Selecteer een pagina

Waarom is een over-emotionele reactie op het werk, slecht voor je zelfvertrouwen?

Een over-emotionele reactie op het werk zorgt voor vervelende situaties en gênante taferelen. Menig multi-getalenteerde bruggenbouwer herkent dit wel. Waarom komt het juist bij deze profielen meer voor? Hoe herken en voorkom je dit patroon voordat het een negatieve invloed heeft op je zelfvertrouwen?


Wanneer nemen je emoties het van je over?

Als visueel-ruimtelijke denker of beelddenker neem je waar met alle zintuigen. Op deze manier  vorm je het totaal beeld van een situatie. Je neemt dus elke externe prikkel of emotie onbewust in je op.

Soms prikkelt iets je, zoals bijvoorbeeld een goedbedoelde opmerking of gebaar. Het raakt je zo sterk dat het jou emotioneel totaal onderuithaalt. Hoewel er geen enkele reden of directe aanleiding met jou persoonlijk lijkt te zijn.
Diezelfde prikkel kan iets zijn wat absoluut geen reactie uitlokt bij mensen die op dezelfde plaats aanwezig zijn of deelnemen aan het gesprek. Het is perfect mogelijk dat ze het niet eens opmerken.

Zo’n prikkel kan verbonden zijn aan iets uit je verleden:

  • negatieve gebeurtenis
  • nare ervaring of reactie
  • onterechte beoordeling of evaluatie

De herinnering veroorzaakt angst waardoor je brein het commando letterlijk overneemt: je raakt in paniek en emoties overvallen je. Emotionele zelfbescherming om je voor groter onheil te behoeden.


Overlevingsmechanisme herkennen op het werk

Veel beelddenkers zijn op dit vlak al meermaals niet serieus genomen en voor Drama Queen aanzien. Hoe frequenter dit gebeurt, hoe meer jouw onzekerheid groeit.  Hierdoor leer jij jezelf automatisch de reflex aan om het probleem bij jezelf te gaan zoeken.

Resultaat: De start van een neerwaartse spiraal die je zelfvertrouwen ondermijnt omdat jij:

  • jouw handelen en gedrag in vraag gaat stellen;
  • je onzeker voelt, leg je het probleem bij jezelf;
  • jezelf gaat aanpassen aan elke situatie waardoor je minder sterk in je schoenen staat.

Je kiest ervoor om jezelf aan te passen om niet op te vallen of om niet afgewezen te worden. Jouw brein komt in actie omdat het je wil beschermen. Voor een over-emotionele reactie word je in een werkomgeving afgestraft en daarvoor wil je brein je behoeden.

Dit soort patronen hebben jou in het verleden meermaals netelige situaties helpen vermijden. Tijdens je jeugd waren ze heel nuttig en zinvol. Nu je meer kennis en ervaring hebt, zijn ze irrelevant geworden waardoor deze oude patronen tegen jou werken.


Hoe bescherm je jezelf van de invloeden uit de omgeving?


Zelfbescherming ontwikkelen

Als multi-getalenteerde bruggenbouwer neem je alles op uit je omgeving. Je neemt de situatie als geheel waar.
Ben je in een gesprek met een andere persoon, dan voel je ook wat er speelt en onuitgesproken is. Gebeurt dit onbewust dan vervaagt het onderscheid tussen je gesprekspartner en jezelf:

  • Jouw realiteit is een beeld wat je opbouwt met alle informatie die je bewust en onbewust binnenkrijgt.
  • Omdat alles één is, weet je niet meer welke gevoelens en emoties van jou zijn en welke jij hebt overgenomen.
  • Elk nieuw element of informatie wordt direct door je brein verwerkt en toegevoegd aan het beeld. Alles gebeurt tegelijkertijd en is continu in verandering.

Stel dat je in gesprek bent met iemand die probeert weg te stoppen dat hij angstig is? Dan neem je ook die angst over en heb jij 2 opties om hiermee om te gaan:


Zit je op dat moment goed in je vel?

Geen probleem. Als je zeker bent van je stuk, zal je zelfvertrouwen je helpen om het onderscheid te maken: deze gevoelens zijn van mij, dit is van de ander.

De emoties van je collega of medewerker, hoef jij niet persoonlijk op te vatten. Laat jouw gemoedstoestand hierdoor niet beïnvloeden.

Accepteer dat de ander emotioneel reageert en kijk of je deze situatie kan veranderen door bijvoorbeeld te luisteren of extra informatie te bezorgen.


Hoe ga jij om met emoties op het wek als multi-getalenteerde bruggenbouwer


Emotionele zelfbescherming als jij je onzeker voelt.

In dit geval ga jij je eigen onzekerheid nog versterken door de angst van de ander mee over te nemen. Er is immers geen duidelijk onderscheid meer tussen je eigen angst en die van je gesprekspartner.

Automatisch zal jouw brein het oude patroon herkennen en jouw overlevingsmechanisme activeren. In dit geval herval jij dus in je oude overlevingsstrategie die bovendien veroorzaakt wordt door de emoties van een collega of medewerker.

Externe factoren liggen aan de basis waardoor jij over-emotioneel gaat reageren!


Hoe vermijd jij over-emotionele reacties?

Wees je bewust dat jij als multi-getalenteerde bruggenbouwer naar het geheel kijkt met al je zintuigen. Al deze verschillende elementen samen vormen jouw beeld van de situatie. In dit overzichtsbeeld maak jij geen onderscheid meer tussen de verschillende bronnen van de originele informatie.

Wil je voorkomen dat je externe prikkels van anderen jou doen hervallen in oude patronen, volg dan volgende 3 stappen:

  1. Blijf rustig zodat frustratie of stress niet de overhand neemt.
  2. Stel je eigen oordeel even uit.
  3. Kijk als neutrale en onpartijdige toeschouwer naar het gebeuren


Ga er niet automatisch vanuit dat de oorzaak bij jou ligt, maar durf kritisch kijken naar het geheel!

Leer een duidelijk onderscheid te maken tussen wat jouw gevoelens, gedachten of emoties zijn en die van je omgeving. Volgende vragen kunnen je hierbij helpen:

  • Wat gebeurt er hier eigenlijk?
  • Welke elementen spelen hier?
  • Waarom raakt deze situatie mij?

Je hebt de oorzaak of trigger nodig om te begrijpen welke oude patronen jouw emoties of reacties veroorzaken. Enkel met deze kennis kan je oude patronen vervangen door betere systemen.

Het werkt nooit door je emoties gewoon weg te drukken of te minimaliseren. Op deze manier gaan ze je blijven achtervolgen. Enkel voor jouw emoties of gedrag ben jij verantwoordelijk. Jij bent de enige die kan beslissen om een over-emotionele reactie door oude patronen te wijzigen zodat jouw zelfvertrouwen een boost krijgt.


Gun je zelfvertrouwen een stevige boost door tijd te reserveren voor zelfzorg.
Zelfverzekerd overkomen begint met elk gesprek aan te durven gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit gaat inzetten op de best mogelijke samenwerking.
Resultaat: De efficiëntie en de productiviteit nemen toe net zoals de rust in je team.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Wat doet Saskia Smet van Numentum?

Saskia werkt met multi-getalenteerde ondernemers en leidinggevenden die zich herkennen in de kenmerken van beelddenken. Leiders die met hun unieke kwaliteiten op een positieve manier willen bijdragen aan het succes van bedrijven. Door voorbij het label ‘beelddenken’ te kijken zodat je op een constructieve manier de collega’s, medewerkers, klanten of leveranciers met de juiste kennis kan samenbrengen.

Efficiënter door verbindend samenwerken & zelfzorg voor multi-getalenteerde leiders
Bedrijfsadvies, sparring partner, facilitator, trainer, coach & mentor


Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 10 november 2015. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 15 juni 2020.


Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenker profielen zijn onder andere: 

visueel-ruimtelijke denker, multi-getalenteerde bruggenbouwer, multi-talent leider, multi-talent leader, polymath, multi-potentialist, multi-talented, maverick, learnatics, T-shaped professional, Tree-Shaped profile, dwarsdenker, creatieve generalist, multipassionates, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, een overtreffende trap professional, jack of all trades, master of none, rebel, …

Welke benaming of label je ook verkiest, dit kan je helpen om rust te vinden: Je bent niet alleen er zijn nog mensen die zo denken en werken.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

Volgende

2 Reacties

  1. Petra

    Dit artikel komt voor mij op het juiste moment! Ik heb veel aan de reflectie vragen die me hopelijk gaan helpen om even boven de situatie te kunnen staan en te zien wat er gebeurt in plaats dat het me allemaal overkomt en ik niet meer weet wat ik er nu echt van vind en mee wil. Dank je wel. Mooie opdracht voor vandaag.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Graag gedaan en benieuwd om te horen waar het je brengt (antwoord gerust met een persoonlijk bericht!).

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen