Ben ik wel zo goed als ik denk te zijn?
Niemand lijkt dit te zien. Ik weet wel van veel dingen iets af, maar eigenlijk nergens echt goed in.
Het imposter syndroom (ook wel oplichterssyndroom of bedriegerssyndroom) is een term die gebruikt wordt als mensen denken bepaalde taken of kennis nooit goed genoeg te kunnen. Waardoor ze bang zijn om als bedrieger gezien te worden omdat ze zelf vinden dat ze hun succes niet verdiend hebben maar het toevallig gelukt is.
Mensen die leiden aan het imposter syndroom zijn bang om als bedrieger ontmaskerd te worden.
Als iets binnen hun interessegebied valt, leren ze uit zichzelf heel veel over een bepaald onderwerp, ook al zie je hen geen klassieke opleiding volgen. Ze vinden hun kennis overal:
Als iets hun interesse wekt, hebben ze al snel meer dan een degelijke basiskennis opgebouwd over dat onderwerp.
Sommige mensen waaronder beelddenkers, hebben behoefte om het grotere geheel te zien en de onderlinge verbanden tussen verschillende vakken. Terwijl in opleidingen vaak, vak per vak gewerkt wordt zonder veel aandacht te geven aan de verbanden tussen de verschillende onderwerpen.
Hoe meer je als beelddenker leert zoeken naar verbanden, hoe sneller je nieuwe kennis gaat oppikken en op een voor jou kloppende manier verwerken omdat:
Resultaat:
Als een onderwerp binnen hun interesses valt en verbanden gelegd worden, gaan ze sneller vooruit dan hun medestudenten of collega’s.
De klassieke schoolse manier om stap voor stap de leerstof aan te brengen, past minder bij deze leerstijl.
Resultaat:
Door verveling en gebrek aan uitdaging, haken deze collega’s af. Hierdoor missen ze de basiskennis ook al slagen ze er later soms wel in opnieuw aan te haken als het complexer wordt.
Kennis combineren kan voordeel opleveren om snel terug aan te haken, maar ervan uit gaan dat deze basisprincipes altijd en overal hetzelfde werken, kan je op een totaal verkeerd been zetten.
Zodra ze iets voldoende onder de knie hebben om er mee te kunnen werken of door hebben hoe iets werkt, zal hun interesse verdwijnen. Hun aandacht zal sneller getrokken worden naar iets nieuws.
Daarom zullen deze profielen nooit een doorgedreven expertise bezitten over een bepaald thema. Aan de andere kant door constant alle informatie in hun brein te combineren en verbinden, verwerven ze in korte tijd veel meer inzicht en informatie dan een degelijke basiskennis.
Door hun specifieke manier van leren, pikken ze kennis veel sneller op via alternatieve methodes. En het atypische schoolparcours of carrière pad wat hieruit volgt, maakt dat ze hier vaker commentaar op krijgen van hun omgeving:
Dit versterkt het gevoel: "Zie je wel, ik maak niets af en bent een dwarsligger."
Hierdoor mis je de juiste diploma’s en/of certificaten.
Hierdoor horen ze regelmatig “Jij kan jezelf nergens in vastbijten of de moeite doen je aandacht langer bij hetzelfde onderwerp te houden.’
Mensen vinden je iemand onstandvastig en iemand die snel afhaakt.
De boodschap krijgen: “Er zit meer in jou maar het komt er nooit uit.”
Als je deze opmerking meermaals te horen krijgt, ga je op de duur zelf ook gaat geloven dat je niet goed genoeg je best doet.
Hoe groter de druk van buitenaf, hoe meer kans dat jij aan jezelf gaat twijfelen. Hoe luider dat stemmetje in je hoofd gaat worden:
Hoe kan jij deze materie allemaal verwerkt hebben in zo’n korte tijd?
Om dit onder de knie te krijgen is meer tijd en oefening nodig.
Zodra jouw interesse door iets anders geprikkeld wordt, haak jij af.
Waardoor je die laatste test of opdracht nooit afmaakt. Denk je nu echt dat je hier zonder certificaat mee verder gaat geraken?
Dit kan voor een flinke deuk in het zelfvertrouwen zorgen. Het opent de deur voor het imposter syndroom en nog meer negatieve gedachten over zichzelf:
Ik geef een voorbeeld. Doorheen mijn carrière heb ik mezelf een aantal basisprincipes aangeleerd van HTML zonder alle basiselementen te leren of te begrijpen. De informatie die ik nodig had om kleine aanpassingen zelf te doen.
Door hierop verder te redeneren in combinatie met andere kennis en ervaring, kan ik me behoorlijk uit de slag trekken bij kleine uitdagingen. Soms is het nodig om meer informatie te hebben en stel ik een specifieke vraag aan de beheerder van mijn leerplatform.
Meestal ontvang ik een heel technisch en gedetailleerd antwoord. Er is inhoudelijks niets mis met het antwoord op de vraag, laat dat duidelijk zijn!
Alleen ik kan er zelf vaak niets mee omdat:
Het perfecte recept om aan mezelf en mijn kennis te gaan twijfelen.
In het verleden heb ik me hier meermaals aan laten vangen waardoor het imposter-syndroom zijn werk kon doen en mijn zelfvertrouwen een flinke deuk kreeg.
Als je weet hoe jouw leerproces werkt, besef je dit al snel en kan je de bovenstaande situatie anders bekijken en onderzoeken.
Waarom stel je die HTML vraag dan in plaats van de beheerder het probleem te laten oplossen?
Ik wil de basis dingen op mijn leer- en community platform zelf kunnen aanpassen of begrijpen waarom iets al dan niet werkt.
Ik wil er tot op zeker hoogte mee kunnen spelen. Ik experimenteer en probeer graag nieuwe ideeën uit:
Waar ik vroeger waarschijnlijk makkelijker het probleem met het technische antwoord, volledig bij mezelf ging leggen:
Teruggaan naar de basismaterie en die proberen van A tot Z onder de knie te krijgen, zal in de meeste gevallen zelden lukken:
Jij wil immers geen expert worden in deze materie, maar wel genoeg inzicht en basiskennis om toe te passen op plaatsten waar je het nodig hebt.
Ondertussen besef ik - net als de meeste andere beelddenkers - dat de vragen die ik stel veel complexer zijn dan de meeste beginners-vragen. Waardoor anderen de indruk krijgen dat je meer kennis hebt over dit onderwerp op basis van je vragen.
Het is nooit de bedoeling om je beter voor te doen dan je bent, maar de specificiteit van je vragen kan bij anderen wel de indruk geven dat je veel expertise hebt over dit onderwerp.
Onderstaande lijst van imposter syndroom kenmerken is opgemaakt door Ivona Hirschi maar ik heb hieronder de Nederlandse vertaling opgenomen (met goedkeuring van Ivona).
Ook dit lijstje zal je nooit allemaal kunnen afvinken en dat is nergens voor nodig!
Je zal je zeker herkennen in een of meerdere kenmerken van deze lijst. Ga daar nu mee aan de slag om te kijken hoe je deze in jouw dagelijks leven kan ombuigen. Je zal ontdekken dat je heel gauw verandering zal zien.
Wees niet bang van de reactie vanuit je omgeving, de meeste mensen waarderen eerlijkheid.
Duiken er nadien nieuwe kenmerken uit het lijstje op, dan begin je ook hiermee te werken.
Kan je hier hulp bij gebruiken of wens je meer informatie?
Saskia Smet is de auteur van dit artikel en oprichtster van Numentum.
Saskia heeft zich gespecialiseerd in het coachen en adviseren over beelddenken op de werkplek. Ze deelt via deze blog tips voor volwassen beelddenkers en hun werkomgeving.
Vergelijkbare omschrijvingen voor beelddenkers en aanverwante profielen vind je in dit overzicht.
Het anders-zijn, gaat pas op een positieve manier voor je werken als jij jezelf kan accepteren zoals je bent. Als jij je extra kwaliteiten kan zien als een aanwinst in plaats van een handicap.
Op dat moment ga je deze extra kwaliteiten verder ontwikkelen in plaats van te blijven vasthangen aan de tekorten die anders-zijn met zich meebrengt.
Jouw meerwaarde zit in die extra kwaliteiten! Je bent veel meer dan een label.
Bovendien is iedere mens uniek. We zijn allemaal verschillend en enkel door ieders talenten samen te laten werken, gaan we sneller vooruit als groep!
Bron afbeeldingen: Numentum & Drawify
6 februari 2023