Zoek de 3 verschillen!

Zoek de 3 verschillen!

verschillen staat voor de B van bewustzijn in de BRUG-methode

Bewustzijn van verschillen

De basis zit in de bewustwording dat er verschillen zijn.

Door het gebruik van objectieve maatstaven, hebben we voor alles en iedereen standaarden ingevoerd. Hierdoor is het meten van de verschillen eenvoudig.

We zijn echter doorgeschoten door ons uitsluitend te gaan richten op de verschillen ten opzichte van de standaard maatstaf. Terwijl de rijkdom vooral te vinden is in de verschillen.
Als alles hetzelfde is, zijn de mogelijkheden beperkt.

 

Een team van 11

Stel dat je 11 identieke en goede voetbalspelers hebt. Dan kan je een goed voetbalteam samenstellen. De resultaten van dit team zullen echter gemiddeld zijn. Aangezien iedere individuele speler hetzelfde is, zijn de mogelijkheden om het verschil te maken beperkt.

Stel dat je 11 spelers hebt die elk op individuele basis uitblinken. Het zijn allemaal voetballers en ze hebben elk andere kwaliteiten. Stel je een team samen met deze 11 spelers, dan heb je meer mogelijkheden. Je kan deze spelers op het veld in posities te zetten waar ze optimaal kun kwaliteiten kunnen gebruiken. Sommige spelers kunnen op meerdere posities functioneren, waardoor je verschillende mogelijk opties hebt om het team op te stellen. Er zal één combinatie zijn waarbij het team de sterkst mogelijke opstelling krijgt en fantastische resultaten kan neerzetten.

 

verschillen in kwaliteiten in een voetbalteam

 

In een voetbalteam en bij andere sporten vinden we dat heel normaal op te kiezen voor individuele kwaliteiten. In deze gevallen is het heel gewoon om te gaan selecteren op basis van de verschillen!

 

Hoe zit dat dan op het werk?

Zijn we daar op dit moment niet te veel doorgeschoten in de verkeerde richting? Door zo objectief mogelijk te willen meten, zijn we ons steeds meer gaan richten op de verschillen. We meten het tekort ten aanzien van de maatstaf.

We stellen helemaal geen team meer samen op basis van de verschillen die een groep sterker kunnen maken. Alle aandacht gaat naar de basisnorm en hoeveel afwijking er is ten opzichte van deze maatstaf.

Dit gebeurt op verschillende domeinen. denk bij voorbeeld aan verschillende:

  • talenten, kwaliteiten en vaardigheden
  • aanpak om problemen op te lossen
  • denkwijzen
  • manier van praten en denken

 

Stel dat …

Als we dit nu eens vanuit een andere hoek gaan bekijken. Wat als we deze verschillen als aanvullende elementen van de vergelijking ten opzichte van de maatstaf zouden zetten.

Het gaat dus echt om en/en:
Dit wil zeggen dat we de basisvereisten aanvullen met extra informatie.

Verschillen voorbeeld

Stel dat we gaan kijken naar de verschillende manieren om een bepaalde situatie te beoordelen.

De klassieke manier van kijken is het verzamelen van feiten en cijfers.
Maar er zijn ook medewerkers die naast het verzamelen van feiten en cijfers ook gaan kijken wat er leeft. Deze mensen vullen de feiten en cijfers aan met informatie over emoties, geuren, beelden, enz.
En dan heb je mensen die een situatie als totaal concept of geheel bekijken. Naast feiten, cijfers, gewaarwordingen en beelden, nemen zij ook de stappen ervoor en erna mee op. Want ook deze maken deel uit van het totaal beeld.

 

je ziet verschillen door te kijken vanuit andere invalshoeken

 

3 verschillende benaderingswijzen:

  1. rationele benadering: feiten & data
  2. sensorische & rationele benadering: feiten & data + geuren/sensaties/emoties/gevoelens
  3. holistische of totale benadering: feiten & data + geuren/sensaties/emoties/gevoelens + stappen ervoor en erna in rekening brengen = totale beeld of totaal plaatje waar je van vertrekt

 

Resultaat: 3 totaal verschillende beelden bij de start.

Dit kan zowel bij het analyseren van een probleem als bij het inschatten van een situatie gebeuren.

Het is belangrijk om te beseffen dat iedereen vanuit een ander punt kijkt naar dezelfde situatie.
Geen enkele van deze invalshoeken is goed of slecht! Elke invalshoek geeft een ander beeld, een ander zicht op dezelfde situatie.

Bewustzijn van en deze verschillen op een of andere manier bespreekbaar te maken, is cruciaal.

 

meningsverschillen en misverstanden

 

 

Waar loopt het fout?

Doe je dit niet dat gaan er gegarandeerd misverstanden ontstaan. Waardoor ontstaat ergernis en frustratie? Omdat:

  • het onbegrijpelijk is dat mensen niet zien wat er leeft
  • er reacties komen op acties die logisch zijn op basis van de cijfers, maar ontzettend slechte
  • resultaten geven in de volgende stappen van het proces
  • de cijfers absoluut niet duidelijk maken wat er in praktijk leeft

 

Om feiten en cijfers te benoemen, gebruiken we andere woorden dan bijvoorbeeld om gevoelens en emoties te beschrijven. Het ene is meer zakelijke taal, het andere is emotioneel taalgebruik. Ook hierin zitten verschillen!

 

 

BRUG-methode

De “B” in de BRUG-methode, staat voor bewustzijn.

De ‘BRUG-methode’ is een nieuw model van Numentum en uniek in België & Nederland.
De methode geeft theoretische achtergrondinformatie die multi-getalenteerde bruggenbouwers nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Door je bewust te worden van wat er anders loopt, ontdek je mogelijke opties om het op een positieve manier om te buigen in jouw voordeel.

 

Meer weten over deze methode?

Volg het introductie webinar

 

Dit artikel is geschreven door Saskia Smet.

Bron afbeeldingen: Numentum & Pixabay

 

Opmerking:

Andere benamingen om multi-getalenteerde bruggenbouwers te benoemen zijn onder andere: beelddenker, visueel-ruimtelijke denker, multi-potentialist, multi-talented, creatieve generalist, talent verbinder, getalenteerde connector, neo-generalist, renaissance man of vrouw, jack of all trades.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie