Heb jij talenten voor de 21ste eeuw in huis?

Heb jij talenten voor de 21ste eeuw in huis?

Hoe werkt het nu?

In de meeste organisaties krijgen medewerkers opgelegde en goedgekeurde processen of procedures. Deze dienen stap voor stap gevolgd te worden. Medewerkers voeren taken en activiteiten uit zonder deze in vraag te stellen.

In veel organisaties is er doorheen de jaren een echte ”silo-cultuur” ontstaan. Iedereen werkt binnen zijn vakje, in een onderdeel van het geheel. Vaak ontbreekt het beeld van het totale overzicht van alle activiteiten.

Dit zijn allemaal kenmerken van industriële bedrijven uit de vorige eeuw. Het soort bedrijven dat we in onze Westerse maatschappij steeds meer zien verdwijnen omdat de kosten hier te hoog worden om te produceren.

Willen onze Westerse organisaties de omschakeling maken van het industriële tijdperk naar een organisatie van kenniswerkers, dan hebben we andere kwaliteiten of talenten nodig.

 

Talenten voor de toekomst.

Talenten voor de 21ste eeuw zijn vaak vaardigheden die we nu nog niet op school ontwikkelen. Het zijn geen kwaliteiten waar je in het onderwijs van vandaag hoge punten mee scoort.

Het zijn echter wel de kwaliteiten die beelddenkers van nature bezitten. De beelddenkers die vandaag op school niet in de spotlichten staan omdat deze talenten als ”probleem” aanzien worden. Hierdoor krijgen ze niet de aandacht die ze verdienen in het onderwijs.

 

Wat zijn die bijzonder gegeerde kwaliteiten?

 

Numentum: Kwaliteiten voor de 21ste eeuw

 

 

Rationeel denken aan zet !

Met begripsdenken, ook wel rationeel of taaldenken genoemd, scoorde je zeer goed in de voorbije decennia. Het aantal mensen dat begripsdenker is, bedraagt volgens onderzoek van Linda Kreger-Silverman 25% van de populatie. Bedrijven, organisaties en scholen zijn op dit moment nog hoofdzakelijk rationeel gestructureerd.

Terwijl volgens datzelfde onderzoek, het aantal beelddenkers of ook wel visueel-ruimtelijke denkers genoemd, 30% van de populatie bedraagt.

Ongeveer 45% van de populatie kan vlot schakelen tussen beelddenken en begripsdenken. Hoewel elke persoon uit deze groep ook een lichte voorkeur heeft: 30% van deze groep verkiest beelddenken en 15% begripsdenken.

Als je de groep beelddenkers in zijn totaliteit bekijkt, als zijnde alle mensen met een voorkeur voor beelddenken, dan is dit 60% van de mensen !

Beelddenkers worden nu vaak gezien als mensen met een handicap, stoornis of beperking omdat ze ”anders denken, anders kijken, anders werken” kortom anders zijn.
Maar zoals hierboven vermeld, bezitten deze beelddenkers de “gave” en dus de talenten van de toekomst.

 

Numentum: verdeling aantal beelddenkers & begripsdenkers

Talent van de 21ste eeuw: samenwerken !

Deze 5 grote domeinen zijn terug te vinden in de internationale literatuur als de talenten van de toekomst:

    • herkaderen en herformuleren
    • testen en experimenteren
    • empathie en verbeelding
    • visuele communicatie
    • samenwerken

 

Kwaliteiten die de meeste beelddenkers van nature bezitten. Begripsdenkers hebben het met een aantal van deze kwaliteiten moeilijker.

Aangezien begripsdenken of beelddenken totaal verschillend zijn maar wel evenwaardig, ben ik er van overtuigd dat samenwerken en met elkaar in gesprek gaan, de belangrijkste talenten voor de toekomst zullen zijn.

Elke voorkeur, begripsdenken of beelddenken, heeft sterke troeven en minder ontwikkelde kanten. Aangezien ieder van ons verschillende talenten of kwaliteiten heeft, kunnen we meer bereiken door samen te werken.

Ieder van ons laten uitblinken met zijn of haar talenten.
De verschillen zullen het verschil maken in de toekomst! Als we ieders kwaliteiten samenbrengen, bepalen de verschillen de meerwaarde die een groep of team heeft.

 

Leestip

Elk van deze 5 grote domeinen uit de internationale literatuur, komen uitgebreid aan bod in een 5-delige artikelen reeks. Het eerste artikel in deze reeks: Waarom omkeren en omdenken (deel1)

 

Andere artikelen die je mogelijk interesseren:

 

 

Heb jij talenten van de 21ste eeuw? En ga jij hier al mee aan de slag?

Laat je reactie onderaan na. Ik hoor graag van je!

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet

Bron afbeeldingen: Numentum

 

Opmerking:

Andere benamingen om beelddenkers te benoemen zijn onder andere: multi-getalenteerde bruggenbouwer, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

 

4 Reactie's
  • Theo van Emden
    Geplaatst op 18:58h, 25 mei Beantwoorden

    Heel herkenbaar, Saskia
    als bouwkundige leerde ik dat de sterkte van de muur bepaald werd door de specie die de tenen verbond.
    als beeldhouwer leerde ik dat het niet gaat om rechte lijnen maar organische massa’s
    als activiteitenbegeleider met dementerenden leerde ik dat het niet om de “werkelijkheid” gaat maar om de beleving ervan.
    als mediator leerde ik dat samenwerken betekent dat je conflicten kan oplossen die nodig zijn om te leren dat we allemaal verschillend zijn
    als docent leer ik dat regels , net zo als in het verkeer, nodig zijn om elkaar te begrijpen, maar dat spelen met taal elke keer weer het feest van de verwondering mag zijn.

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 09:26h, 29 mei Beantwoorden

      Dank je wel voor deze mooie aanvulling om verschillende facetten meet te nemen!

  • Peter Kalmijn
    Geplaatst op 16:22h, 17 september Beantwoorden

    Saskia, ik herken deze skills voor de 21e eeuw. Zelf ben ik een Business Informatie Analist bij een groot bedrijf, een ook een visual-spacial thinker. Heel recent is Visual Thinking toegevoegd aan het Business Analyst Book Of Knowledge, de BABOK 3.0. En dat bevestigd dat beelddenken (visual thinking) in ieder geval voor Business Analisten officieel een key-skill is voor de 21e eeuw!

    • Saskia Smet
      Geplaatst op 11:42h, 19 september Beantwoorden

      Wauw, dit is top & een mooie erkenning voor alle visueel-ruimtelijke denkers!

Geef een reactie