Selecteer een pagina

Hoezo jij hebt mijn vraag niet begrepen?

Fout begrepen of verkeerde vraag?

Je ziet ze wel eens passeren op sociale media:
Een scholier die de vraag compleet anders begrepen heeft maar op zijn manier wel met een briljante op
lossing komt.

Het antwoord lijkt lachwekkend en absurd.
Meestal keurt de docent deze af, terwijl je de opdracht op deze manier ook kan lezen.

kind op school oefening misbegrepen

Als je dit omkeert, getuigt het ook van inzicht om vanuit een totaal andere invalshoek of perspectief te kunnen kijken naar dezelfde situatie.

Anders gezegd, het creëert meerdere opties dan dat ene juiste antwoord wat we verwachten.

Gebeurt dit enkel op de schoolbanken?

Wel neen!
Het gebeurt frequenter dan we vermoeden, misschien herken je jezelf in een of vergelijkbare situaties van onderstaande voorbeelden:

Op het werk

Je geeft een opdracht aan een teamlid of medewerker. De persoon in kwestie knikt bevestigend. Hij heeft je begrepen en gaat aan het werk.
Een tijd later zie je dat zelfde teamlid acties ondernemen in het kader van jouw opdracht die niets met je vraag te maken hebben… Op het eind van de rit, is het resultaat totaal iets anders dan datgene wat jij verwachtte.

In het gezin

Ik herinner me jaren geleden een gelijkaardig voorval op weg met mijn kinderen van de parking aan de ene kant van een drukke weg naar een speeltuin aan de andere kant van de rijbaan.

Ik gaf mijn zoon de toestemming om alleen te stappen op het afgesloten pad van de parking tot aan het rode voetgangersverkeerslicht. Goed wetende dat er een voetgangerslicht is aan de rand van het zebrapad dat op dat moment op rood stond.

rood licht voor voetgangersIk zie hem echter aanstalten maken gewoon de rijweg over te steken, terwijl het voetgangerslicht op rood stond en de auto’s aanstalten maakten om te vertrekken.
Toeterende auto’s. Ik kon hem nog net op tijd bij zijn arm van het zebrapad terug op het voetpad trekken.

Mijn eerste reactie was, boos worden maar ik merk aan zijn gezicht dat er iets niet klopte. Dat er iets was wat ik niet gezien had … Het licht aan de stoeprand stond inderdaad heel de tijd op rood, maar dit had hij niet gezien. Hij wees naar de middenberm. Al zijn aandacht was gericht op het rode voetgangerslicht op de middenberm tussen de 2 rijvakken …

Uit het leven gegrepen …

In beide voorbeelden, kan je boos worden. Je kan uitvliegen en foeteren dat hij beter naar je dient te luisteren, … dat hij nooit oplet. Niet weet waar hij mee bezig is enzovoort.
Dit brengt niemand een stap vooruit. Integendeel er groeit frustratie aan beide kanten. Het creëert een verongelijkt gevoel en vooral een verlies van wederzijds vertrouwen.
Er ontstaat op zo’n momenten vaker een gevecht om gelijk te halen. Terwijl iedereen een beetje gelijk heeft en ook een deel ongelijk. Dit geeft enkel verliezers, geen winnaars.

Hoe kan het anders?

Vertrek met een nieuwsgierige blik en kijk van hieruit naar de situatie. Stel vragen en probeer te begrijpen wat er aan de hand is.

Covey sprak jaren geleden in zijn boek “De 7 eigenschappen van effectief leiderschap” over eerst begrijpen alvorens begrepen te worden. Anders gezegd, probeer eerst te begrijpen wat er aan de hand is zonder oordeel. Daarna kan je een standpunt innemen en dit verdedigen.

Besef dat er altijd elementen of zaken zijn die je mogelijk over het hoofd gezien hebt. Dat jij vanuit één bepaalde hoek naar de situatie kijkt, terwijl er ook nog andere manieren mogelijk zijn.

Een drukke namiddag in Antwerpen …

Elke parkeerplaats in de straat is bezet. Een familie met kinderen en een kinderwagen is bezig om in te stappen in een geparkeerde auto. Het gezin neemt de tijd. Vader plooit de kinderwagen en stopt deze ook in de auto.

Ondertussen komt er een auto met een stel vrienden aangereden die geduldig wachten op de rijbaan tot de parkeerplaats van het gezin vrijkomt.

Opeens wil een andere auto in de straat zijn parkeerplaats verlaten. Onze vrienden maken plaats, zodat deze auto kan wegrijden. Op hetzelfde moment vertrekt de auto van het jonge gezin. De auto die aanstalten maakt om te vertrekken, rijdt weg en parkeert zich op de plaats van het jonge gezin.

Hierdoor ontstaat er een bitsige discussie met de wachtende vrienden. Ze beginnen de allochtone man uit te schelden dat dit wel heel erg grof is om een wachtende auto de pas af te snijden en zo een parkeerplaats in te pakken …
Tot de chauffeur opmerkt dat de auto van de man voor een garage gestationeerd stond. Mogelijk had hij zich daar tijdelijk gezet, wachtend tot het jonge gezin was ingestapt, zodat hij de rijweg niet blokkeerde. Niemand van de vrienden had de andere auto zien toekomen. Hij stond daar ineens en mogelijk zelfs voor onze vrienden aankwamen.

Tegeltjes wijsheid

Een misverstand is gauw gebeurd …

We zien of horen vaak slechts een kant van het verhaal. Terwijl er meerdere mogelijk opties zijn.

Multi-getalenteerde bruggenbouwers zien vaak een andere optie dan de meest voor de hand liggende oplossing. Denk aan de voorbeelden waarmee ik dit artikel begonnen ben.
Als ze zich hiervan bewust zijn, kunnen ze zich toeleggen op het zien van meerdere opties.

Als je dit systematisch op elk moment gaat doen, ontwikkel je deze eigenschap verder. Je traint jezelf om altijd meerdere opties te zien, zodat je bij elke uitdaging uit verschillenden mogelijkheden kan kiezen. Hoe meer je dit gaat oefenen, hoe makkelijker dit zal gaan.

Je gaat jezelf op de duur ook elke keer spontaan in de schoenen van elke betrokken partij zetten. Jouw kijk op een situatie of probleemstelling, gaat hierdoor veel rijker en vollediger zijn.
Je kan letterlijk meerdere opties vergelijken en evalueren waardoor je veel meer rekening houdt met de noden en behoeften van alle betrokken partijen.

Win/Win/Win denken – ofwel de beste mogelijke oplossing zoeken op basis van de behoeften van de verschillende betrokkenen – is het logische gevolg en resultaat!

Wil je hier zelf bewuster mee aan de slag gaan?

De basis waarvan begeleidingstrajecten van Numentum vertrekken, is bewustwording van de onderlinge verschillen tussen mensen en de meerwaarde die je hiermee voor teams kan creëren! Het leren ombuigen van wat anderen vaak aankaarten als je handicap omdat je daar niet goed in bent, naar een uitzonderlijke kwaliteit.

Herken jij jezelf in de beschrijving van een multi-getalenteerde bruggenbouwer en wil je hier meer over weten?
Neem dan vrijblijvend contact op met Saskia.

 

Vraag gesprek aan

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Pixabay & Numentum

 

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *