Selecteer een pagina

Waardoor voel jij je onbegrepen als multi-getalenteerde bruggenbouwer?


Een misverstand is gauw gebeurd waardoor multi-getalenteerde bruggenbouwers zich makkelijk onbegrepen voelen. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden of oplossingen voor eenzelfde vraag of situatie mogelijk. Als ervan uit gegaan wordt dat er slechts 1 juist is, ontstaan problemen en frustratie.

De vraag verkeerd begrepen of de verkeerde vraag gesteld?

Je ziet ze wel eens passeren op sociale media:
Een scholier die de vraag compleet anders begrepen heeft maar op zijn manier wel met een briljante oplossing komt.

Het antwoord lijkt lachwekkend en absurd.
Meestal keurt de docent deze af zonder meer uitleg.

Terwijl het antwoord klopt, als je diezelfde opdracht op een andere manier leest. Vaak gaat het om een letterlijke of figuurlijker betekenis van woorden.

Keer je dit om, dan getuigt het ook van bijzonder inzicht: Deze persoon bezit de kwaliteit om vanuit een totaal andere invalshoek of perspectief te kunnen kijken naar dezelfde situatie.

Als je deze kwaliteit verder zou gaan ontwikkelen, creëert dit meerdere mogelijkheden dan dat ene juiste antwoord wat iedereen verwacht.

Beelddenkers interpreteren gestelde vragen soms totaal anders

Waar gebeurt dit nog?

Gebeurt dit enkel op de schoolbanken?

Wel neen!
Het gebeurt frequenter dan we vermoeden, misschien herken je jezelf in een of vergelijkbare situaties van onderstaande voorbeelden:

Op het werk

Je geeft een opdracht aan een teamlid of medewerker. De persoon in kwestie knikt bevestigend. Hij heeft je begrepen en gaat aan het werk.

Een tijd later zie je deze persoon acties ondernemen die niets met jouw vraag te maken hebben, terwijl hij er wel aan werkt. Bij het opleveren van de taak blijkt, het resultaat totaal iets anders dan datgene wat jij verwachtte. Jouw vraag was dus duidelijk onbegrepen of verkeerd geïnterpreteerd.

In het gezin

Ik herinner me jaren geleden een gelijkaardig voorval op weg met mijn kinderen van de parking aan de ene kant van een drukke weg naar een speeltuin aan de andere kant van de rijbaan.

Ik gaf mijn zoon de toestemming om alleen te stappen op het afgesloten pad van de parking tot aan het rode voetgangersverkeerslicht. Goed wetende dat er een voetgangerslicht is aan de rand van de weg dat op dat moment op rood stond.

Ik zie hem echter aanstalten maken gewoon de rijweg over te steken, terwijl het voetgangerslicht op rood stond en de auto’s aanstalten maakten om te vertrekken.
Toeterende auto’s. Ik kon hem nog net op tijd bij zijn arm van het zebrapad terug op het voetpad trekken.

Mijn eerste reactie was, boos worden tot ik aan zijn verschrikte gezicht merk dat er iets niet klopte. Dat er iets was wat ik niet gezien had.
Hij wees naar de middenberm. Al zijn aandacht was gericht op het rode voetgangerslicht op de middenberm tussen de 2 rijvakken in. Het licht aan de stoeprand stond inderdaad ook heel de tijd op rood, maar dit licht had hij totaal niet gezien.

Hoe ga je samen verder?

In beide voorbeelden, kan je boos worden. Je kan uitvliegen en foeteren dat hij beter naar je dient te luisteren, … dat hij nooit oplet. Niet weet waar hij mee bezig is enzovoort.

Boos worden, brengt niemand een stap vooruit. Integendeel er groeit frustratie aan beide kanten. Het creëert een verongelijkt gevoel en vooral een verlies van wederzijds vertrouwen.

Er ontstaat op zo’n momenten vaker een gevecht om gelijk te halen. Terwijl iedereen een beetje gelijk heeft en ook een deel ongelijk. Dit geeft enkel verliezers, geen winnaars.

Uitleggen dat we elkaar verkeerd begrepen hadden en beiden in de fout gegaan zijn, is nodig. Enkel op deze manier kunnen beiden van deze situatie leren en oplossingen zoeken voor de toekomst.

Hoe kan je onbegrepen voelen voorkomen?

Vertrek met een nieuwsgierige blik en kijk van hieruit naar de situatie. Stel vragen en probeer te begrijpen wat er aan de hand is. Aandachtig en geduldig luisteren is cruciaal.

S. Covey sprak jaren geleden in zijn boek “De 7 eigenschappen van effectief leiderschap” over eerst begrijpen alvorens begrepen te worden. Anders gezegd, probeer eerst te begrijpen wat er aan de hand is zonder oordeel. Daarna kan je een standpunt innemen en dit verdedigen.

Besef dat er altijd elementen of zaken zijn die je mogelijk over het hoofd gezien hebt. Dat jij vanuit één bepaalde hoek naar de situatie kijkt, terwijl er ook nog andere manieren mogelijk zijn.

Een drukke namiddag in Antwerpen …

Elke parkeerplaats in de straat is bezet. Een familie met kinderen en een kinderwagen is bezig om in te stappen in een geparkeerde auto. Het gezin neemt de tijd. Als laatste plooit vader de kinderwagen en stopt deze ook in de auto.

Ondertussen komt er een auto met een stel vrienden aangereden die geduldig wachten op de rijbaan tot de parkeerplaats van het gezin vrijkomt.

Opeens wil een andere auto in de straat zijn parkeerplaats verlaten. Onze vrienden maken plaats, zodat deze auto kan wegrijden. Op hetzelfde moment vertrekt de auto van het jonge gezin. De auto die aanstalten maakt om te vertrekken, rijdt weg en parkeert zich op de plaats van het jonge gezin.

Hierdoor ontstaat er een bitsige discussie met de wachtende vrienden. Ze beginnen de allochtone man uit te schelden en verwijten hem hun parkeerplaats in te pakken.

Tot een van de vrienden opmerkt dat de auto van de man voor een garage gestationeerd stond.
Mogelijk had hij zich daar tijdelijk gezet. Wachtend tot het jonge gezin was ingestapt, zodat hij de rijweg niet blokkeerde. Niemand van de vrienden had de andere auto zien toekomen. Hij stond daar ineens en mogelijk zelfs voor onze vrienden aankwamen.

Een misverstand is snel gebeurd als je maar een deel van het verhaal ziet

Een misverstand is gauw gebeurd …

We zien of horen vaak slechts een kant van het verhaal. Terwijl er meerdere mogelijk opties zijn.
Multi-getalenteerde bruggenbouwers zien vaak een andere optie dan de meest voor de hand liggende oplossing. Denk aan de voorbeelden hierboven.

Dit is een bijzondere kwaliteit. Je kan jezelf oefenen om in elke situatie meerdere opties te zoeken. Als je dit systematisch op elk moment gaat doen, ontwikkel je deze eigenschap verder.

Je traint jezelf om altijd meerdere opties te zien, zodat je bij elke uitdaging uit verschillende mogelijkheden kan kiezen. Hoe meer je dit gaat oefenen, hoe makkelijker dit zal gaan.

De volgende stap is om jezelf ook telkens in de schoenen van elke betrokken partij te zetten. Jouw kijk op een situatie of probleemstelling, gaat hierdoor veel uitgebreider en vollediger zijn.
Je kan letterlijk meerdere opties vergelijken en evalueren waardoor je rekening houdt met de noden en behoeften van alle betrokken partijen.

Win/Win/Win denken – ofwel de beste mogelijke oplossing zoeken op basis van de behoeften van de verschillende betrokkenen – is het logische gevolg en resultaat!

Wil je hier zelf bewuster mee aan de slag gaan?

Echt luisteren om te begrijpen alvorens in actie te schieten, levert inzichten en mogelijkheden. Het voorkomt dat jij de bal misslaat omdat je een totaal foute inschatting maakt van de situatie.

Het is de bewustwording van de onderlinge verschillen tussen mensen en de meerwaarde die je hiermee voor teams kan ontwikkelen, die mogelijkheden creëert!

Als jij gehoord wordt als multi-getalenteerde bruggenbouwer, betekent dit dat anderen je zien en serieus nemen. Jij wil ondanks je andere kijk op de situatie niets anders dan erkend worden voor de inzichten en informatie die je kan leveren voor de groep.

Beginnen met bruggen te bouwen op het werk, betekent bewust kiezen voor je persoonlijke stijl.
Zodat je zelfzeker elk gesprek durft aan te gaan waardoor je samen met je team, collega’s, klanten of leveranciers voluit kan inzetten op de best mogelijke samenwerking.
Resultaat: Een efficiëntere en productievere samenwerking in de groep.

Begin vandaag en vraag nu een gesprek aan.

Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Wat doet Saskia Smet van Numentum?

Saskia werkt met multi-getalenteerde ondernemers en leidinggevenden die zich herkennen in de kenmerken van beelddenken. Leiders die met hun unieke kwaliteiten op een positieve manier willen bijdragen aan het succes van bedrijven. Door voorbij het label ‘beelddenken’ te kijken zodat je op een constructieve manier de collega’s, medewerkers, klanten of leveranciers met de juiste kennis kan samenbrengen.

Efficiënter door verbindend samenwerken & zelfzorg voor multi-getalenteerde leiders
Bedrijfsadvies, sparring partner, facilitator, trainer, coach & mentor

Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 21 december 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update is gebeurd op 12 oktober 2020.

Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenker profielen zijn onder andere: 

visueel-ruimtelijke denker, multi-getalenteerde bruggenbouwer, multi-talent leider, multi-talent leader, polymath, multi-potentialist, multi-talented, maverick, learnatics, T-shaped professional, Tree-Shaped profile, creatieve generalist, multipassionates, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, een overtreffende trap professional, jack of all trades, master of none, …

Welke benaming of label je ook verkiest, dit kan je helpen om rust te vinden: Je bent niet alleen er zijn nog mensen die zo denken en werken.

Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor jou werken als je dit leert omdenken:
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt. Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten!


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen