Testversie Spielerei of zinvol? (deel 2)

Testversie Spielerei of zinvol? (deel 2)

artikel Testversie Spielerei of zinvol? (deel 2)

Testversie als experiment?

In de literatuur vind je 5 talenten die in de 21ste eeuw aan belang zullen winnen, terugkomen. Multi-getalenteerde bruggenbouwers(*) bezitten deze kwaliteiten als natuurlijke talenten.

Dit is het tweede artikel uit een reeks van 5 gebaseerd op de talenten van de toekomst (zie Heb jij de talenten van de 21ste eeuw?) : Testen en experimenteren.

Op welke manier kunnen multi-getalenteerde bruggenbouwers dit talent verzilveren?

 

Testen en experimenteren

Multi-getalenteerde bruggenbouwers leren al doende, niet uit een boek of procedure. Om een handleiding te lezen en te volgen hebben ze geen geduld.

Het zijn doeners in plaats van alles eerst volledig theoretisch uit te schrijven of te onderbouwen. Hebben ze een idee, dan gaan ze direct van start. Testen en proberen zodat ze direct in parktijk zien of iets al dan niet werkt.

Lastiger als je anderen mee wil krijgen om je idee uit te werken, terwijl je zelf nog zoekt naar alle details om het te realiseren. Hoe leg je uit waarover het gaat als er nog geen structuur is?

Een eerste ruw experiment, geeft inzicht in het concept idee. Het kan anderen laten zien welke richting je uitgaat.

 

Wanneer is iets klaar?

Voor een multi-getalenteerde bruggenbouwers is een idee nooit af. Ze blijven constant hun ideeën bijstellen op basis van elk nieuw element of nieuw stukje informatie dat ze oppikken. In het multi-getalenteerde bruggenbouwers hoofd, is dit een evidentie. Maar voor een omstaander lijkt het wispelturigheid en inconsistentie. Het concept is warrig en totaal chaotisch. Heb je een eerste ruwe testversie van je idee, gebruik dit dan om te tonen wat je bedoelt.

 

knutselgerief om testversie te maken

 

Hyperlinken in je hoofd

Als dit jouw natuurlijke manier van werken is, dan kan dit behoorlijk vervelend zijn voor je klanten, collega’s of medewerkers.

Jij denkt super snel en denkt associatief. Dit wil zeggen dat de ene gedachte je bij iets totaal anders kan brengen. Vergelijkbaar met hoe je op een computer via de ene pagina met een hyperlink op een totaal andere pagina terecht komt.

Combineer je dit associatieve denken met paar stappen in je hoofd die je niet vermeldt, dan begrijp je dat toehoorders je moeilijk kunnen volgen. Ze kunnen immers niet in je hoofd meekijken!

Ook al ben je dan de leidinggevende of zaakvoerder, de kans is reëel dat medewerkers of klanten afhaken. Je medewerkers kunnen een afwachtende houding aannemen totdat jij hen verteld wat ze moeten doen. Terwijl jij net verwacht dat ze in dit vroege ontwikkelingsstadium gaan meedenken. Mogelijke verwacht je dat ze initiatief nemen om de eerste testversie te verbeteren. Jij wil graag hun indrukken en feedback horen.

 

prototype testversie

 

Hoe kunnen prototypes het verschil maken?

Maak van je projectideeën snelle prototypes. Deze hoeven verre van perfect te zijn. Een eerste versie op basis van knutselmateriaal uit de lagere school, kan wonderen doen!

"Een beeld zegt meer dan 1000 woorden."

 

Je voorkomt dat je chaotisch verhaal heel veel uitleg vergt. Zoeken naar het juiste woord en de nuance kost jouw tijd. Daarnaast dienen je toehoorders tijd en geduld op te brengen om te luisteren naar je onsamenhangend betoog. Het vraagt een investering voor elke betrokken partij. Zonder garantie dat je elkaar goed begrijpt waardoor de frustratie en het onderlinge wantrouwen zal groeien.

Maar de allerbelangrijkste reden om snel een ruwe testversie te creëren, is om anderen uit te nodigen om mee te helpen. Mogelijk zijn je collega’s of medewerkers minder sterk om zelf nieuwe ideeën te bedenken. Ze bezitten wel waardevolle kennis en informatie over de materie.

Zo’n prototype geeft mensen niet alleen een beeld van de situatie maar nodigt hen uit om deze eerste experimentele versie te verbeteren en te verfijnen. De eerste testversie, lijkt veel op knippen en plakken met de materialen die voorhanden zijn. Het heeft in geen enkel opzicht “perfect” te zijn. Zie het als een 3 dimensionale versie van een eerste ruwe schets op papier.

 

Overal ligt inspiratie

Multi-getalenteerde bruggenbouwers vinden inspiratie in de wereld om hen heen, zoals: uit wat ze geleerd hebben, wat ze gestudeerd hebben, uit (werk)ervaring maar net zo goed elke indruk, informatieflits, bedrijfsbezoek, televisie, computer, een affiche die ze onder weg naar kantoor in een flits hebben zien passeren, …

Het geeft inspiratie en nieuwe inzichten. Ze brengen al deze informatie samen om te combineren tot nieuwe ideeën. Ze kopiëren zelden iets klakkeloos maar passen het idee direct aan aan hun situatie.

 

knutselgerief kantoor testversie

 

Leidinggevende, geef zelf het voorbeeld

De kracht van zo’n multi-getalenteerde bruggenbouwer is dat ze al doende leren. Van nature verloopt dat met vallen en opstaan. Onze maatschappij straft fouten maken echter nog steeds af. Dus geef zelf het goede voorbeeld als leidinggevende dat fouten maken mag. Doe actief mee aan het bouwen van prototypes om ideeën te testen!

 

Spielerei of zinvol?

Vaak weten multi-getalenteerde bruggenbouwers intuïtief wel wat werkt en wat niet. De rationele elementen – zeg maar feiten en data – ontbreken vaak bij het ontstaan van iets nieuws. Terwijl medewerkers of klanten dit wel direct zien.

Op zo’n moment ken een prototype wonderen doen. Om tastbaar te maken waar het overgaat en anderen uit te nodigen om mee te denken.

Het lijkt misschien wel spielerei, maar eigenlijk geef je het signaal aan anderen: “Hey we zijn wel degelijk bezig en werken naar een tastbaar resultaat waar we allemaal voordeel uithalen.”

Snel testen geeft een goede indicatie of een idee kan uitgroeien tot een werkbaar systeem. Soms falen experimenten, ook dat hoort er bij. Het goede nieuws is door snelle prototypes te ontwikkelen, merk je dit als team veel sneller.

Indien de eerste test aantoont dat dit nooit zal werken, kan je het project vroegtijdig afsluiten. Hoe sneller de eerste testversie beschikbaar is, hoe makkelijker je dit concept kan bijsturen. Hierdoor kan je flink wat besparen op onnodige en dure ontwikkelingskosten en verspilling van kostbare tijd!

 

Herkenbaar?

Laat van je horen en deel jouw ervaringen.

 

In het volgende artikel nemen we de volgende stap onder de loep: Empathie en verbeelding.

De 5 kwaliteiten die terug te vinden zijn in de internationale literatuur en in Heb jij de talenten van de 21ste eeuw? zijn:

  1. herkaderen en herformuleren
  2. testen en experimenteren
  3. empathie en verbeelding
  4. visuele communicatie
  5. samenwerken

 

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

 

(*)Opmerking:

Andere benamingen om een multi-getalenteerde bruggenbouwer te omschrijven zijn onder andere: beelddenker, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

 

&nbsp

4 Reactie's
  • peter hepp
    Geplaatst op 11:51h, 29 maart Beantwoorden

    Hoi Saskia,
    Heerlijk herkenbaar.
    Herkenning geeft mij rust.
    Het is zelfreflectie voor mij
    Herordenen van mijn hyperlinks
    Herladen ga ik weer verder na dit Zen moment

    Peter Hepp

  • Ilse Schorrewegen
    Geplaatst op 09:41h, 08 maart Beantwoorden

    Heel herkenbaar Saskia. Om die reden werk ik heel graag met tekeningen en ander beeldmateriaal ter ondersteuning van het verhaal dat ik probeer te vertellen.

    Ik volgde een opleiding ‘visual harvesting’ om hier beter in te worden, want van nature had ik weinig tekentalent vond ik van mezelf. Vandaag heb ik nog steeds geen tekentalent, maar wel de vaardigheid om een verhaal visueel over te brengen.

    Het is ontzettend verhelderend om met 2 of meerdere mensen naar één beeld te kijken en te bevragen wat iedereen ziet: gegarandeerd zien verschillende mensen verschillende dingen…dat helder krijgen, is de start van elke verbindende dialoog in mijn ervaring.

Geef een reactie