Waarom? Daarom!

Waarom? Daarom!

Waarom? Daarom! zonder uitleg, geeft ergernis en frustratie

Waarom? Klinkt vertrouwd?

Je hoorde het vroeger als kind waarschijnlijk om de haverklap.

Wat gebeurde er op zo’n moment met je? Wat ging er in jou om?

Je probeerde te volgen in de klas bijvoorbeeld; De logica op te bouwen; De stof onder de knie te krijgen; Te begrijpen waar het over ging; Welke elementen belangrijk waren;

En ondertussen bleef je vooral zoeken waar dit stukje kennis of informatie thuis hoorde in jouw brein. Waar deze kennis een plekje zou krijgen en op welke manier dit verbonden is met het geheel.

Voorbeeld:

Deze week gaan we leren over de boerderij. Voor de meeste kinderen is dit genoeg informatie om het geheel te kunnen begrijpen.

Voor jou bracht deze boodschap een hele reeks beelden op gang in jouw hoofd. Je gedachten vlogen alle kanten uit: naar de boerderij dieren, de moestuin, de tractor en de akkers, de varkens in de stal en de koeien in de wei, de hond en de kat, de boer en boerin en hun kinderen. Wat waren die kinderen toch echte gelukzakken omdat die altijd in de velden mochten spelen…

Je gedachten zijn overal maar niet meer in de klas. Je zit in een droomwereld … en dus krijg je een opmerking dat je niet aandachtig aan het volgen bent.

 

Waarom voorbeeld boerderij communicatie

 

Klinkt dit je bekend in de oren?

 

Ja, maar dat was vroeger! Of toch niet?

Wel dit gebeurt op dit moment nog steeds!

Stel dat je verplicht op cursus moet. Zonder te begrijpen waarom deze opleiding zo belangrijk voor je is. Op welke manier deze kennis je vooruit kan helpen op je werk.

Wat de logica is, … enz.

 

Hoe voelt dat voor je?

Je hebt het al razend druk zonder die cursus en toch verplicht de directeur jou om nu die 5 daagse opleiding te volgen.

Wat pik je van die cursus op?

  • Gewoon klakkeloos van buiten leren omdat het moet?
  • Of kies je om te blijven zoeken tot je begrijpt wat het verband is met jouw werk en kennis zodat je de stof met de juiste informatie kan verbinden? Je gaat dus vragen stellen om jouw beeld te vervolledigen. Gevolg: jouw vragen wekken irritatie op de docent!

Je hebt vast beide opties al ervaren of uitgeprobeerd?

 

Wat is hier aan de hand?

Zo lang je als multi-getalenteerde bruggenbouwer geen verbanden ziet, blijf je zoekend. Je hebt de verbinding nodig om de nieuwe informatie aan vast te koppelen in je brein.

voorbeeld

Als we teruggaan naar het voorbeeld van hierboven op school, kan deze boodschap van de juf volstaan om het kader te schetsen: “Deze week leren we over de boerderij. Vandaag bekijken we de kleine boerderij dieren.”

Dit is voldoende informatie om aandachtig te blijven luisteren en de leerstof te onthouden.

Eens je een kader of een verband hebt, gaat het makkelijk en leer je onwaarschijnlijk snel. Op deze wijze zit de informatie ook in jouw hoofd en vingers verankerd.
Je kan de kennis in alle mogelijke situaties gaan toepassen omdat je die verbinding maakt met alle kennis en informatie die je hebt.

Je maakt dus als het ware een soort kennis-netwerk-verbinding in je brein. Een brug tussen de nieuwe informatie en datgene wat al in je geheugen aanwezig is.

Met andere woorden je leert niet in vakjes of onderwerp per onderwerp. Alles hoort bij elkaar en is onderling verbonden in jouw hoofd!

“Waarom?” is extra achtergrond informatie die je nodig hebt om nieuwe kennis een plek te geven of te kaderen.

Dit geldt echter net zo in dagdagelijkse situaties!

 

Hoe werkt dat in andere situaties?

Stelt je collega of leidinggevende je een vraag, dan treedt een vergelijkbaar mechanisme in werking.

Met dat verschil dat je geoefend bent om met de kennis die je al bezit en datgene wat je begrijpt van de vraag, aan de slag te gaan.

Je gaat dus een en ander zelf verder invullen vanuit jouw vooronderstelling of voorkennis van gelijkaardige situaties. Het beeld van de situatie wordt verder bijgekleurd. Je vertrekt dus van wat je denkt dat jouw gevraagd wordt.

En zo kan je de bal wel eens helemaal misslaan. Waardoor je een opdracht uitvoert op een manier die helemaal niet zo gevraagd was. Hierdoor ontstaat ergernis en frustratie omdat jij blijkbaar niet of slecht geluisterd hebt.

Omgekeerd kan natuurlijk ook. Je geeft een medewerker een opdracht en zit dat er iets helemaal anders gedaan wordt. Frustratie en tijdverlies omdat je alles opnieuw dient uit te leggen.

Ergernis aan beide kanten omdat jij je opdracht zo onduidelijk geeft. waarom jij het altijd zo ingewikkeld maakt in plaats van gewoon te zeggen wat ze moeten doen.

 

waarom spreken spreker misverstanden

 

“Waarom?” = cruciaal!

Als multi-getalenteerde bruggenbouwer kan je leren om je boodschap duidelijk en verstaanbaar over te brengen. Er zijn veel goede communicatie modellen.

Alleen deze beantwoorden nooit de cruciale “Waarom?” vraag voor jou. De informatie die je nodig hebt om te weten op welke plek in jouw geheugen bijkomende informatie of de oplossing te vinden is.

 

Brug-Methode

Daarom ontwikkelde ik voor Numentum de “Brug-Methode”.

De methode geeft theoretische achtergrondinformatie die multi-getalenteerde bruggenbouwers nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Door je bewust te worden van wat er anders loopt, ontdek je mogelijke opties om het op een positieve manier om te buigen in jouw voordeel.

Meer weten over deze methode?

Volg het introductie webinar

 

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

 

Opmerking:

Andere benamingen om beelddenkers te benoemen zijn onder andere: multi-getalenteerde bruggenbouwer, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie