Selecteer een pagina

Heb jij talenten voor de 21ste eeuw in huis?

Hoe werkt het nu?

In de meeste organisaties krijgen medewerkers opgelegde en goedgekeurde processen of procedures. Deze dienen stap voor stap gevolgd te worden. Medewerkers voeren taken en activiteiten uit zonder deze in vraag te stellen.

In veel organisaties is er doorheen de jaren een echte ”silo-cultuur” ontstaan. Iedereen werkt binnen zijn vakje, in een onderdeel van het geheel. Vaak ontbreekt het beeld van het totale overzicht van alle activiteiten.

Dit zijn allemaal kenmerken van industriële bedrijven uit de vorige eeuw. Het soort bedrijven dat we in onze Westerse maatschappij steeds meer zien verdwijnen omdat de kosten hier te hoog worden om te produceren.

Willen onze Westerse organisaties de omschakeling maken van het industriële tijdperk naar een organisatie van kenniswerkers, dan hebben we andere kwaliteiten of talenten nodig.


Talenten voor de toekomst.

Talenten voor de 21ste eeuw zijn vaak vaardigheden die we nu nog niet op school ontwikkelen. Het zijn geen kwaliteiten waar je in het onderwijs van vandaag hoge punten mee scoort.

Het zijn echter wel de kwaliteiten die multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers van nature bezitten.

De kinderen die vandaag op school niet in de spotlichten staan omdat deze talenten als ”probleem” aanzien worden. Alle aandacht gaat naar het verbeteren van vaardigheden, waar zij van nature niet sterk in zijn. Hierdoor krijgen deze leerlingen niet de aandacht die ze verdienen om deze natuurlijke en bijzondere talenten verder te ontwikkelen!


Wat zijn die bijzonder gegeerde kwaliteiten?

Onderstaand lijstje zijn de talenten zoals ze besproken werden op de Europese NSN conferentie in 2012:

Overzicht kwaliteiten voor de 21ste eeuw NSN conferentie

Het World Economic Forum heeft onderstaande lijsten opgemaakt in 2018: aan de linkerkant de kwaliteiten die belangrijker worden. In de rechterkolom de kwaliteiten die in de toekomst aan belang zullen inboeten.

World Economic Forum 2022 skills outlook


Rationeel denken aan zet!

Met begripsdenken, ook wel rationeel of taaldenken genoemd, scoorde je zeer goed in de voorbije decennia. Het aantal mensen dat begripsdenker is, bedraagt volgens onderzoek van Linda Kreger-Silverman 25% van de populatie. Bedrijven, organisaties en scholen zijn op dit moment nog hoofdzakelijk rationeel gestructureerd.

Terwijl volgens datzelfde onderzoek, het aantal beelddenkers of ook wel visueel-ruimtelijke denkers genoemd, 30% van de populatie bedraagt.

Ongeveer 45% van de populatie kan vlot schakelen tussen beelddenken en begripsdenken. Hoewel elke persoon uit deze groep ook een lichte voorkeur heeft: 30% van deze groep verkiest beelddenken en 15% begripsdenken.

Als je de groep beelddenkers in zijn totaliteit bekijkt, als zijnde alle mensen met een voorkeur voor beelddenken, dan is dit 60% van de mensen!

Beelddenkers worden nu vaak gezien als mensen met een handicap, stoornis of beperking omdat ze ”anders denken, anders kijken, anders werken” kortom anders zijn.
Maar zoals hierboven vermeld, bezitten deze beelddenkers de “gave” en dus de talenten van de toekomst.


verdeling  beelddenkers begripsdenkers in een groep


Talent van de 21ste eeuw: samenwerken!

Deze 5 grote domeinen (*) zijn terug te vinden in de internationale literatuur als de talenten van de toekomst:

  • herkaderen en herformuleren
  • testen en experimenteren
  • empathie en verbeelding
  • visuele communicatie
  • samenwerken

Kwaliteiten die de meeste beelddenkers van nature bezitten. Begripsdenkers hebben het met een aantal van deze kwaliteiten moeilijker.

(*) Leestip

Elk van deze 5 grote domeinen uit de internationale literatuur, komen uitgebreid aan bod in een 5-delige artikelen reeks. Het eerste artikel in deze reeks is : Waarom omkeren en omdenken (deel1)


Samenwerken = Bruggen bouwen

Aangezien begripsdenken of beelddenken totaal verschillend zijn maar wel evenwaardig, ben ik er van overtuigd dat samenwerken en met elkaar in gesprek gaan, de belangrijkste talenten voor de toekomst zullen zijn.

Elke voorkeur, begripsdenken of beelddenken, heeft sterke troeven en minder ontwikkelde kanten. Aangezien ieder van ons verschillende talenten of kwaliteiten heeft, kunnen we meer bereiken door samen te werken.

Ieder van ons laten uitblinken met zijn of haar talenten.
De verschillen zullen het verschil maken in de toekomst! Als we ieders kwaliteiten samenbrengen, bepalen de verschillen de meerwaarde die een groep of team heeft.


Praktische tips om succesvol verbindend samen te werken!


Start met bruggen te bouwen, is kiezen voor jezelf. Om zelfzeker elk gesprek aan te gaan zodat je samen met je team, collega’s, klanten of leveranciers voluit kan inzetten op de best mogelijke samenwerking. Waar een betere efficiëntie en meer productiviteit, in de plaats komen van ergernis en frustratie. Daar wil ik jou mee helpen.

Begin vandaag en vraag nu een gesprek aan.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel.
Saskia werkt met creatieve en innovatieve ondernemers en leidinggevenden.
Ze creëert rust en vergroot het zelfvertrouwen zodat ze de positieve invloeden ontdekken van efficiëntere communicatie om verbindend samen te werken met hun team, collega’s, klanten en leveranciers.
Het resultaat is vermindering van stress en frustratie waardoor het werkplezier toeneemt, de productiviteit stijgt en de efficiëntie verhoogt.


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 4 februari 2015. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten uit de praktijk. De laatste update gebeurde op 20 juni 2019.


Bron afbeeldingen: Numentum & World Economic Forum


Opmerking:

Andere benamingen om beelddenkers te benoemen zijn onder andere:
multi-getalenteerde bruggenbouwer, visueel-ruimtelijke denker, beelddenker, multi-potentialist, multi-talented, maverick, learnatics, T-shaped professional, Tree-Shaped profile, creatieve generalist, multipassionates, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, een overtreffende trap professional, jack of all trades, master of none, …

Vorige

Volgende

4 Reacties

  1. Peter Kalmijn

    Saskia, ik herken deze skills voor de 21e eeuw. Zelf ben ik een Business Informatie Analist bij een groot bedrijf, een ook een visual-spacial thinker. Heel recent is Visual Thinking toegevoegd aan het Business Analyst Book Of Knowledge, de BABOK 3.0. En dat bevestigd dat beelddenken (visual thinking) in ieder geval voor Business Analisten officieel een key-skill is voor de 21e eeuw!

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Wauw, dit is top & een mooie erkenning voor alle visueel-ruimtelijke denkers!

      Antwoord
  2. Theo van Emden

    Heel herkenbaar, Saskia
    als bouwkundige leerde ik dat de sterkte van de muur bepaald werd door de specie die de tenen verbond.
    als beeldhouwer leerde ik dat het niet gaat om rechte lijnen maar organische massa’s
    als activiteitenbegeleider met dementerenden leerde ik dat het niet om de “werkelijkheid” gaat maar om de beleving ervan.
    als mediator leerde ik dat samenwerken betekent dat je conflicten kan oplossen die nodig zijn om te leren dat we allemaal verschillend zijn
    als docent leer ik dat regels , net zo als in het verkeer, nodig zijn om elkaar te begrijpen, maar dat spelen met taal elke keer weer het feest van de verwondering mag zijn.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank je wel voor deze mooie aanvulling om verschillende facetten meet te nemen!

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen