Selecteer een pagina

Zie je het nu nog niet?

Een beelddenker of multi-getalenteerde bruggenbouwer die je vertelt dat hij het niet ziet, wil je eigenlijk vertellen dat hij je niet kan volgen. Hij is niet mee met je verhaal of de opdracht die je geeft. Je bent zijn aandacht kwijt.
Als jij hem negeert of belachelijk maakt, zal dit situatie alleen maar slechter maken.
Hoe pak je dit dan wel aan op een constructieve manier die de samenwerking verbetert en zijn zelfvertrouwen versterkt?


Ik zie, ik zie wat jij niet ziet

Hoe vaak hoor je mensen niet zeggen: “Neen, ik zie het niet.”

In dit geval gaat het niet over het “letterlijk” kijken naar tv, een schilderij, … of wat dan ook.

Als deze persoon een beelddenker of multi-getalenteerde bruggenbouwer is, dan bedoelt hij met deze opmerking iets totaal anders. In dit geval gaat het over:

  • Het feit dat hij naar een proces staat te kijken zonder de verbanden met de situatie te snappen.
  • Een handleiding in de hand heeft zonder te begrijpen waartoe iets leidt.
  • Uitleg krijgt over een systeem zonder te weten waarom het systeem gebruikt wordt

Kortom, deze beelddenker begrijpt niet waarover het gaat omdat de context ontbreekt. Dit wil zeggen hij ziet niet waar dit stukje informatie of kennis in past.


Een praktisch voorbeeld: naaien voor beginners

Jaren geleden liepen mijn dochter en ik door de stad. In een stoffenwinkel zagen we tassen van toile cirée of tafelzeil met een leuke stofvoering om zelf te maken.

De winkeljuffrouw zei “Dat is niet zo moeilijk om zelf te maken hoor mevrouw, als u stof koopt leveren we er een handleiding bij”.

Van stof naar tas:

Maar zelfs met een handleiding, zijn er momenten waarop je het niet onmiddellijk ziet.

Op een bepaald punt, zegt de instructie: binnenzak en buitenzak in elkaar steken met de goede kanten naar elkaar toe. De oren (de handvaten) speld je vast op 10 cm van de zijnaad.

‘t Ja, hoe begin je hieraan?
Op welke manier speld je de oren vast zodat:

  • ze stevig vastzitten aan beide zakken van de tas;
  • ze mooi verwerkt zijn tussen de buitenkant van de tas en de stofvoering;
  • je de linten van de oren nergens op de verkeerde plaats midden doorstikt?

Ik ga eerlijk bekennen, ik snapte de instructie totaal niet. Als beelddenker zie je het eindproduct, het beeld van de afgewerkte tas, vanaf het begin. En toch begreep ik gewoon niet hoe ik dit moest aanpakken.


Detail beelden bij het naaivoorbeeld in het artikel


In theorie wist ik perfect hoe het werkte: de zakken binnenste buiten in elkaar steken, vast stikken aan de verkeerde zijde en dan het geheel omkeren.

Alleen de plaats van de oren of handvaten, dat kon ik me niet voorstellen in dit stadium. Ik zag het gewoon niet.

Er zat niets anders op dan het letterlijk te gaan uitproberen: alle delen spelden en omkeren om te zien wat er dan gebeurde. Experimenteren tot je de correcte optie gevonden hebt.


Hoe zit dat in de werkomgeving?

Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een nieuw software programma dat werkt met invulschermen.

De instructie: “Vul dit scherm in en daarna zet je deze informatie in dat scherm, …” geeft te weinig context voor een beelddenker.

Het zorgt er voor dat je gaat proberen de schermen in te vullen zonder te weten waar je mee bezig bent. Omdat de logica tussen het oude en nieuwe systeem dezelfde lijkt, zal je voor jezelf een systeem gaan ontwikkelen om zo goed mogelijk te kunnen werken.

Je bedenkt een werkwijze op basis van je kennis en ervaring uit het oude systeem. Helaas is in vele gevallen deze oplossing wel werkbaar, maar niet efficiënt omdat de logica en de voordelen van de nieuwe software hierdoor ongebruikt blijven.

Je gaat domme fouten maken en gefrustreerd geraken door de manier van werken met dit nieuwe pakket.

Voor jou ontbreken er een aantal elementen om het geheel te zien. Het totale plaatje zien, betekent in dit geval: de logica begrijpen achter het nieuwe software programma.

Denk aan informatie zoals:

  • Hoe is het systeem opgebouwd?
  • Welke informatie of invulschermen zijn onderling verbonden?
  • Waaraan is dit systeem nog gekoppeld om vooraf ingevulde parameters op te halen?
  • Wat gebeurt er in de stappen nadien met de informatie?
  • enz.


Zie je het dan niet?

Elke multi-getalenteerde bruggenbouwer of beelddenker is altijd op zoek naar het overzicht. Je moet dus het volledige plaatje zien alvorens je aan een taak kan starten.

Het is één totaalbeeld wat alle informatie van een bepaalde situatie bevat zoals:

  • beginsituatie
  • eindresultaat
  • mogelijke interacties met andere processen
  • tussenstappen
  • problemen en hindernissen

Het geheel is een simultaan veranderend systeem wat vloeiend in één beweging van het een in het ander overgaat. In tegenstelling tot een stap voor stap veranderend proces, waar je stap voor stap doorheen het proces loopt.

Je ziet dus het eindresultaat in het totaal beeld. Zodra je dit ziet, ga je terug stappen van het eindpunt naar het begin. Jij zoekt naar de weg om van het eindresultaat terug naar de beginsituatie te geraken zodat je in actie kan komen.


Bij gebrek aan context blijf je losse taken uitvoeren

Mis je het verband en de logica tussen de verschillende stappen, dan volg je blindelings de instructies zonder te weten waarmee je bezig ben.

Het lijkt op een mechanisch proces wat stap voor stap uitgevoerd wordt zonder na te denken of het klopt. Je voert het gewoon uit zonder op de samenhang te letten of ergens over na te denken.

Zo kan je dus gemakkelijk een stap overslaan of twee stappen omwisselen zonder het te beseffen. Aangezien je in dit geval werkt aan een taak die geen enkel verband heeft met een andere opdracht.


Met context ontstaat een verankerd proces

Zie je het?
Dan maakt dit een wereld van verschil.

Snap je de logica achter de verschillende stappen in een proces, dan treedt een soort automatisatie op in je brein. Het gaat vanzelf, blindelings en je vergeet het nooit meer.

Sterker nog, je ziet al snel waar het proces nog te vereenvoudigen is en efficiënter te maken valt door verder te bouwen op de dezelfde basis.


Hoe werkt een beelddenker?

Ik heb gemerkt dat het zeker voor beelddenkers heel belangrijk is om de “logica” achter iets te zien of te snappen, willen ze iets onthouden.

Ze combineren dan blijkbaar onbewust een “beeld” met een handeling. Dit “beeld” hoeft geen foto te zijn, het kan gewoon een persoonlijk beeld of inzicht zijn. Het belangrijkste is dat de kennis verankerd wordt op de juiste plaats in hun brein.


Ben je een multi-getalenteerde bruggenbouwer of beelddenker?

Zonder context of overzichtsbeeld van de situatie is starten aan een taak of project onmogelijk voor je.

Als je het niet meer ziet, stop dan even. Neem je tijd om voor jezelf een methode te ontwikkelen om stap voor stap te zien hoe het werkt.

Het eindresultaat heb je als beelddenker meestal voor ogen, het beginstadium ook. De stappen ertussen vinden, is het moeilijkst.

Als je het eindproduct niet voor ogen hebt en de informatie over de situatie ontbreekt, maakt dit jouw probleem nog veel lastiger.

Soms moet je een aantal keer gaan inzoemen en weer uitzoemen op dezelfde situatie. Precies zoals je met een telescoop gaat kijken: inzoemen op een detail en dan weer uitzoemen zodat de totale situatie zichtbaar wordt. Dit helpt om de onderlinge verbanden te zien.

Op een ander moment, zal je zoals bij het naaivoorbeeld moeten gaan experimenteren. Elke optie uitproberen, testen en evalueren. Je blijft dus kijken tot je de oplossing gevonden hebt.


Je collega of medewerker is beelddenker?

Als je als collega, manager, trainer, docent of coach iets aan een beelddenker wil uitleggen of aanleren, hou je dit best in je achterhoofd:

Ziet de beelddenker het grotere geheel niet, dan is hij snel afgeleid en de draad kwijt. Je verliest dan zijn aandacht.

Vanuit jouw perspectief lijkt het misschien alsof:

  • die persoon afwezig is,
  • niet wil meewerken,
  • alles constant in twijfel wil trekken,
  • absoluut niet wil samenwerken.

Niets is minder waar. In werkelijkheid is deze persoon op zijn manier de ontbrekende informatie aan het zoeken om de situatieschets te maken. Zonder context of informatie in welk kader dit past, kunnen ze je niet begrijpen of volgen.

Soms krijg je een spervuur van vragen. In jouw ogen lijken dit volkomen irrelevante vragen. Misschien ervaar je dit als een poging om je uitleg te dwarsbomen en in het belachelijke te trekken.

Het is echter een manier om de ontbrekende informatie uit jouw antwoorden te halen en op deze wijze de logica in het geheel te zien.

Omdat velen onder hen zelf nog niet beseffen wat er hen overkomt, zullen ze je ook zelden vragen om het overzichtsbeeld te schetsen.


Ik zie wat jij niet ziet

Ga je op op dit moment opmerkingen maken over de vragen die ze stellen, dan zullen ze zich persoonlijk aangevallen voelen.

Stel dat je hen toch kan dwingen jou te volgen. Dan gaat de informatie niet verankerd zijn in hun brein, waardoor ze bij deze taken domme fouten zullen blijven maken.

In beide gevallen gaat hun zelfvertrouwen afnemen, het onderlinge vertrouwen verdwijnt en de samenwerking verslechterd.

Als jij begint met de context te kaderen, is dit voldoende om hun aandacht vast te houden. Dit wil zeggen je start met uitleg te geven over de volledige situatie waarin dit onderdeel past.

Op deze manier zal de kennis op de juiste plek in hun brein terechtkomen. Op deze manier met hen samenwerken leidt tot resultaat.


Herken jij jezelf in dit artikel?

Kan jij hulp gebruiken bij het leren in- en uitzoemen zodat je een duidelijker beeld krijgt van de situatie?
Wil jij leren om gerichte vragen te durven stellen?

Geef je zelfvertrouwen een stevige boost. Leer om zelfzeker elk gesprek aan te gaan zodat je samen met je team, je collega’s, klanten of leveranciers voluit kan inzetten op de best mogelijke samenwerking. Zodat het werkplezier en de onderlinge verbinding in de groep groeit, efficiëntie en productiviteit toenemen. Waardoor er minder ruimte blijft voor ergernis en frustratie. Daar wil ik jou mee helpen.

Start nu en vraag direct een kennismakingsgesprek aan.



Saskia Smet is de auteur van dit artikel.
Saskia werkt met creatieve en innovatieve ondernemers en leidinggevenden.
Ze creëert rust en vergroot het zelfvertrouwen zodat ze de positieve invloeden ontdekken van efficiëntere communicatie om verbindend samen te werken met hun team, collega’s, klanten en leveranciers.
Het resultaat is vermindering van stress en frustratie waardoor het werkplezier toeneemt, de productiviteit stijgt en de efficiëntie verhoogt.


Opmerking van de auteur: 

Dit artikel verscheen voor het eerst op 26 juli 2012. Deze publicatie wordt regelmatig aangevuld met de laatste nieuwe inzichten. De laatste update gebeurde op 11 November 2019.


Andere artikelen over multi-getalenteerde bruggenbouwers of beelddenkers:


Bron afbeeldingen: Numentum

Vorige

Volgende

1 Reactie

  1. David

    Heel herkenbaar Saskia, bedankt!

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download het gratis ebook: Samen aan het werk

5 Manieren om beter samen te werken met beelddenkers.

Download nu

Je aanmelding is goed ontvangen