Selecteer een pagina

“Waarom-vraag?” onbeantwoord, veroorzaakt twijfel bij beelddenkers

De waarom-vraag is het favoriete onderwerp van volwassen beelddenkers en daar hebben ze een bijzondere reden voor. Ze stellen hem constant ook al wekken ze hierdoor irritatie en frustratie op bij hun collega’s en leidinggevende.
Er zijn echter verschillende varianten van deze vraag. Als je ze in de juiste context en om de juiste reden stelt, voorkom je dat je gesprekspartners gepikeerd in de verdediging schieten. Met de inzichten in dit artikel, ontwikkel jij je persoonlijke leiderschapsstijl waardoor je gerichtere vragen leert stellen.



Is de waarom-vraag ook nog steeds jouw favoriet?

Elke beelddenker stelde deze vraag als kind. En volgde op elk antwoord direct de volgende waarom-vraag tot de mensen in je omgeving er knettergek van werden?

Wat gebeurde er op zo’n moment met je? Wat ging er in jouw brein om?
Je probeerde het verhaal te volgen:

  • Door te begrijpen waar het over ging;
  • Welke elementen belangrijk zijn;
  • De logica in het geheel te verstaan.

En tegelijkertijd bleef je zoeken waar dit stukje kennis of informatie thuis hoorde in jouw brein. Waar deze kennis een plek zou krijgen. Op welke manier deze nieuwe informatie verbonden is met alle kennis die je al bezit. Om de verbanden te zien, ga je vragen stellen.

Heel wat activiteit in jouw onderbewuste waar niemand in je omgeving toen aandacht aan besteedde.
De goedbedoelde opmerking: “Stop met vragen en volg nu maar je ziet wel waar we uitkomen.” maakt jouw verwarring groter.


School voorbeeld:

De juf vertelt de klas op maandagochtend: “Deze week gaan we elke dag leren over de boerderij”
Voor de meeste kinderen is dit genoeg informatie om elke dag de lessen te kunnen volgen.

Voor elke beelddenker in de klas, zorgt deze boodschap voor verwarring omdat de informatie niet duidelijk en concreet genoeg is. Door deze komen een hele reeks associaties in het hoofd van deze leerling op gang waardoor zijn gedachten alle kanten uit gaan. Hij denkt aan:

  • dieren op de boerderij
  • moestuin
  • tractor
  • akkers en gewassen
  • varkens in de stal
  • koeien in de wei
  • hond en kat
  • boer en boerin en hun kinderen. Wat waren die kinderen toch echte gelukzakken omdat die altijd in de velden mochten spelen…

De gedachten van deze leerling vliegen alle kanten op. Hij zit niet meer in de klas maar wel in zijn eigen fantasiewereld … en dus krijgt deze beelddenker een opmerking dat hij niet aandachtig aan het volgen is.


Klinkt dit je bekend in de oren?

Ja, maar dat was vroeger! Toen ik op school zat, overkwam me dit constant.

Wel dit gebeurt vandaag nog steeds!

Stel dat je verplicht naar een 5 daagse cursus moet van je leidinggevende. Zonder concrete en duidelijk uitleg te geven:

  • waarom deze opleiding zo belangrijk voor je werk is;
  • op welke manier deze kennis je vooruit kan helpen in je werk;
  • wat het verband is met jouw opdrachten;
  • de reden waarom net jij dit moet volgen en niet je collega, onduidelijk is.

Kortom er ontbreken een aantal cruciale elementen in het geheel.
Hoe ervaar je deze situatie? Je voelt ergernis en frustratie:

  • Je hebt het al razend druk zonder die cursus en toch verplicht je directeur jou om nu die 5 daagse opleiding te volgen.
  • Op die 5 dagen kan ik heel veel taken afwerken en die blijven allemaal liggen omdat die opleiding nu eerst moet. Zo geraak ik nog verder achterop met mijn werk.

Er is echter geen weg naast. Je bent ingeschreven en gaat naar de opleiding. Je bent hier nu toch en wil iets zinvols maken van deze dagen.


Wat ga je tijdens deze opleidingsdagen doen?

  1. De theorie klakkeloos van buiten leren omdat je verplicht bent dit te volgen?
  2. Of blijf je zoeken tot je begrijpt wat het verband is met jouw werk en kennis zodat je de theorie met de juiste informatie kan verbinden?

Als je kiest voor de eerste optie, val je jezelf maar ook je frustratie tijdens de cursus niet op. Maar dit kost je ontzettend veel energie en het rendement van de opleiding – datgene wat jij met deze nieuwe kennis gaat doen in je werk – zal zeer laag zijn.

Kies je voor de laatste optie dan komen de waarom-vragen naar boven. Je gaat dus vragen stellen aan de docent om jouw beeld te vervolledigen.
Voor jou zijn deze cruciaal om zo snel mogelijk het overzichtsbeeld van de cursus voor jezelf op te kunnen bouwen. Enkel op deze manier kan je gericht de theorie beginnen verwerken en op de juiste plaats stockeren in je brein.

Voor elke andere persoon zijn jouw waarom-vragen verschrikkelijk irritante vragen.  Voor buitenstaanders lijken dit onzinnige vragen, omdat jouw vragen:

  • zich niet beperken tot de inhoud van de cursus, maar ook gaan over elementen er buiten
  • lijken random en lukraak gesteld te worden: totaal onlogisch, van de hak op de tak springend, zonder concreet doel
  • ervaren worden als afleidings- en vertragingsmanoeuvres om niet te hoeven beginnen 

Met of zonder succes, je hebt vast beide opties al ervaren of uitgeprobeerd?


Wat is het doel van de verklarende waarom vraag om problemen van volwassen beelddenkers te voorkomen?


Beelddenker communicatie: verschillende soorten waarom vragen

De waarom-vraag dwingt je gesprekspartner tot nadenken over de reden waarom iets zo is.

Het stellen van de waarom vraag kan confronterend overkomen waardoor mensen het gevoel krijgen zich te moeten verdedigen.

Je kan verschillende soorten waarom-vragen onderscheiden:

  1. De verklarende waarom
  2. De argumentatie waarom


1. Verklarende waarom

Je stelt een waarom-vraag om een antwoord te krijgen waarom iets gebeurt. Dit is een vraag vanuit nieuwsgierigheid om te begrijpen wat er in de situatie aan de hand is.

Je wenst extra informatie te krijgen over de situatie om jouw beeld te vervolledigen of te corrigeren.
Omdat jij informatie mist om een beslissing te kunnen nemen of in actie te komen, stel je deze vraag. Het is niet je bedoeling om je gesprekspartner of de kennis die hij bezit, in vraag te stellen.


2. Argumentatie waarom

Je gebruikt de waarom vraag om van je gesprekspartner een argument te krijgen waarom iets zo is. In dit geval verwacht je van je gesprekspartner dat deze met grondig onderbouwde argumenten komt.

De kans is groter dat je gesprekspartner in de verdediging schiet om te bewijzen dat jouw mening of beeld fout is en zo zichzelf gaat verdedigen.

Deze argumentatie vorm wordt makkelijk gevolgd door een daarom-antwoord om de discussie of het gesprek onmiddellijk af te sluiten.


Waar loopt het fout op de werkvloer?

Beide types waarom-vragen gebruiken we door elkaar in dagelijkse gesprekken zonder aan te geven wat de bedoeling van onze vraag is.

De meeste mensen denken aan de argumentatie versie bij het horen van een waarom vraag. Die gaat direct de automatische reflex oproepen waardoor je jezelf gaat verdedigen.

Terwijl beelddenkers constant de verklarende variante van de waarom-vraag stellen.
In plaats van de ander te willen aanvallen, willen ze zoveel mogelijk informatie te verzamelen om het overzichtsbeeld van de situatie te vervolledigen.

Ze willen begrijpen waar het overgaat omdat deze profielen een overzichtsbeeld van de situatie voor zichzelf nodig hebben alvorens ze:

  • kunnen starten met een project;
  • een opleiding kunnen volgen;
  • succesvol samenwerken met een team;
  • bijdragen aan een brainstormsessie;
  • meewerken aan de oplossing van een probleem


Met het stellen van goede waarom vragen zoekt een beelddenker nooit naar argumentatie of verdediging.


Op welke manier ordent jouw brein kennis?

Waarom? Gewoon daarom! dat werkt niet voor een beelddenker.

Een multi-getalenteerde bruggenbouwer verplichten om te stoppen met vragen en gewoon te starten, creëert enkel nog meer frustratie en wantrouwen bij alle betrokken partijen.

Een mogelijke oplossing voor jou als beelddenker zou kunnen zijn:

  • Kader je vraag in de juiste context.
  • Geef je behoefte aan extra informatie aan als reden waarom je een antwoord op deze vraag nodig hebt;
  • Verduidelijk welke informatie ontbreekt voor jou zodat je gesprekspartner jou verder kan helpen zonder dat een van beiden moet beginnen argumenteren.

Zolang je als multi-getalenteerde bruggenbouwer geen verbanden ziet, blijf je zoekend.

Je hebt de juiste context nodig om de nieuwe informatie op de juiste plek in je brein te stockeren. Je combineert kennis volgens een persoonlijk en logisch systeem in je hoofd. Je gebruikt hiervoor een eigen logica dus niet het systeem wat andere mensen zouden gebruiken.


Terug naar het schoolvoorbeeld

De volgende boodschap van de juf volstaat om het kader te schetsen: “Deze week leren we over de boerderij. Vandaag bekijken we de kleine boerderij dieren.”

Dit is voldoende informatie om direct het juiste beeld voor ogen te halen zodat de leerling aandachtig kan blijven luisteren en de leerstof onthouden zal worden.


Wat als de verbanden duidelijk zijn?

Eens je een kader of een verband hebt, gaat het makkelijk en leer je onwaarschijnlijk snel. Op deze wijze zit de informatie ook in jouw hoofd  op de juiste plaats opgeslagen.
Nadien kan je de kennis in alle mogelijke situaties gaan toepassen omdat je die verbinding maakt met alle informatie die je al had.

Je maakt dus als het ware een soort kennis-netwerk-verbinding in je brein. Een brug tussen de nieuwe informatie en datgene wat al in je geheugen aanwezig is.

Je ziet als het ware een soort systeem of structuur tussen verschillende onderwerpen en informatie. Dit zijn individuele klasseersystemen gebaseerd op de persoonlijke kennis en ervaring die al opgeslagen zit in je brein. Met andere woorden je leert niet in vakjes of onderwerp per onderwerp. Alles hoort bij elkaar en is onderling verbonden in jouw hoofd!

Waarom?” zoekt naar extra achtergrond informatie die je nodig hebt om een duidelijk beeld te krijgen zodat de nieuwe kennis de juiste plek krijgt in jouw geheugen. Dit gebeurt op elk moment:

  • werksituatie
  • leeromgeving
  • alledaagse situaties thuis of onderweg

Het is dus een kenmerk van de bruggenbouwer competenties van multi-getalenteerde bruggenbouwers en belangrijk voor een goede en vlotte de samenwerking op het werk.


Context is cruciaal voor de ervaring van volwassen beelddenkers

Als multi-getalenteerde bruggenbouwer kan je leren om je boodschap duidelijk en verstaanbaar over te brengen. Er zijn veel goede communicatie modellen die je hierbij kunnen helpen om de waarom-vraag goed te formuleren.

Met het gebruik van de juiste communicatietechnieken alleen, krijg je nooit het antwoord op de cruciale waarom vraag voor jou:
De informatie die je nodig hebt om te weten op welke plek in jouw geheugen bijkomende informatie of de oplossing te vinden is of nieuwe kennis gestockeerd moet worden.

Klassieke communicatie technieken lossen jouw probleem niet op, zolang je blijft vragenstellen zonder dat je weet wat je nodig hebt om de volgende stap te kunnen zetten: namelijk duidelijkheid over de context en het overzicht van deze situatie.

Zodra je weet waarom jij meer informatie nodig hebt dan je collega’s of medewerkers om te kunnen beslissen, kan je gerichte vragen stellen.

Als je de nodige zelfkennis bezit en bewust bent van de verschillen ontwikkel je je persoonlijke leiderschapsstijl. Daarna kan je communicatietechnieken doelgerichter gaan gebruiken.


Gun je zelfvertrouwen een stevige boost door tijd te reserveren voor zelfzorg.
Zelfverzekerd overkomen begint met elk gesprek aan te durven gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit gaat inzetten op de best mogelijke samenwerking.
Resultaat: De efficiëntie en de productiviteit nemen toe net zoals de rust in je team.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.



BRUGmodel

Het BRUGmodel is ontwikkeld door Saskia van Numentum op basis van de jarenlange begeleiding van multi-getalenteerde bruggenbouwers in werksituaties. Het model helpt je als beelddenker op weg.

Het model geeft inzichten en theoretische informatie die multi-getalenteerde bruggenbouwers nodig hebben om goed te functioneren in een team. Door je bewust te worden van wat er anders loopt, ontdek je positieve mogelijkheden om je bruggenbouwer competenties te gebruiken als je unieke kwaliteiten.

Het BRUGmodel is een acroniem voor


Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.

Wat doet Saskia Smet van Numentum?

Saskia werkt met multi-getalenteerde ondernemers en leidinggevenden die zich herkennen in de kenmerken van beelddenken. Leiders die met hun unieke kwaliteiten op een positieve manier willen bijdragen aan het succes van bedrijven. Door voorbij het label ‘beelddenken’ te kijken zodat je op een constructieve manier de collega’s, medewerkers, klanten of leveranciers met de juiste kennis kan samenbrengen.

Efficiënter door verbindend samenwerken & zelfzorg voor multi-getalenteerde leiders
Bedrijfsadvies, sparring partner, facilitator, trainer, coach & mentor



Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 4 mei 2018. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 27 januari 2020.



Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

Volgende

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen