Selecteer een pagina

Heb jij talenten voor de 21ste eeuw in huis als multi-getalenteerde bruggenbouwer?

Dat we in de 21ste eeuw andere vaardigheden nodig hebben dan de vorige eeuw, daar is iedereen het over eens. Welke talenten in de toekomst nodig zullen zijn, wordt duidelijker. Alleen deze talenten leren we jongeren nog steeds niet ontwikkelen op school. Ook al bezitten de meeste  multi-getalenteerde bruggenbouwers deze kwaliteiten als natuurlijke talenten, ook in dit geval stimuleren we het gebruik en de ontwikkeling niet.


Hoe werken bedrijven vandaag?

In de meeste organisaties krijgen medewerkers opgelegde en goedgekeurde procedures om hun taken uit te voeren. Deze werkinstructies dienen ze stap voor stap te volgen. Medewerkers voeren deze activiteiten uit zonder de verschillende stappen in vraag te stellen.

In veel organisaties is er door deze manier van werken doorheen de jaren een echte ”silo-cultuur” ontstaan. Iedereen werkt binnen zijn vakje, in een onderdeel van het geheel. Vaak ontbreekt het beeld met het totale overzicht van alle activiteiten.

Dit zijn allemaal kenmerken van industriële productie bedrijven uit de vorige eeuw. Het type bedrijven dat we in onze Westerse maatschappij steeds meer zien verdwijnen omdat de kosten in Europa te hoog worden om te produceren.

Willen onze Westerse organisaties de omschakeling maken van het industriële tijdperk naar een organisatie van kenniswerkers, dan hebben we medewerkers met andere kwaliteiten of talenten nodig.


Waarom is er weinig aandacht voor 21ste eeuwse kwaliteiten?

Talenten voor de 21ste eeuw zijn geen kwaliteiten waar je in het onderwijs van vandaag hoge punten mee scoort omdat deze nog niet behoren tot de basisvaardigheden die elke leerling op school moet bezitten.

Het zijn echter wel de kwaliteiten die multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers van nature bezitten.

Deze kinderen staan op school niet bekend als uitmuntende leerlingen omdat hun talenten vandaag nog als probleem aanzien worden:

  • Dit probleem veroorzaakt een tekort en wijst op een onderontwikkelde basisvaardigheid.
  • Daardoor gaat alle aandacht naar het verbeteren van deze basisvaardigheden. Maar net in deze vaardigheden zijn deze profielen van nature geen uitblinkers. Deze ontwikkelen kost hen dus veel extra energie om het minimum te behalen.
  • Hierdoor hebben deze leerlingen geen energie meer over en krijgen ze geen extra begeleiding om hun natuurlijke talenten verder kunnen ontwikkelen!


Wat zijn die bijzonder gegeerde kwaliteiten?

Onderstaande tabel geeft de lijst van talenten zoals ze besproken werden op de Europese NSN conferentie in Kopenhagen (mei 2012) gecombineerd met de natuurlijke kwaliteit van beelddenkers, zoals creativiteit, kritisch denken, probleem oplossend denken,productiviteit, communicatie, samenwerking, technische vaardigheden.


Welke vaardigheden heb je nodig in de 21ste eeuw?


Het World Economic Forum maakt al enkele jaren overzichten van vaardigheden die we in de toekomst meer of minder zullen nodig hebben. Hieronder vind je het overzicht zoals het opgemaakt werd in 2018: aan de linkerkant de kwaliteiten die belangrijker worden. In de rechterkolom de kwaliteiten die in de toekomst aan belang zullen inboeten.

Wat zijn die bijzonder gegeerde kwaliteiten in de toekomst?



Welke kwaliteiten heb je nodig in de 21ste eeuw?

Het rationele denken is nog steeds aan zet! Als je sterk bent in begripsdenken, ook wel rationeel of taaldenken genoemd, scoorde je de voorbije jaren zeer goed op school en op het werk.

Het aantal mensen dat een voorkeur heeft voor begripsdenken, bedraagt volgens onderzoek van Linda Kreger-Silverman 25% van de populatie. Bedrijven, organisaties en scholen zijn vandaag nog hoofdzakelijk rationeel georganiseerd en gestructureerd.

Terwijl volgens datzelfde onderzoek, het aantal mensen met een voorkeur voor beelddenken 30% van de populatie bedraagt  (zie onderaan dit artikel (*) voor andere benamingen van dezelfde profielen).

Ongeveer 45% van de leden in een groep kan vlot wiselen tussen beelddenken en begripsdenken. Hoewel elke persoon uit deze groep ook een lichte voorkeur heeft: 30% van deze groep verkiest beelddenken en 15% begripsdenken.

Als je in een groep alle mensen met een voorkeur voor beelddenken in zijn totaliteit bekijkt, als zijnde alle mensen met een voorkeur voor beelddenken, dan is dit 60% van de groepsleden.


Beelddenkers bezitten vaardigheden nodig in de 21ste eeuw



Beelddenkers worden nu vaak gezien als mensen met een handicap, stoornis of beperking omdat ze anders denken, anders kijken en anders werken. Omdat ze de dingen anders aanpakken, wijken ze af van de standaarden op het werk.

Maar zoals hierboven vermeld, bezitten deze beelddenkers dus de talenten van de toekomst.


De talenten van de toekomst

Elk artikel uit deze reeks geeft meer informatie over de één van de 5 kwaliteiten voor de toekomst die in de internationale literatuur beschreven zijn.  Voor de meeste beelddenkers zijn dit natuurlijke talenten die nu nog onder benut worden:

Dit zijn allemaal kwaliteiten die de meeste beelddenkers van nature bezitten. Begripsdenkers hebben veel meer moeite om een aantal van deze vaardigheden te ontwikkelen.


Samenwerken = Bruggen bouwen

Aangezien begripsdenken of beelddenken totaal verschillend zijn maar wel evenwaardig, hebben we beide profielen nodig in de teams en bedrijven van de toekomst.

Elke voorkeur, begripsdenken of beelddenken, heeft sterke troeven en minder ontwikkelde kanten. Aangezien ieder van ons verschillende talenten of kwaliteiten heeft, kunnen we meer bereiken door samen te werken.

De verschillen zullen het verschil maken in de toekomst, terwijl we vandaag nog te veel kijken naar deze verschillen als tekorten of afwijkingen ten opzichte van de standaard. Een standaard die we de voorbije jaren ontwikkeld hebben, maar meer dan waarschijnlijk in de toekomst onvoldoende zal zijn om te kunnen overleven.

Als we mensen samenbrengen en hun kwaliteiten bundelen, bepalen de verschillen de meerwaarde die een groep of team heeft.

Samenwerken en met elkaar in gesprek gaan, zullen de belangrijkste talenten voor de toekomst zijn.


Op welke manier kan je de verschillen in teams inzetten als extra meerwaarde voor de groep?
Hoe gebruik je de unieke kwaliteiten van multi-getalenteerde bruggenbouwers op een positieve en duurzame manier?
Resultaat: Verhoging van de efficiëntie en productiviteit en meer rust in de groep.
Wil jij hier meer over weten?

Vraag nu je kennismakingsgesprek aan.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Wat doet Saskia Smet van Numentum?

Saskia werkt met multi-getalenteerde ondernemers en leidinggevenden die zich herkennen in de kenmerken van beelddenken. Leiders die met hun unieke kwaliteiten op een positieve manier willen bijdragen aan het succes van bedrijven. Door voorbij het label ‘beelddenken’ te kijken zodat je op een constructieve manier de collega’s, medewerkers, klanten of leveranciers met de juiste kennis kan samenbrengen.

Efficiënter door verbindend samenwerken & zelfzorg voor multi-getalenteerde leiders
Bedrijfsadvies, sparring partner, facilitator, trainer, coach & mentor


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 4 februari 2015. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 30 maart 2020.


Bron afbeeldingen: Numentum & World Economic Forum


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenker profielen zijn onder andere: 

visueel-ruimtelijke denker, multi-getalenteerde bruggenbouwer, multi-talent leider, multi-talent leader, polymath, multi-potentialist, multi-talented, maverick, learnatics, T-shaped professional, Tree-Shaped profile, creatieve generalist, multipassionates, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, een overtreffende trap professional, jack of all trades, master of none, …

Vorige

Volgende

4 Reacties

  1. Peter Kalmijn

    Saskia, ik herken deze skills voor de 21e eeuw. Zelf ben ik een Business Informatie Analist bij een groot bedrijf, een ook een visual-spacial thinker. Heel recent is Visual Thinking toegevoegd aan het Business Analyst Book Of Knowledge, de BABOK 3.0. En dat bevestigd dat beelddenken (visual thinking) in ieder geval voor Business Analisten officieel een key-skill is voor de 21e eeuw!

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Wauw, dit is top & een mooie erkenning voor alle visueel-ruimtelijke denkers!

      Antwoord
  2. Theo van Emden

    Heel herkenbaar, Saskia
    als bouwkundige leerde ik dat de sterkte van de muur bepaald werd door de specie die de tenen verbond.
    als beeldhouwer leerde ik dat het niet gaat om rechte lijnen maar organische massa’s
    als activiteitenbegeleider met dementerenden leerde ik dat het niet om de “werkelijkheid” gaat maar om de beleving ervan.
    als mediator leerde ik dat samenwerken betekent dat je conflicten kan oplossen die nodig zijn om te leren dat we allemaal verschillend zijn
    als docent leer ik dat regels , net zo als in het verkeer, nodig zijn om elkaar te begrijpen, maar dat spelen met taal elke keer weer het feest van de verwondering mag zijn.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank je wel voor deze mooie aanvulling om verschillende facetten meet te nemen!

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen