Selecteer een pagina

Schoolse leerstijl of context en verbanden? Hoe leer jij het liefst?

Leerstijlen verschillen hoewel in opleidingen klassieke methodes gebruikt die minder passend zijn voor beelddenkers of multi-getalenteerde bruggenbouwers. Bij een stap voor stap methode krijg je op het eind zicht op het doel of resultaat. Er is bij de start totaal geen aandacht voor context en de onderlinge verbanden van deze nieuwe kennis. De context en de verbindingen zijn net cruciale elementen voor beelddenkers of de nieuwe kennis goed te kunnen verwerken.


Hoe leert een beelddenker iets nieuws?

Er is al veel verteld en geschreven over de verschillende manieren van leren, zoals:

  • Meervoudige Intelligentie volgens Howard Gardner
  • Leerstijlen van David Kolb
  • Inventaris van leerstijlen van Jan Vermunt
  • Leervoorkeuren volgens Manon Ruijters
  • Leren op de werkvloer
  • Zintuiglijk leren via de zintuigen
  • andere leermodellen

Mensen krijgen op verschillende manieren nieuwe kennis en activiteiten onder de knie. Je leert makkelijker iets nieuws met een leerstijl die bij je past.

Zeker beelddenkers of multi-getalenteerde bruggenbouwers, leren sneller op andere manieren dan de klassieke methodes die we gebruiken in Westerse manieren om mensen op te leiden.

Uiteraard spelen ook nog andere factoren – zoals motivatie en interesse – een rol om een leerproces succesvol te laten zijn. In dit artikel wil ik samen met jou kijken naar de invloed van de leerstijl.


Schoolse leerstijl of context leren?

Op de klassieke manier begeleidt de docent je stap voor stap naar een bepaald einddoel. Door het proces stap voor stap te volgen, zal het je wel duidelijk worden wat het eindresultaat zal zijn. Het is een lineaire methode die niet voor iedereen doeltreffend is.


Welke leerstijl past bij een beelddenker?


Als beelddenkers lukt het niet om op deze manier je aandacht er bij te houden. Je zijn niet meer geconcentreerd omdat de onderlinge verbanden ontbreken.

Jij hebt een overzicht of totaal beeld van de situatie nodig zodat je de nieuwe stof direct in de juiste context kan plaatsten. Dit geldt ook voor het leren of opnemen van nieuwe informatie.


Wat versnelt jouw leerproces?

Alle informatie die je helpt om het totaal beeld op te bouwen, zoals:

  • Waar leidt dit naartoe?
  • Waarom moet ik dit leren?
  • Hoe is deze kennis verbonden met de rest? (je projecten op het werk, de organisatie waar je werkt)
  • Hoe past dit in het geheel wat ik al ken?
  • Wat is het nut, de noodzaak of de relevantie om dit te leren?
  • Waar draagt dit toe bij?
  • enz.


Verschillende leerstijlen beïnvloeden je leerproces


De noodzaak van context en verbanden

Zie jij als beelddenker de verbanden met het geheel, dan is leren een fluitje van een cent.

In dit geval verwerk je de nieuwe materie zeer snel: Jij gaat onmiddellijk deze nieuwe kennis verbinden met alle andere kennis en informatie die je al in je brein aanwezig is. Met andere woorden jij zal de nieuwe kennis elementen direct verbinden aan informatie uit andere vakgebieden of je persoonlijke ervaringen.

In tegenstelling tot iemand met een voorkeur voor de klassieke manier van stap voor stap leren. Deze persoon zal nieuwe kennis en informatie eerder onderwerp per onderwerp onthouden. Er gaat op dit moment geen aandacht naar het zoeken van de onderlinge verbanden tussen de nieuwe informatie en reeds vroeger opgedane kennis.


Hoe pak je de leercontext in opleidingen


Waarom houden we hier zo weinig rekening mee?

Beelddenkers zijn vaak “laatbloeiers”. Ze worstelen regelmatig met het klassieke onderwijssysteem in België en Nederland. Velen slagen er niet in om een diploma te behalen, hoewel ze de nodige capaciteiten bezitten. Vaak merkt de omgeving dit uitzonderlijk talent pas op als ze de schoolbanken verlaten hebben.

Als een beelddenker die doorheen zijn schoolcarrière al vaak geconfronteerd was met leerproblemen op school, vindt hij het niet fijn om voor zijn werk naar een schoolse opleiding gestuurd te worden.

Dit staat in schril contrast met hun leergierigheid. Het zijn eeuwige studenten die vaak tot op zeer hoge leeftijd gemotiveerd zijn om nieuwe activiteiten te leren en hiermee te gaan experimenteren.

Hoe meer ze echter hun eigen leermethodes mogen ontwikkelen en gebruiken, hoe sneller ze kennis en informatie opnemen en verwerken.


Welke leerstijl past bij jou?

Ga op onderzoek en experimenteer op welke manier jij het makkelijkst leert !

Je bewust zijn van je eigen leerstijl is uiteraard voor iedereen belangrijk.

Linda Kreger-Silverman heeft hier veel onderzoek naar gedaan zoals beschreven in haar boek “Upside-down brilliance, The Visual-Spatial learner”.

Ik kan het niet beter samenvatten dan Brandy Agerbeck in deze inspirerende TEDx talk, waarin ook naar Linda Kreger-Silverman verwezen wordt: “Shape Your Thinking


7 stressfactoren voor multi-getalenteerde bruggenbouwers

Een specifieke leerstijl is een van de 7 stressfactoren waar multi-getalenteerde bruggenbouwers of beeldenkers regelmatig onbewust tegenaan lopen. Je vindt ze alle 7 kort beschreven in dit downloadbare overzicht (2 pagina’s).

De volgende stressfactor in deze reeks : manier van werken


Meer weten?

De basis waarvan begeleidingstrajecten van Numentum vertrekken, is bewustwording van de onderlinge verschillen tussen mensen en de meerwaarde die je hiermee voor teams kan creëren!


Geef je zelfvertrouwen een stevige boost. Leer om zelfzeker elk gesprek aan te gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit kan inzetten op de best mogelijke samenwerking. Zodat het werkplezier en de onderlinge verbinding in de groep groeit, efficiëntie en productiviteit toenemen. Waardoor er minder ruimte blijft voor ergernis en frustratie. Daar wil ik jou mee helpen.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.


Saskia Smet is de auteur van dit artikel.
Saskia werkt met creatieve en innovatieve ondernemers en leidinggevenden.
Ze creëert rust en vergroot het zelfvertrouwen zodat ze de positieve invloeden ontdekken van efficiëntere communicatie om verbindend samen te werken met hun team, collega’s, klanten en leveranciers.
Het resultaat is vermindering van stress en frustratie waardoor het werkplezier toeneemt, de productiviteit stijgt en de efficiëntie verhoogt.


Opmerking van de auteur:

Dit artikel verscheen voor het eerst op 31 maart 2013. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten uit de praktijk. De laatste update gebeurde op 12 augustus 2019.


Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

Vorige

Volgende

16 Reacties

  1. Janita

    Ik ben er een groot voorstander van! Blijf de wereld prikkelen en voeden met deze kennis!

    Antwoord
  2. Pien Van den Boorn

    Saskia heeft een opvallend artikel neergezet, waarin zij helder maakt hoe verschillend de beelddenkers in de wereld staan! Voorwaar geen eenvoudige opgave!
    Met het filmpje heeft ze nog eens een handvol onderwerpen aangereikt waarmee de beelddenker mag gaan inzien met creativiteit het denken in haar of zijn omgeving te mogen inspireren, aanvullen, vervangen om het zelfs een volstrekt nieuwe kant op te helpen.
    Dank je, Saskia, je bent een kei geweest dit voor mij zo helder neer te zetten.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Graag gedaan ! We lijken wel communicerende vaten: we inspireren elkaar !

      Antwoord
  3. david

    Dank je Saskia, mooie cadeautjes voor ‘ons’ soort 🙂

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Graag gedaan ! Jullie reacties geven mij inspiratie vleugels 😉

      Antwoord
  4. Liesbeth Lintner

    Ik ben een groot fan van je Saskia.
    Je weet het gegeven zo mooi in woorden te vatten en “op te hangen”.
    ga zo door.
    xxx

    Antwoord
  5. Margaretha

    Verschil maakt leven op deze wereld interessant, maar niet altijd leuk als de ander niet begrijpt hoe iemand anders kan denken bij processen. Dat geeft soms onbegrip en labeling.

    Sommige mensen kunnen goed leren en lezen van tekst of van de gemiddeldde leerstijl maar sommige mensen hebben een andere leerstijl.

    Sommige mensen ervaren dit als storend. Het lijkt goed dat er meer bekend wordt over verschillen in denkprocessen. Als het door de omgeving tenminste goed wordt opgepakt. Er is veel onbegrip maar ook jaloezie en afgunst. Dat is jammer. Onwetendheid lijdt vaak tot onnodige ruis. Beelddenken omvat een enorm veld.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Dank voor je reactie ! Alle info en ideeën om beelddenken verder te verspreiden zijn welkom !

      Antwoord
  6. jim

    beste saskia, ik had het geluk om tijdens mijn studie autotechniek, begeleid te zijn door een beelddenker, iemand die het geheel auto, in stukjes uiteen rafelde en met didaktisch materiaal ons de werking ervan aanleerde. je begrijpt dat ik thuis niet hoefde te studeren en saaie opsommingen vanbuiten hoefde te leren maar ik zag in mijn film hoe het werkte. voor sommige leerlingen was zijn uitleg moeilijk te volgen maar voor mij is hij nog steeds de beste.
    dank voor uw didactisch beeldmateriaal. jij bent de beste
    veel sucses saskia
    mvg jim

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Jim, Ik hoop dat alle tips jou helpen op je zoektocht naar een fijne nieuwe job !

      Antwoord
  7. Theo van Emden

    Ik vroeg mijn leidinggevende een keer waar ik viltstiften kon vinden. Ze graaide in een paar laden en gaf me twee stiften. Ik bedoelde, maar communiceerde dat blijkbaar niet duidelijk, waar ik materialen kon vinden voor de les, zodat ik zelfstandig dat kon pakken en dat niet elke keer hoefde te vragen. Voor mijn leidinggevende was het probleem al lang opgelost en deed ik moeilijk dat ik die twee pennen als oplossing onbevredigend vond. Ik noem dit als regelmatig terugkerend voorbeeld. Het gegeven antwoord is niet het antwoord op mijn vraag. Ik ervaar het antwoord niet als in samenhang met andere antwoorden. Of ik zie het antwoord als een oplossing forceren, voorbij het moreel handelen. Vaak zie ik het als 1-dimensionale oplossingen in een meer dimensionale wereld. Twee verschillende werelden die nauwelijks tot elkaar in gesprek kunnen komen, omdat ze elkaar ontmoeten in elkaars allergie.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Heel herkenbaar, voor beide partijen.
      Wat als je een beeld gebruikt om dit voorval duidelijk te maken? Naar mijn gevoel ga je er in een gesprek nooit tot een oplossing komen.

      Dit komt nu in mijn op bij het lezen van je post:
      Wil je iemand vis geven zodat hij een dag eten heeft? Of leer je hem vissen zodat hij in de toekomst elke dag eten heeft?

      Antwoord
  8. Alex Mulder

    Ik ben Beelddenker en Aspie.
    De leermethode op de lagere school (en zelfs nog op de middelbare) paste absoluut niet bij mijn manier van “denken”.

    Tafels van vermenigvuldiging of rijtjes woorden (meervouden of zo). Dat ging bij mij (hoog IQ) zo:
    Als ik een tafel moest opzeggen bijv. die van 6, dan begon ik met 1 x 6 = 6 en dan begon ik met te zeggen 2 x 6 = en ondertussen telde ik 2 beelden van het getal 6 flitsend op en sprak het antwoord uit: 12. Ik dacht dat iedereen het zo deed.
    Die beelden waren zoals op speelkaarten of dominostenen twee groepjes stippen 6 was 3 + 3 en 7 was 3 + 4 stippen. Het grootste cijferbeeld was dus 5 + 4 = 9 ik kon gewoon heel snel weer het beeld van 6 bij het voorgaande getal “tellen”; eigenlijk “zag” ik het antwoord en sprak het dan uit. Het gevolg was (en nog steeds enigszins is), dat ik wel de tafel snel en foutloos kan opzeggen, maar als ik zomaar 7 x 8 moet weten, komt het juiste (ant)woord niet snel bij me op. In plaats daarvan verdubbel ik 7 3 maal flitsend en kom dan op 14, 28, 56. En zo heb ik erg veel trucjes om hoofd te rekenen.

    Ik ken nog steeds het rijtje onregelmatige meervouden in het Duits uit mijn hoofd (auditief serieel), maar wanneer ik alleen het meervoud van Dorf (Dörfer) wil weten, moet ik de hele rij in mijn hoofd opdreunen en dat gaat traag, niet flitsend.

    Nee, taal en rekenen, dat waren niet mijn sterke kanten. Wel stereometrie, natuur- en scheikunde, geschiedenis (behalve jaartallen) en zo.
    Gelukkig kwam ik na mijn schooltijd toevallig in de IT terecht en daar ben ik gebleven tot mijn pensioen. Heerlijk, ruimtelijk (multidimensionaal) schema’s en structuren, patronen, netwerken en algoritmen. 🙂
    Wat het groeperen van informatie betreft was ik al snel achter het nut van hypertekst gekomen (zeg maar linkjes) om relaties tussen stukken info vast te leggen. Dat heeft me erg goed geholpen en nog steeds.

    Antwoord
    • Saskia Smet

      Wat een mooi voorbeeld van proces ontwikkelingen om iets snel te kunnen. Dank je wel.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen