Selecteer een pagina

Beelddenkers of multi-getalenteerde bruggenbouwers verzamelen en ordenen kennis op een aparte manier.
Het lijkt het alsof ze voortdurend in chaos werken waarin geen enkele vorm van logica of structuur is terug te vinden. Totaal tegenovergesteld aan de logische manier van informatie ordenen die elk van ons aangeleerd krijgt.
Hoewel het klassement onbruikbaar is voor anderen, zit er een persoonlijke logica in de manier waarop deze kennisverwerker te werk gaat. Hoe ga je hiermee om in een werksituatie? 


Hoe bewaar jij informatie?

Heb je er al eens bij stilgestaan waar alle kennis en ervaring in ons hoofd naartoe gaat? Hoe jij omgaat met nieuwe informatie?


Stap voor Stap

Begripdsdenkers of lineaire denkers ordenen nieuwe kennis & informatie op een logische manier in hun brein. Alle elementen over hetzelfde onderwerp brengen ze samen. Ze vinden het fijn om onderwerp per onderwerp te bestuderen.

Denk bijvoorbeeld aan de boeken in een bibliotheek: Hier klasseren we alle boeken per genre, per thema of per auteur, …

Elke keer zit er een bepaald systeem achter. Zodra je het systeem herkent, kan iedereen verder bouwen op hetzelfde principe.


ennis verwerker op een lineair manier informatie verzamelen


Chaos of wanorde

Beelddenkers zijn mensen met veel diverse en zeer uiteenlopende interesses. Ze halen inspiratie uit zowat alles wat ze zien, ruiken, voelen of horen. Het kan gaan om dagelijkse zaken, maar ook beelden trekken hun aandacht. 

Dit zijn allemaal fragmenten van informatie en elk stukje zet hun brein aan het denken:

  • Waar heb ik dit al eens eerder gezien of gehoord?
  • Was het in exact dezelfde vorm?
  • Was het vergelijkbaar in een andere situatie?

Als kennisverwerker lijkt het erop dat ze elk element lukraak en “ongeordend” in hun brein opslaan. Voor een buitenstaander creëert deze persoon complete chaos.

De beste vergelijking kan je maken met het stockeren van documenten op een computer: De computer zet documenten ergens op de harde schijf. Als je de juiste naam kent, vind je het document weer terug.

Onbewust volgt elke multi-getalenteerde bruggenbouwer wel een persoonlijke logica of systeem dat uniek is. Bijgevolg is dit proces nooit direct bruikbaar voor een andere mensen.


kennis verwerker vanuit chaos informatie ordenen


Waar zitten de verschillen in informatie verwerken?

Stel dat je met je team voor de uitdaging staat om een product of dienst te verbeteren. Kies je dan voor kleine verbeteringen of gigantische wijziging?


Lineaire denkers of begripsdenkers

De begripsdenkers in het team, zijn gewoon om stap voor stap te werken. Deze medewerkers gaan stapsgewijs verbeteringen aanbrengen aan een bestaand product of dienst.

Als je deze manier van verbeteringen inzet, krijg je aanpassingen aan het bestaand proces. Het zijn geen drastische veranderingen maar wijzigingen binnen hetzelfde kader.


Multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers

Een beelddenker stelt het hele proces in vraag: “Waarom doen we dit op deze manier?”

Ze stellen alle procesonderdelen in vraag bij het zoeken naar verbeteringen waardoor mogelijkheden om te verbeteren openliggen.

Daarna start het proces van associëren en combineren. Als associatieve denkers brengt het ene idee hen bij een volgende optie. Op dezelfde chaotische manier doorzoeken ze hun brein om te kijken wat bruikbaar is.

Ervaring en informatie die op het eerste zicht totaal niets met elkaar te maken heeft, kan door combineren tot een totaal nieuwe oplossing leiden. Het gevolg zijn ingrijpende of radicale wijzigingen of verbeteringen.


Gestructureerd of associatief kennis verzamelen?

De meeste organisaties gebruiken processen en procedures die door de jaren heen uitvoering getest en gedocumenteerd zijn.

In sommige gevallen is het nodig om deze strikt te volgen.
Denk bijvoorbeeld aan de behandeling in een ziekenhuis zodat elke patiënt dezelfde verzorging krijgt, ongeacht wie de handeling uitvoert.

Het nadeel van strikte processen is het mogelijk in stand houden van achterhaalde werkmethodes:

  • Het nut van elke handeling gaat men minder in vraag gestellen waardoor je stappen blijft uitvoeren die ondertussen achterhaald zijn.
  • Eens de oorzaak en gevolg analyse gebeurd is, stel je deze nooit meer ter discussie; Terwijl de wetenschap en techniek constant verder ontwikkelen en nieuwe inzichten opleveren.

Multi-getalenteerde bruggenbouwers stellen van nature altijd alles in vraag, waardoor ze moeite ondervinden met vastgelegde procedures en systemen.


Welk type data-processor?

Het is niet goed om alle kennis continu in vraag te stellen. Waardoor je elke vorm van processen en procedures over boord gaat gooien!

Ik wil de aandacht vestigen op deze 2 totaal verschillende benaderingswijzen om kennis te verzamelen. Enkel door elke methode als evenwaardig en waardevol te benaderen, ontstaat verandering.

Het is een EN/EN verhaal in plaats van een OF/OF verhaal.

Het is de combinatie van beide manieren van kennisverwerkers, die doorbraken kan opleveren voor de vele uitdagingen waar we voorstaan.

Het omarmen van de diversiteit gaat ons verder brengen dan het verplichten om uniform op dezelfde manier te werken en informatie te ordenen.


7 stressfactoren voor multi-getalenteerde bruggenbouwers

Het verwerken van informatie, is een van de 7 stressfactoren waar multi-getalenteerde bruggenbouwers of beeldenkers regelmatig onbewust tegenaan lopen. Je vindt ze alle 7 kort beschreven in dit downloadbare overzicht (2 pagina’s).

De volgende stressfactor in deze reeks : een idee of project voorstellen

Herkenbaar?
Fijn om je commentaar hieronder achter te laten !


Meer weten?

De basis waarvan begeleidingstrajecten van Numentum vertrekken, is bewustwording van de onderlinge verschillen tussen mensen en de meerwaarde die je hiermee voor teams kan creëren!


Geef je zelfvertrouwen een stevige boost. Leer om zelfzeker elk gesprek aan te gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit kan inzetten op de best mogelijke samenwerking. Zodat het werkplezier en de onderlinge verbinding in de groep groeit, efficiëntie en productiviteit toenemen. Waardoor er minder ruimte blijft voor ergernis en frustratie. Daar wil ik jou mee helpen.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.


Saskia Smet is de auteur van dit artikel.
Saskia werkt met creatieve en innovatieve ondernemers en leidinggevenden.
Ze creëert rust en vergroot het zelfvertrouwen zodat ze de positieve invloeden ontdekken van efficiëntere communicatie om verbindend samen te werken met hun team, collega’s, klanten en leveranciers.
Het resultaat is vermindering van stress en frustratie waardoor het werkplezier toeneemt, de productiviteit stijgt en de efficiëntie verhoogt.


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 2 juli 2013. Om deze publicatie up to date te houden, wordt ze regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten uit de praktijk ervaring. De laatste update gebeurde op 22 juli 2019.


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

Volgende

16 Reacties

  1. C.

    Knap hoe je it kort en bondig beschrijft…Ik lijk beide te combineren… Is dat om het ene wordt aangeleerd en het andere in mij zit??? En tussen haakjes… TED filmpje heeft me geraakt.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Het zou kunnen dat het ene aangeleerd is en het andere je natuurlijke talenten zijn. Je hebt meestal een voorkeur, sommige mensen hebben een extreme voorkeur maar zijn zich daar niet altijd van bewust.
      Er is ook een groep mensen die beide vlot en onbewust combineert. Ik vermoed dat deze laatste een minder dominantere hoofdvoorkeur hebben.
      Goed om te onderzoeken of ene aangeleerd is of niet: als de aangeleerde vaardigheden de overhand nemen, zou het een oorzaak kunnen zijn van extra stress en/of burn-out op lange termijn.
      TED film heeft mij ook geraakt.

      Antwoord
  2. Joke Duif

    En deze man is moedig, maar had eerst een eigen ervaring nodig om die moed te vinden. Hoe moet dat met al die anderen gaan om weer een open mind te krijgen, te vinden? Om te vinden weer dat wetenschappelijk bewijs, theorie ook aan evolutie onderhevig is? Vragen blijven stellen…..etc.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Terechte opmerking. Misschien zet de getuigenis ook anderen aan het denken. Makkelijk is het niet om de speech te geven en ik denk dat je dagdagelijks botst op het systeem.
      “1 vogel maakt nog de lente niet” ik ben wel blij dat er dingen in vraag gesteld worden !

      Antwoord
  3. Paul Mulder

    Beste Saskia,

    What if we were wrong about ‘beelddenkers’?
    Je schrijft dat lineaire denkers hun informatie ‘logisch’ opslaan en elementen die met elkaar verband houden worden samengevoegd.
    Beelddenkers daarentegen slaan hun info ‘lukraak’en “ongeordend” op.

    Ik betwijfel dat. Mijn manier van opslaan is anders, maar zeker niet minder gestructureerd, noch minder ‘logisch’. Ik verbind echter veel méér zaken aan elkaar dan de gemiddelde lineaire denker. Het lijkt dan logisch dat daarvoor een andere manier van opslaan benodigd is, want de individuele bestandjes zijn misschien kleiner, maar ik raadpleeg ze vaker en combineer ze ook veel meer.

    Antwoord
  4. jim

    beste saskia,
    ik ben niet zo begaafd maar ik sla bvb geen adres op maar wel de weg ernaartoe. ik moet bij het lezen van een adres altijd een beeld kunnen voorstellen en als ik dan een week later daar naar toe rijd zie ik de route in mijn hoofd. iedereen weet dat wanneer je de goniometrie van een motor verandert je een heel ander rijden ervaart. zo begon ik aan mijn cbf600 en veranderde de voorvering achterveringssteunpunt grondspeling en heb nu een makkelijk te berijden motor met zeer sportieve kwaliteiten in bochten. om hier te komen moet je de concervatieve regels overboord gooien en je gevoel volgen.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Jim, naar mijn ervaring zijn veel beelddenkers “anders begaafd”. Hier sluit jouw aanvulling naadloos op aan.
      Het beeld van de kaart en de weg herken ik.
      Ik ben absoluut niet technisch opgeleid en versta de uitleg die je over de motor geeft niet. Wat ik hier wel uit opmaak, is dat dit jou ding is: in dit domein verbind je verschillende kenniselementen tot iets nieuws en ben jij dé uitblinker !

      Antwoord
  5. Sabine

    Dag Saskia,

    Interessant Ted filmpje. Maar je gaat er dus van uit dat de dokter dan een beelddenker is? En vandaar alles omdraait en in vraag stelt? Kunnen woorddenkers dit dan niet? Ik vond het alle sinds zeer positief dat hij alles in vraag stelde en zo open minded was en besefte dat hij niet alle antwoorden had en dat alles constant in ontwikkeling is, dat hij opzoek gaat naar oorzaak gevolg, en dat hij grote empathy had… Maar is dat typisch beelddenken of is dat gewoon een mannier van redeneren en logica? 😉

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Grappig de link die jij legt, had ik dan weer helemaal niet gezien 😉 !

      Ik had het TED fimpje toegevoegd om aan te tonen dat het zeer moeilijk is in een systeem waar veel processen en procedures gebruikt worden om “out-of-the-box” te gaan denken. Ongeacht of deze persoon een beelddenker is of niet. Bij een (spoed-)opname gebruiken de dokters een aantal checklijsten om snel tot een diagnose te komen. Andere keuzes maken is op dat moment geen optie.

      Omkeren en de dingen in vraag durven stellen, is zeker een beelddenker kwaliteit. Dus ook jouw manier om er naar te kijken is hier een voorbeeld van.

      Antwoord
  6. Popke Bouma

    Als ik een oplossing voor een probleem zoek, of zomaar ergens over nadenk, en ik ‘denk’ daar over na….dan zie ik mezelf peinzend in mijn eigen hersenen staan. De informatie komt van alle kanten uit mijn brein op mij af ‘schieten’ in pijlen of strepen en zodra ik alle info binnen heb kan ik een beslissing nemen. Als er ook maar één informatiepakketje mist, omdat ik door mijn opdrachtgever niet volledig geïnformeerd ben, vanwege accompartimentisering of zo, dan komt er geen oplossing of antwoord. Alle informatie lijkt uit een soort van ‘honingraten’ te komen en alle infoblokjes staan ‘los’ opgeslagen, ze raken elkaar niet, vanwege waardeweglekking of beïnvloeding. De vrije ruimtes tussen de infoblokjes gebruik ik als experimentatieruimte. Hier schuif ik allerlei info tussen zodat ik kan spelen, createren, kunstfrutselen of hoe ik dat dan maar noem op dat moment..

    Is dat misschien wat je bedoelt met je vraag over informatieopslag? – By the way, ik ben een vrij sterke beelddenker volgens mij.

    Antwoord
  7. Marijke

    het is vooral de treurige constatering dat artsen/deskundigen “spelen” (suggereren) de waarheid, vanaf een bepaald punt in de geschiedenis, in pacht te hebben. Het voorbeeld over diabetes is een mooie manier om artsen en andere deskundigen zich bewust te laten zijn van deze “arrogante” houding, zonder voortdurend (!) verder te kijken dan de situatie in eerste instantie lijkt. Hun kennis lijkt op slot te zitten. Ze lijken daarvan in de war te raken als het niet gewoon aan de protocol punten kan/mag voldoen en dwingen zichzelf het daar toch in te laten passen, helaas. Ze moeten inderdaad eerst ervaring op ervaring hebben (bij voorkeur persoonlijke ervaring aan den lijve) om dit soort situaties en mogelijkheden, het out of the box denken, in de gaten te krijgen. Maar gelukkig zijn er wel artsen die dat al van meet af aan behoorlijk kunnen… echter dan speelt in de praktijk tijdgebrek (geld) een belangrijke rol.
    Waarom maakt deze arts dit filmpje, zou ik aan hem zelf willen vragen. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank voor je reactie en inderdaad een goede vraag om hem te stellen!

      Antwoord
  8. Alex Mulder

    Na een redelijk succesvolle loopbaan van 40 jaar in de IT kwam ik er achter dat ik in milde mate Autistisch ben, Asperger. Daardoor begon ik in te zien dat “andere” mensen niet zo denken als ik.
    Ja ik ben Beelddenker, Ondersoort Systeemdenker (ruimtelijk) en Patroondenker.
    Professor Temple Grandin schreef daar een duidelijk stuk over : “Denken in beelden”:
    ->grandin.com/inc/visual.thinking.html Gewaarwording (Sensation) -> Interpretatie (Perceptie) / Percept -> Begrip / Relevantie (Comprehension) / Concept.
    Maar er zijn 2 routes waarlangs dit proces kan lopen: via woord-percepten of sensorische percepten en via woord-concepten of sensorische concepten.
    Hierbij moeten onder sensorisch ook sensomotorisch en emotionele responses meegenomen worden, want een betekenisvolle toepasselijke handeling in respons op een situatie getuigt van intelligentie in een response, ook al is er geen woord-verhaal aan te pas gekomen. Meestal wordt dat dan later gefabriceerd: “Ik deed dat omdat… etc.”
    Waar woorddenken werkt met woord-associaties, synoniem-wolken en meervoudige betekenissen van woorden, hebben beelddenkers “triggers”, die op basis van details in een flits een response bieden en een toepasselijke emotie oproepen. Zeg maar het beruchte buikgevoel. Ik noem het zelf intuïtie, omdat het bij me opkomt en ik het niet “bedenk”.
    Ik weet dat ik nu moet stoppen. Ik hoop dat het iemand aan het denken of zoeken op Internet zet.

    Het betoog van Olga over Communicatie tussen / met Autisten staat in deze pdf, die je met Google zo kunt vinden:
    ->Workshop_52_Olga_Bogdashina.pdf<- vergeet de underscores niet (_), 😉

    Olga Bogdshina, een Autisme-onderzoeker uit Oekraïne, bestudeerde het verschil in denken tussen Autisten en NT’s (niet-autisten). Ze ontdekte de sensomotorische manier van denken. Van sensorische input naar begrip en/of betekenisvolle handeling gaat als volgt:
    Stimulus -> Gewaarwording (Sensation) -> Interpretatie (Perceptie) / Percept -> Begrip / Relevantie (Comprehension) / Concept.

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen