide collega’s totaal verschillende woorden gebruiken: de taal of de woordenschat is anders!

Bij korte en zakelijke taal, hoor je:

  • de kern
  • cijfers en feiten
  • duidelijkheid
  • doel

Je merkt dat dit allemaal resultaatgerichte termen zijn.

Een persoon die beeldende taal gebruikt, spreekt in beelden en metaforen. In dit geval gaat het over:

  • verhalen
  • experimenten
  • verbinden
  • veranderen.

Je merkt dat dit veel meer zoeken en aftasten of experimenteren is dan duidelijk en concreet.

Met andere woorden, beide groepen gebruiken andere woorden.

Bovendien geef je soms ook een verschillende definitie aan dezelfde woorden waardoor de kans op misverstanden toeneemt. Omdat mensen verder gaan op wat ze veronderstellen dat de andere persoon bedoelt, zorgt dit voor genoeg elementen om frustratie te veroorzaken. Allemaal factoren die het opbouwen van goede zakelijke relaties in de weg staan.


Hoezo verschillende definities voor hetzelfde woord?

Dit voorbeeld van een van mijn klanten, wil ik gebruiken om dit te verduidelijken.

Op het einde van een lang traject, omschreef deze persoon zijn ideale job als “crisismanager”. Ik begreep perfect wat hij hiermee bedoelde en waarom dit zijn droombaan zou zijn.

Anderzijds, sloeg de schrik mij om het hart als hij me vertelde: “Ik ga een afspraak maken met de personeelsdienst en aangeven dat ik graag wil dat dit de invulling van mijn volgende functie zal zijn.”

Geschrokken door mijn reactie, vroeg hij me wat er mis was.

Mijn antwoord en bezorgdheid:
Als beelddenkers onder elkaar en omdat ik heel je traject mee gestapt ben, begrijp ik heel goed waarvoor deze term voor jou staat. Wat deze term voor jou wil zeggen.

Ik vermoed als je dit op deze manier en zonder verder uitleg gaat vertellen aan de personeel verantwoordelijke, je de functie gaat krijgen waar jij van gruwelt.


Hoe gebruik je de know-like-trust factor als crisismanager en beelddenker?


Wat begrepen wij uit de omschrijving van een crisismanager op basis van heel jouw  persoonlijk groeiproces?

Een functie die mensen samenbrengt om projecten die vastzitten over de verschillende afdelingen van een bedrijf, terug vlot te krijgen. De complexe rol die niemand wil opnemen omdat er zoveel tegenstrijdige belangen meespelen:

  • Om mensen te verbinden, binnen en buiten de organisatie.
  • Om gesprekken op gang te brengen zodat er opnieuw mogelijkheden ontstaan.
  • Kortom de persoon die het project terug op gang krijgt en alle teams aan boord houdt.


Wat is de klassieke definitie van een crisismanager?

De (externe) manager die gevraagd wordt om een organisatie te re-organiseren met als doel de efficiëntie en de effectiviteit te verhogen. In veel gevallen ligt in dit geval de nadruk op de cijfers en veel minder op de medewerkers en samenwerking.

Omdat er verschillende definities gegeven worden aan de functie van crisismanager, zal je dus duidelijk moeten uitleggen wat een functie als crisismanager voor jou betekent.


Wat veroorzaakt dit?

Als voorondersteld wordt dat iedereen dezelfde definitie van hetzelfde woord gebruikt, is het resultaat altijd fout. Het is niet wat beide partijen verwachten omdat ze nalieten af te toetsen of ze hetzelfde begrepen.

Het onderlinge respect en vertrouwen neemt af omdat het resultaat van een opdracht of vraag anders is dan jij voor ogen had.

En dit geldt in beide richtingen ! Het is dus wederzijds.

De situatie verzuurd makkelijk door onbewuste communicatie misverstanden in de relatie met je collega’s of leidinggevende.


Waarom hebben multi-getalenteerde bruggenbouwers meer moeite om relaties op te bouwen?

  • Omdat collega’s vaak het gevoel krijgen dat ze een opdracht ingewikkelder maken dan ze is.
  • Omdat ze op een andere manier problemen oplossen. Dus absoluut niet stap voor stap te werk gaan.
  • Omdat ze te veel vragen stellen die niemand begrijpt. Je collega’s ervaren deze vragen als “show stoppers”: een reden of excuus om niet in actie te komen en alles vooruit te schuiven.


Hoe zit het met je know-like-trust factor?

Door al deze elementen, gaat jouw know-like-trust factor dalen zonder dat je er erg in hebt omdat:

  • collega’s je minder om raad komen vragen;
  • je minder uitgenodigd wordt om deel te nemen aan teams of projecten;
  • het vertrouwen in de waardevolle inbreng die jij zou kunnen brengen voor de groep nog verder afneemt.

Iets wat veel multi-getalenteerde bruggenbouwers regelmatig overkomt. Hoewel ze een zeer waardevolle bijdrage kunnen leveren in organisaties.

Jij raakt geïsoleerd waardoor het steeds lastiger wordt om je zakelijk netwerk uit te breiden.


Zijn multi-getalenteerde bruggenbouwers pioniers?

Veranderaars en vernieuwers zijn de pioniers in bedrijven en organisaties. Ze dagen de status quo uit en stellen alles in vraag. 

Als multi-getalenteerde bruggenbouwer of beelddenker sta je hier niet bij stil:

  • van nature stel je alles in vraag;
  • je zoekt naar oplossingen;
  • ziet overal mogelijkheden om iets te verbeteren.

Je bent dus een pionier en dus hou jij van verandering.
Maar niet iedereen is een pionier!

Jouw briljante idee of vernieuwende oplossing is in jouw hoofd al kant en klaar. Dit is heel simpel.

Wees je bewust dat niet iedereen deze mening of ervaring deelt!
Voor je collega’s of medewerkers is dat voorstel op dat moment nog lang niet simpel en duidelijk.

Zij ervaren jouw suggesties als:

  • nog heel spannend omdat ze niet weten wat jij samengebracht hebt om tot deze oplossing te komen;
  • onzeker of dit realiseerbaar is omdat er elementen in je oplossing zitten die nog onduidelijk zijn;
  • vol verrassingen omdat het nog alle kanten uitkan en het resultaat niet verzekerd is.

Onbewust gaan pionieren, helpt je niet je relaties te onderhouden. Het helpt je in de meeste gevallen ook niet om makkelijk samen te werken.


Waarom is vertrouwen belangrijk in het onderhouden van zakelijke relaties?


Hoe kan je zakelijke relaties onderhouden?

Wil je verbindend gaan samenwerken met je collega’s, medewerkers of klanten, dan is het noodzakelijk om aan je persoonlijke know-like-trust factor te gaan werken.

Begin met het vertrouwen op te bouwen. Dit kost tijd en kan je niet forceren of afdwingen!

Hoewel geduld niet de sterkste factor is van de snel denkende multi-getalenteerde bruggenbouwer, is dit toch wat je zal nodig hebben.

Kan je hier hulp bij gebruiken?

Geef je zelfvertrouwen een stevige boost. Leer om zelfzeker elk gesprek aan te gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit kan inzetten op de best mogelijke samenwerking. Zodat het werkplezier en de onderlinge verbinding in de groep groeit, efficiëntie en productiviteit toenemen. Waardoor er minder ruimte blijft voor ergernis en frustratie. Daar wil ik jou mee helpen.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel.
Saskia werkt met creatieve en innovatieve ondernemers en leidinggevenden.
Ze creëert rust en vergroot het zelfvertrouwen zodat ze de positieve invloeden ontdekken van efficiëntere communicatie om verbindend samen te werken met hun team, collega’s, klanten en leveranciers.
Het resultaat is vermindering van stress en frustratie waardoor het werkplezier toeneemt, de productiviteit stijgt en de efficiëntie verhoogt.


Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 1 dec 2017. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 25 november 2019.


Andere artikelen over multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers:



Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen