Wat is het verband tussen een rollercoaster en emoties op het werk?

Waarom zijn beelddenkers zo’n overgevoelige mensen die op het werk over emotioneel lijken te reageren op futiliteiten? Hoe komt het dat ze dan alle controle en logisch denken lijken te verliezen? Wat gaat er op zo’n momenten in hen om?
Welke aanpak werkt om uit deze vicieuze cirkel te ontsnappen?

Informatie waar je zelf als beelddenker mee aan de slag gaat en praktische tips voor collega’s en managers om te helpen.


Waarom zijn multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers gevoelig?

Het verschil tussen beelddenken en begripsdenken, komt snel naar boven als je mensen vraagt waar ze aan denken bij het “concept STOEL”.

De ene gaat aan het „taligewoord of letters denken, de andere maakt een oneindig aantal associaties bij het horen van het concept STOEL.

Zoals je kan zien, gaat het over een 3-dimensionaal totaal beeld, inclusief geuren en kleuren, ervaringen die bij elke van deze “specifieke stoelen” hoort.


"STOEL": denk je aan het woord of krijg je een emotioneel beeld van een stoel voor ogen


Stel dat een beelddenker geraakt wordt door een gebeurtenis op het werk …

Wat geldt voor „concepten”, is ook waar voor gebeurtenissen.

Onze beelddenker neemt onbewust en op elk moment, de volledige situatie of omgeving in zich op. Elk onderdeel wat daar aanwezig is, krijgt een plaats in de puzzel van het overzichtsbeeld van de gebeurtenis.

Met andere woorden alles wat er gebeurt, tastbare en niet tastbare elementen worden opgenomen en verwerkt om het totaal beeld voor ogen te krijgen.

Beelddenkers nemen alles waar en gebruiken al hun zintuigen om dit beeld te vormen:

  • ogen
  • oren
  • gewaarwordingen of sensaties
  • dingen die in de lucht hangen
  • emoties.

Ze maken geen onderscheid tussen hun eigen emotionele reacties of die van anderen uit hun omgeving.

Alle dingen die op dat moment in de omgeving aanwezig zijn, worden gezien als één geheel zonder onderscheid. Elk element maakt deel uit van het totale plaatje!

Je zou kunnen zeggen dat beelddenkers totaal opgaan in de beleving van alles wat er op dat moment is. dus … ook die dingen die niet uitgesproken zijn of niet gezegd worden.

Dit kunnen zowel de leuke als de negatieve zaken zijn zoals bijvoorbeeld:

  • een heftige vergadering
  • een spannend team event op een race circuit
  • een woordenwisseling
  • een fijn gesprek.

Beelddenkers kunnen op deze manier totaal opgaan in de ervaring en emoties op de werkvloer, waardoor het lijkt alsof ze er zelf integraal deel vanuit maken.

Dit gebeurt in alledaagse situaties op het werk of in het privé leven.


Hoe ervaart een beelddenker emoties op kantoor?

Als ze door iets geraakt worden op de werkvloer, ervaren ze dit alsof ze meegesleurd worden op een emotionele rollercoaster.

Ze weten vaak zelf niet wat hen overkomt. Het gebeurt zonder dat er een directe aanleiding zichtbaar is. Het lijkt alsof heftige emoties hen gewoon compleet overvallen en alle controle overnemen.

Ze ervaren dat een aantal elementen uit het totaal beeld van de situatie, niet kloppen met de rest van het geheel. Het beeld van de situatie is fout waardoor ze volledig van streek en gedesoriënteerd geraken. Het klopt niet.

Aangezien ze zelf volledig opgaan in het totale beeld, is het voor hen zo goed als onmogelijk om aan te duiden wat er mis is:

  • Ze kunnen moeilijk aanwijzen waar het element zit in de situatie dat niet klopt.
  • Wat hen in deze situatie zo frustreert waardoor ze van streek geraken.
  • Waarom ze totaal door het lint gaan en de controle over hun emoties verliezen.

Herken jij deze rollercoaster die jou overweldigd door emoties?

Een beelddenker kan het ene moment super blij en enthousiast, het andere moment zijn ze verdrietig en compleet down. Deze switch kan gebeuren in een fractie van een seconde.

Ze worden letterlijk overmand door de emotionele reactie die extreme vormen kunnen aannemen.


Zijn ze over-strest en op de emotionele rollercoaster beland?

Op dat moment is het moeilijk om met deze persoon nog een zinvol gesprek te voeren. Soms lijken ze ook fysiek hard geraakt te zijn waardoor ze compleet instorten. Dit laatste kan gepaard gaan met(psychosomatische) klachten.


Reageer je als beelddenker in dat geval extreem blij en uitbundig?

Daar zullen de meeste mensen geen moeite mee hebben. Jouw omgeving zal zo’n uitbundige extreme reactie hooguit als ongepast bestempelen.


Ben je echter als volwassen beelddenker verdrietig en down?

En kan jij je emoties moeilijk onderdrukken op je werk voor iets wat andere een futiliteit vinden?

Dan krijg je onmiddellijk reactie van je collega’s of leidinggevende. Jouw omgeving zal je aanmanen niet zo sentimenteel of flauw te zijn omdat je overdrijft met je emotionele reactie.

Terwijl niemand begrijpt dat die waanzinnige rollercoaster op dat moment jouw realiteit is. Hoe groter het onbegrip van de omgeving, hoe verder jij wegzakt in je emoties.


Overmand door emoties voelt een beelddenker zich op een 8-baan


Als buitenstaander helpen die vicieuze cirkel te doorbreken?

Jij helpt hen in de eerste plaats door hun realiteit te (h)erkennen als hun realiteit:

  • Dit is wat ze ervaren op dit moment.
  • Dit is hun waarheid.

Erkennen betekent niet het gedrag goedkeuren en hun realiteit aanvaarden als de enige echte waarheid!

Door jouw erkenning ontstaat ruimte en lucht om die hevige eerste emotie al wat te laten wegebben. Emotionele rust is de eerste stap om uit de vicieuze cirkel te geraken.


Ben je een beelddenker en emotioneel op het werk?

Dan is de erkenning naar jezelf toe dat deze emotie er is en mag zijn, de eerste stap. Durf hulp vragen voor de volgende stap, want dit helpt je om er sneller terug uit te geraken.


Hoe ga je om met emoties?


Hoe helpen terug controle te krijgen over emoties?

Stel als buitenstaander, zoveel mogelijk nieuwsgierige vragen zodat je begrijpt wat hen in deze situatie heeft gebracht. Hoe onnozel het verhaal ook in jouw oren klinkt, stel jouw oordeel uit!

Zodra je een duidelijk beeld hebt van datgene wat er speelt, herhaal je in jouw woorden wat je begrepen hebt.

  • Luister.
  • Bedwing jezelf om het verhaal zelf niet aan te gaan vullen.
  • Confronteer hen in deze stap niet met de tegenstrijdigheden in het verhaal.
  • Geef geen advies voor je het hele verhaal gehoord en begrepen hebt.

Jouw vragen helpen een beelddenker om de chaos in zijn gedachten te ordenen zodat je kan meekijken vanuit zijn perspectief. Ze kijken vaak vanuit een totaal andere hoek naar een situatie dan de meeste mensen om hen heen.

In een volgende fase, nodig je deze beelddenker op dezelfde manier uit om naar jou te luisteren. Zonder oordeel om te begrijpen hoe jij tegen deze situatie aankijkt.

Vraag om wat hij van jou begrepen heeft te herhalen in zijn eigen woorden.

Maak tijd voor dit gesprek en je zal merken dat er een massa inzichten en bijkomende kennis boven water komt. Meestal ontstaat door de oprechte interesse om te begrijpen wat er aan de hand is, spontaan verschillende mogelijkheden om de situatie te veranderen of te herkaderen:

  • Wat er speelt, wordt duidelijk.
  • De behoeften van elke betrokken partij worden zichtbaar.

Door dit gesprek worden de emotie en de gebeurtenis die voor een beelddenker als één geheel worden gezien, van elkaar losgemaakt. Zo lang ze beiden als een ondeelbaar geheel blijven zien, voelen ze zich persoonlijk verantwoordelijk en bijven ze aan de emotionele reacties hangen.

Het ontkoppelen van de gebeurtenis en de emotionele reactie, geeft beelddenkers de kans om op positieve manier problemen en misverstanden aan te kaarten. En zal de samenwerking binnen de groep absoluut verbeteren.


Ontdek hoe je zelf emoties op het werk kan aanpakken

Regelmatig op die emotionele rollercoaster terecht komen zonder te weten wat jou overkomt, ondergraaft jouw zelfvertrouwen op het werk. Het zal steeds meer invloed krijgen op alles wat je dagelijks doet, zowel op het werk als privé.

Inzichten en zelfkennis geven jou de handvaten die je nodig hebt om uit de vicieuze cirkel te stappen en te blijven. Het begint bij jezelf.

Op sommige momenten zal je hulp nodig hebben van je collega’s en je leidinggevenden. Enkel als jij de juiste inzichten hebt, kan je gericht ondersteuning vragen op momenten dat jij het nodig hebt.


Gun je zelfvertrouwen een stevige boost. Zelfverzekerd overkomen begint met elk gesprek aan te durven gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit gaat inzetten op de best mogelijke samenwerking.
Zodat het werkplezier en het onderlinge vertrouwen in de groep groeit: waardoor ergernis en frustratie in de groep afnemen terwijl de efficiëntie en de productiviteit toenemen.
Daar wil ik jou mee helpen.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel.

Saskia werkt met creatieve en innovatieve ondernemers en leidinggevenden die zich herkennen in de kenmerken van beelddenken. Mensen die met deze unieke kwaliteiten op een positieve manier een bijdrage willen leveren aan het succes van bedrijven. Door voorbij het label ‘beelddenken’ te leren kijken zodat je op een constructieve manier de brug gaat bouwen naar je collega’s, medewerkers, leidinggevende of klanten.

Door rust te creëren, vergroot het zelfvertrouwen zodat je de positieve invloeden van efficiëntere communicatie en verbindend samenwerken met je team, collega’s, klanten en leveranciers leert gebruiken om vernieuwing en verandering te kanaliseren.

Het resultaat is minder stress en frustratie door communicatie problemen op de werkvloer waardoor het onderlinge vertrouwen groeit, het werkplezier toeneemt, de productiviteit stijgt en de efficiëntie verhoogt.


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 9 december 2014. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 13 januari 2020.



Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

Volgende

2 Reacties

  1. Ilse Schorrewegen

    Saskia,

    Geweldig herkenbaar artikel…voor mij heeft het inzetten van de principes van Verbindende Communicatie – gebaseerd op Geweldloze Communicatie – heel veel goeds gebracht: je leert empathisch je eigen gevoelens herkennen en benoemen, je ontdekt de behoeften die er achter die gevoelens schuilen en kan vervolgens een verzoek aan jezelf formuleren.
    In veel gevallen is dat verzoek aan mezelf: toets af of datgene wat jij nu ervaart ook is wat anderen bedoelen, stel vragen. Exact wat jij suggereert.
    In sommige gevallen is dat verzoek: creëer nu ruimte en rust voor jezelf, trek je even terug uit deze omgeving, ga hier weg. Soms lukt me dat door een korte powernap te doen, soms door een korte wandeling naar buiten tijdens een pauze of zo.

    Door op die manier goed voor mezelf te zorgen, kan ik beter voor anderen zorgen, in mijn rol als loopbaancoach en kantelaar. Dit is wel een blijvend aandachtspunt voor mij als beelddenker en hooggevoelig persoon en het is best uitdagend om die balans goed te bewaken.

    Ik ontmoet als coach vele mensen die met dezelfde dingen worstelen, echter niet naar hun eigen behoeften luisteren en constant hun eigen grenzen overschrijden, omdat ze zich niet begrepen voelen door anderen en dan maar proberen om het gedrag van die anderen te imiteren, om er toch maar bij te horen. Niet zelden met burn-out als resultaat…je zou van minder opbranden.

    Er is nog werk aan de winkel om mensen inzicht te geven in hun eigen breinvoorkeur en om hen respect te leren krijgen voor mensen met een andere breinvoorkeur. Keep up the good work!

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen